Pattanásokról szakszerűen

171 33 15
                                    

Éppen ma görgettem a Wattpadon és ráakadtam egy könyvre, amiben az író tanácsokat adott arról, hogyan ne legyen több pattanásunk. Mélyen belélegeztem és kinyitottam a könyveim, valamint a Google-t.

Van egy kis gond akkor, amikor a tinik tiniknek adnak tanácsot olyan dologról, amiket nem értenek. Kicsit úgy tűnik, mintha áltatnád az illetőt egy felsőbb tudással miközben ugyanolyan semmitmondó tanácsokkal szolgál. De meglehet, hogy csak nekem túl egyszerűek. Nem szeretném támadni warrior_to_warrior-t, de azon a véleményen vagyok, hogyha az ember valamit csinál akkor azt jól csinálja. Kicsit úgy éreztem, hogy csak nagyon felszínes információkat osztogat: ne érj hozzá, ne sminkelj. Ezeket mindenki tudja, alap dolgok, de nem elegek. Én is ezeket a tanácsokat kaptam és nem sokra mentem vele. A pattanások jöttek akármit is tettem. Van az a dolog, amit mindig hallok: majd kinövöd. Ez nem így van mindig! A nagybátyám 26 éves és ezzel küzdködött évekig. Szerintem, ha valaki ilyen könyvet nyit, akkor nagyon alaposan utána kell nézzen a dolgoknak, hogy új információkkal és hasznos tanácsokkal tudjon szolgálni.

Az sem mindegy, hogy milyen típusú pattanás, mert van ami hormon alapú (lehet időszakos vagy sem) és lehet baktérium okozta ( erre később visszatérek). A legtöbb visszavezethető egy hormon problémára és ezzel szeretnék inkább ebben a  fejezetben beszélni. Igen, beszél belőlem az orvos. De ezeket nem szabad elhanyagolni és szerintem sokkal jobb lenne, ha ennek mindenki utána néz.

Nagyon remélem, hogy senkit sem untat ez a fejezet, de én például nagyon szeretek magyarázni és ez egy olyan téma, amit lehet. Engem tiniként nagyon érdekelt miért ennyire ragya az arcom, és hogy mit tehetnék ellene. Én gyógyteát ittam rá, valamint szappanoztam az arcom és röpke három hónap alatt stabilizálódott a helyzet. Ha valakit érdekel, hogy mi és hogy, az írhat, de nem töltöm ezzel a sorokat, valószínűleg úgyis unjátok.

Szóval, összegyűjtöttem pár dolgot a hormonok és bőr kapcsolatáról. Ez egy biosz gyorstalpaló lesz, úgyhogy akit nem érdekel a fejezet semmi harag nélkül elkattinthat.

1) Ösztrogén (kezdem ezzel, mert erről van a legtöbb mondanivalóm) 

Talán elcsépelt, de ezt emelném ki legelőször. Pubertáns kor, mindenki tudja, hogy hormonális változásokkal jár, a szervezet hormonháztartása megváltozik. Szteroid hormonokat szintetizál, be is mutatom történetünk szereplőit: két női nemi hormon elsőként az ösztrogén(peteéresben van szerepe), progeszteron (terhességhez elengedhetetlen) és a kakukktojás a tesztoszteron. Igen, jól hallottad. A nők is termelnek bizonyos szintű tesztoszteront. Ez akkor látványos, amikor menopauzakor (nincs több menstruáció) mert nincs szükség női nemi hormonokra és csökkent a termelődésük, deee a tesztoszteron szint ugyanannyi marad, mert annak köze sincs a női nemi szervekhez és ezért nem is érinti. Lásd idős mamák bajusza.

Kicsit eltértem a témától, de itt is vagyok. Szükségünk van ezekre a hormonokra a menstruációra. De mi köze van a bőrhöz?

Ösztrogénnek hatása van a bőrben:

- keratinociták (keratin a bőr keménységét adja)

- melanociták (bőr pigmentációja)

- kötőszöveti sejtek és itt van a bökkenő! Ezek a sejtekre hat látványosan, mert ez a H (hormon rövidítése, ezentúl így fogom használni) szabályozza (többet között ő is, inkább így fejezem ki) a bőr nedvesség tartalmát.

Nézzük meg mi történik, ha túl kevés van belőle: a kötőszöveti sejtekben kevés lesz a víz, tehát exszikkáció alakul ki vagyis kiszáradás. A bőr száraz lesz és durva. Na most, mi van ha túl sok van belőle: a kötőszöveti sejtek vízzel telítődnek meg, ezt ödémának hívják. Tehát a bőr és zsírral dús és telt.

Kézikönyv Szociálisan Érzékeny EmbereknekWhere stories live. Discover now