Måndag: 19/6 - 2017
Jag ser Sammy komma gåendes med en trött blick. Hon ser mig och vinkar glatt. Jag ler och vinkar tillbaka
Jag satte upp mitt hår direkt efter det var nyklippt för att Sammy inte skulle märka något när hon kom på en gång. Men nu börjar hon närma sig och jag tar ut håret ur den låga tofsen.
Hennes haka faller bokstavligt talat till marken och hennes ögon är uppspärrade av förvåning. Hennes ansiktsuttryck får mig börja skratta och hon kommer ännu närmre.
"Vad fan har du gjort kvinna?" Hennes hand söker sig till mitt nu axellånga hår och drar långsamt igenom det.
"Klippt mig. Syns inte det?" Jag ger henne en ironisk blick och ler. Hon ger mig ett retsamt leende innan hon tar ord.
"Näää, du skulle nog klippt det lite mer." Hennes sarkasm får mig att börja skratta och hon faller in i det.
Efter att vi gått runt och kollat i affärer ett tag stannar Sammy upp och kollar på mig. Jag ger henne en frågande blick.
"Vad äre?" Frågar jag sen när hon inte säger något. Hon granskar mig uppifrån och ner.
"Jag bara undrar var denna plötsliga impuls kom från?" säger hon sen fundersamt. Jag kollar runt och är rädd att hon ska tycka att jag är fånig som lyssnar på vad Mike sa för längesen innan jag möter hennes blick. Hon höjer på ögonbrynen i väntan på svar och jag suckar tungt.
"Okej.. Lova att inte döma mig nu.." Säger jag tveksamt och hon nickar. "Jag och han gjorde en lista innan han dog.." Jag ser hur hon stannar i ett andetag. Kanske pågrund av att jag pratar om Mike. Kanske pågrund av något annat.
"Vi skrev ner massa saker och en av dem var 'gör en förändring' så jag klippte mig.." Jag andas djupt. "För han sa att han trodde jag skulle va fin i det." Hon kollar medlidande på mig och jag sätter mina händer i sidan. "Ge mig inte en sån blick..." Hon försöker rätta till det men det går inte så bra.
"Förlåt.. Jag bara undrar varför du skulle tro att jag skulle döma dig för detta. Det är... Fint att du gör som han tyckte." Hon ger mig ett snällt leende och tar min hand. Jag ler tillbaka och kramar henne.
"Tack" Viskar jag samtidigt.
Hon håller om mina axlar och ler stort. "Så vart har vi listan?"
Jag ler större till svar och drar med henne hem till mig.
...............................................
Sammys blick vandrar längre och längre ner på listan och ett leende växer på hennes läppar ju mer hon läser. Tillslut håller hon upp pappret i luften och en tår börjar rulla ner för hennes kind.
"Det här är fan det finaste jag sett." Viskar hon tyst och torkar bord den lilla droppe som rinner längst hennes kind. Jag ler och nickar.
"Ja.. det.." Jag vet inte hur jag ska formulera mig så jag säger bara "Tack." Sammy kramar om mig hårt och stryker mig över ryggen.
"Mike älskade dig sååå mycket." Viskar hon i mitt öra så ingen annan ska kunna veta vad hon sa. "Han älskar dig fortfarande. Det vet du va?" Jag känner hur tårarna börjar krypa fram och jag nickar.
"Jag vet"
När vi efter någon minut släpper varandra tar hon listan och lägger den på bordet.
"Du har glömt något." Innan jag hinner reagera har hon tagit fram en svart penna och strykit över punkten 'gör en förändring'. Jag ler.
"Sååe, vad ska du göra här näst?" Frågar hon och jag tar listan i mina händer. Noggrant granskar jag den trots att jag vid detta laget vet exakt varje punkt eftersom jag läst det så många gånger.
" Har du tid imorgon?" Jag ler snett mot Sammy. "För vi ska baka, minst tre tårtor."
YOU ARE READING
Allt vi inte hann göra
Teen Fiction"Men det var inte bara en dröm. Mike är borta. Död. Jag kollar på min väckarklocka medan tårarna fortsätter rinna, 23:17. Min blick går tillbaka till att kolla upp i taket. Jag tänker igenom allt som hände imorse. Graven, kvinnan, sirenerna och ambu...