Hari jadi Abang Ainuddin

213 13 0
                                    

Zawani  sedang ligat memikirkan sesuatu .Tak lama lagi,birthday  Ainuddin .Apa yang aku patut berikan ? .Kalau dia perempuan ,senang je .Beli tudung ,beli kek ,tiup lilin ,selesai ! .Huh! .Masalahnya ,dia lelaki ! .Aku memandang rakan sekerjaku yang berada di sebelah .Mungkin aku boleh tanya dia kot ? .

"Rashidi ,adik aku,Ainuddin akan celebrate birthday  dia .Awak ada idea hadiah apa yang sesuai ? ."

"Minyak wangi jenama  dashing ."Jawab Rashidi selamba .Ada aku kisah birthday  orang lain ? .Tak ingin aku .

"Aih...minyak wangi je ? .Lain daripada tu ? ."Hati Zawani menahan geram melihat rakannya itu ."

"Mana saya tahu .Saya mana ada adik .Saya anak tunggal .Sekarang dah canggih.Awak  search Google  je ."Dengusan kasar didengari Rashidi .Rashidi kaget .Dah kering sangat ke idea tu ? .Dah bertahun-tahun hidup bersama adik sendiri ,takkan tahu lagi apa yang dia suka ? .

***
"Abang !!!."Munirah berlari-lari mendapatkan Ainuddin yang bersandar di keretanya .Badan didepangkan untuk menyambut Munirah .Dia mengangkat tubuhnya .

"Macam mana dengan sekolah ? .Best  tak hari ni ? ."

" Best ! .Abang...jom pergi beli coklat ."

"Coklat ? .Nak coklat apa ? ."Ainuddin sengaja membuatkan Munirah berfikir panjang .Dia tergelak melihat adiknya yang kecil itu .

"Hahaha ! .Okey,okey .Kita beli coklat Cadbury, nak ? ."

"Cadbury ! .Yeahhh !!! ."Senang hati Ainuddin tengok Munirah .Suka benar dia.Sampai tepuk-tepuk tangan dia .

***

Apartment...

Sesudah Ainuddin dan Munirah tiba di rumah ,ada bau hangus  datang daripada arah dapur .Siapa pula yang masak hangit ni ? .Opss...takkan Zawani ? .Mereka berdua menjenguk dapur .Seperti yang dijangka,memang betul pun .Kek vanila yang hitam terhidang di atas meja makan .Zawani duduk di kerusi sambil memandang kek yang gagal tersebut .Haih...macam mana boleh jadi macam ni ? .Aku dah ikut semua .Kenapa hitam legam ? .Hilaian ketawa memecahkan ruang dapur .Kepala dipusingkan ke belakang .Dia ternampak Ainuddin dengan Munirah( tengah seronok makan coklat ) ketawa .Hatinya terusik .Adik sorang ni kan.Tak hargai usaha aku langsung .

"Abang buat apa ?.Tengah buat eksperimen ke ? ."Soal Ainuddin bersama sisa ketawanya.Dia duduk bersebelahan Zawani .Zawani tersengih .Eksperimen apa benda .Orang tengah masak .Bukan buat uji kaji kimia.

"Abang sebenarnya tengah buat kek untuk adik ."

"Kek ? .Untuk apa ? ."Zawani mengetuk kepala Ainuddin dengan lembut .Dia buat-buat sakit .

"Aduh !.Hahaha !.Cuba abang cerita pada saya .Abang buat apa masak ? .Saya tahu kek ni untuk saya .Tapi,untuk apa ? ." Sekotak hadiah diberikan kepada Ainuddin .Hadiah itu dikeluarkan daripada poket apron dipakai oleh Zawani .

"Selamat hari jadi,dik ."Ucapnya .Munirah tiba-tiba buat muka masam .Tak segembira tadi .Ainuddin mengambil hadiah itu .

"Lupa pula birthday  saya lusa .Terima kasih,Abang Zawani ."

"Sama-sama.Simpan hadiah tu ."

"Okey ."Sementara dua beradik ni gembira ,perasaan cemburu datang dalam diri Munirah .Dia masuk ke bilik tanpa disedari abang-abangnya .Air matanya menitik .

Adik abang suka makan coklatWhere stories live. Discover now