Bab 2 : AKU DAH START KERJA WEH!!

1.1K 32 1
                                    

"Keja senang saja. Tinggal buat itu ini, susun sana sini dan layan customer. Yang penting kau buat je macam biasa. Bukannya kau tak pernah pun kerja gan aku," senyuman yang lebar terukir diwajah boss Sara. Memang kelihatan friendly lah boss Sara ni. Bukan tu je, Sara memang kenal juga lah boss dia ni. Maklum lah, masa sekolah tingkatan dulu pernah juga tolong tolong jaga sikit kedai milik boss nya ni. Tapi lain tempat lah. Tu lah pasal Sara tanya tanya boss dia tuh. Maklum lah, takut salah buat ke hapa.

"Kan selalunya aku kerja kat branch lain. Ni kan lain tempat. Takut salah buat, boss juga yang marah aku nanti," balas Sara dengan senyumannya. Sara ni memang jenisnya mudah rapat gan orang. Tu pun kalau orang yang dulu merapatkan diri diaorang kat dia dulu lah. Kalau nak Sara mulakan, hmph memang bezaman lah orang tu kena tunggu!

"Kau ni Sara. Tempat je lain. Kerjanya masih sama. Macam macam saja kau ni," geleng si boss tertawa mendengar alasan Sara. "Okay lah. Semua benda dah faham kan? Kalau ada apa apa, contact je aku. Ni aku kena pergi dulu. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

Pergi jer si boss, mula lah si Sara dengan kerjanya. Kedai yang dijaganya tu tak lah besar sangat tapi tak juga kecil sangat. Pekerja pula dia sorang jer. Tapi dia takde lah problem sangat dengan pekara kecil tu. Bagi dia, okay okay jer. Kedai yang menjual produk produk kesihatan tu memang tak asing dengan Sara. Semua produk di kedai tu pun memang Sara hafal dah. Kalau lupa pun, ada lah cara dia tuh.

"Assalamualaikum." Sara yang dari tadi sibuk menyusun barang barang di kedainya terhenti pabila mendengar suara tu.

"Waalaikumussalam," balas Sara dengan senyuman manis yang memang ready dah kat wajah dia. Maklumlah, takut takut orang yang memberi salam tu customer. Mesti layan gan senyuman manis weh. Takde orang nak kena layan dengan pekerja yang asyik masam muka je.

"Hai. Aku kerja kat sebelah. Aku nampak kau tadi. Saja je nak beri salam kat kau." Eh? Kat sebelah aku ada kedai ke? Melompat sekejap mata Sara melihat sebelah kedainya. Eh eh, ada rupanya. Tak sedar pula si Sara ni yang sebelahnya ada kedai. Tu lah, terlalu asyik gan kerjanya sampai sampai tak perasan benda yang obvious tu.

"Laaa jiran sebelah rupanya. Takpe lah. Datang lah sini banyak kali. Tak juga lonely aku disini sorang," jawab Sara ceria. Memang Sara jenisnya tak suka sorang sorang. Rasa pelik kalau takde teman. Jadi bila di tegur dengan jiran kedainya, memang happy sampai ke langit lah dia. "Aku Sara. Nama kau apa?"

"Aku Umi. Aku sama cam kau. Jual produk produk kesihatan. Tapi kalau sebelah kau lagi satu tu jual barang barang macam telekung, sarung tangan dan lain lain lah. Nama dia Zura," si Umi menunjuk pada kedai yang macam belum buka. "Tapi hari ni dia offday. Sebab tu lah kedai dia tutup." macam tau tau je Umi yang Sara nak tanya sal benda tu.

Tengah tengah mereka berborak tu, ada pula segelompok lelaki yang macam be geng geng jer melintas kedai si Sara. Fulamak! Hensem hensem lelakinya! Tapi mata si Sara ni tertarik gan sorang ni. Dia putih melepak tapi natural! Tinggi plak tu. Rambutnya yang sedikit panjang tu membuat lelaki itu lebih macho, bagi Sara lah. Mata dia tak berkelip pun bila nampak lelaki hensem tu. Mulut dia sibuk bercakap tapi mata dia tertumpu kat lelaki tu je.

Eh! Korang jangan heran ye! Kedai si Sara ni takde pintu. Dinding tu ada tapi kat entrance nye je tak ada. Kalau nak tutup, pakai pagar kedai jer. Tu lah sebab Sara nampak lelaki tu walaupun dia kat dalam kedai dia.

Bila dia balik je rumah lepas habis kerja, lelaki tu je lah yang ada dalam fikirannya. Bukan je masa dia balik rumah, satu hari penuh tu wajah lelaki tu lah yang tak henti henti melekat kat minda dia tuh. Kisah Man yang baru je terjadi minggu lepas seakan akan berita basi bagi Sara. Matanya terpaut dengan jejaka hensem tu. Man? Hmph tak kenal lagi sapa dia tu.

"Mak aih! Macam mat saleh je dia tu! Dah lah putih, tinggi plak tu. Tapikan... rambut dia weh! Ngam sangat dengan dia!" Teriak Sara di hatinya. Memang berbunga bunga lah hati dia dek hanya kerna lelaki yang melintas kedainya. "Tapi sayang lah. Tak dapat lihat dia lagi. Sayang nyerrr!" Sahutnya dengan nada sedih. Dengan rebahnya dia kat katil dia, dia terus tertidur. Letih sangat lah dia tu. Bantal nya dipeluk kuat dengan mata tertutup rapat. Wah! Memang nyenyak sangat lah Sara ni di buai mimpi!

Diari Seorang StalkerWhere stories live. Discover now