g

166 16 1
                                    

imran

'sarah?'

'tidur dah ke?'

'tak lagi'

'buat apa?'

'drama'

'hehe'

'patut lah hahahah'

'drama apa best eh sekarang?'

'the king!'

'lee minho weh'

'cem!'

'uih kemain'

'patutlah. heroin siapa?'

'kim goeun'

'uih. lawa!'

'nak tengok ah!'

'hahah gatal!'
seen at 11.30pm

"siapa?"

"imran."

"haziq?"

"orang cakap imran kan." kata aku sambil membuat muka menyampah kepada syeera.

"yelah. aku tanya. haziq takde message kau pulak?"

"tak."

"apahal? gaduh?"

"taklah." jawab aku sepatah lagi.

"habistu?"

"lepas dia confess, dia kata dia nak bagi aku masa. so dia takkan kacau konsentrasi aku."

"woww! boyfriend material nya!"

"kau memang. semua boyfriend material."

"hey cakap baik sikit eh. aku dari awal lagi dah cakap haziq tu memang boyfriend material. kau tengoklah, sekarang sangkut dekat kau. dengan crush kau sekali dah sangkut dekat kau tau."

aku mengeluh. aku ni, nak tengok drama bagi hilang stress aku pasal siang tadi. si syeera ni, kacau mood betul lah!

"sarah."

"ye."

"kau pilih siapa do?" aku terdiam.

"weh tak tahulah do. serabut nii! kalau kau weh?" aku terus duduk menghadap syeera. hilang minat aku nak tengok tv walaupun minho aku dengan hensemnya tengah menunggang kuda tu.

"hmm...susah jugak weh aku nak cakap. yelah, sebab aku tak pernah ada dalam situasi kau ni. kalau aku cuba letakkan diri aku dalam situasi kau pun, confirm2 aku akan jadi macam kau." aku melepaskan keluhan berat.

ye, tahu tak boleh mengeluh. tapi aku serabut laaaa

"ok camni la. aku bagi pendapat je eh." aku angguk dan menanti ayat seterusnya.

"kalau akulah. aku akan pilih lelaki yang aku selesa dengan dia, yang aku dah kenal hati budi dia, yang memang aku yakin boleh jaga aku, boleh bimbing aku, boleh jadi ketua keluarga aku." aku termenung sekejap, memikirkan jawapan syeera tadi.

"ok, lagi better kau pergi istikharah. boleh solat kan?" aku angguk.

"isyak belum kan?" aku angguk lagi.

"ha naik atas, amik wuduk, isyak, hajat, istikharah. solat khusyuk2, doa sungguh2. baru allah makbul. dah pergi sana." kata syeera sambil mendorong aku untuk ke tangga.

dan aku pun melangkah dengan kaki yang berat ke bilik di tingkat atas.

'ya allah, kau bantulah hambamu ini. berikanlah petunjuk dalam apa jua bentuk sekali pun sebagai jawapan kepada situasi ini, ya allah.'

"sarah?" aku terus tersedar dari lamunan.

"kau ada dua jam je lagi ni." aku kembali menjadi nervous .

"tahu.."

dan tiba-tiba henfon aku berbunyi menandakan panggilan masuk.

'imran'

ah sudahhh

"hello assalamualaikum."

"waalaikumsalam..dah dekat airport ke?" aku beranikan diri bertanya terlebih dahulu.

"haah. have you made up your mind yet ?"

aku sekadar mendiamkan diri. apa nak jawab weh, aku still keliru lagi ni.

"tak apa. slowly, take your time. kau ada 2 jam lagi. and i'll be waiting for you patiently."

aku diam lagi. haih, sejak bila hidup aku jadi complicated sangat ni

"and aku pun takkan berharap sangat. so that aku takkan kecewa sangat. so kau jangan risau lah eh."

aku masih berdiam, bermain dengan jari sendiri. kenapa aku rasa makin serba salah eh?

"kau dekat klia eh?"

"yup."

"sarah?"

"ye?"

"aku nak pergi toilet jap hehe. nanti aku whatsapp. bye"

dan panggilan dimatikan.

EOTTOKEEEEEEEEE

"syeera!"

"ye—eh kau kenapa tergesa gesa ni?"

"aku nak pergi klia kejap. apa2 aku call kau, apa2 kau call aku. ok?" terus aku keluar dari rumah dan mengambil kunci kereta.

"bismillah.." dan aku pun menghidupkan enjin untuk ke klia.

'ya allah, semoga apa aku buat ni betul. insha allah, aamin!'

mamat bengongWhere stories live. Discover now