"BILA kakak nak balik, Su? Kau kata dia nak kerja kat sini." Suara Nek Asiah memecah kesunyian sewaktu mereka berdua sedang bersarapan pagi itu.
Puan Suraya menoleh. Dia tersenyum nipis.
"Tadi kakak ada telefon Su, dia cakap dia dapat kerja kat tempat lain. Gajinya lebih besar daripada kerja yang dia dapat kat sini. Tak kesahlah mak dia kerja kat mana-mana pun, janji dia selesa," jawab Puan Suraya.
Nek Asiah hanya mengangguk.
"Mak pun tak kesah dia kerja kat mana pun. Kakak tu pandai berdikari, cuma mak risau kalau-kalau dia tak selesa kerja kat tempat baru. Dia tak cakap kat kau ke dia kerja apa? Kerja kat mana?" soal Nek Asiah lagi.
Puan Suraya termenung sejenak. Cuba mengimbas kembali perbualan antara dia dan anak gadisnya tadi.
"Tak ada pula, mak. Dia cuma pesan jangan risau tentang dia. Dia minta Su maklumkan pada abah dia yang dia dah dapat kerja kat tempat lain," jawab Puan Suraya.
Nek Asiah terdiam apabila perihal bekas menantunya disebut. Dia tersenyum nipis apabila melihat riak wajah anaknya kelihatan bersahaja.
"Su minta diri pergi kerja dululah, mak. Hari ni Su balik lambat sikit. Su overtime," ujar Puan Suraya lantas bingkas berdiri.
"Overtime? Kau kerja kat mana pula? Kau tu bukannya sihat sangat, Su."
"Macam biasalah mak, Su ambil upah bersihkan kebun Tuan Johari. Alah, kebun tu belakang rumah Tuan Johari aje. Alang-alang tukang kebun Tuan Johari tu sakit, Su ambil upahlah. Tuan Johari tak paksa pun. Su yang rela. Lagipun kita tak boleh harapkan kakak aje untuk sara kita. Su pun kena kerja juga untuk keluarga kita," jawab Puan Suraya dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.
Nek Asiah menggigit bibir. Sayu hatinya mendengar kata-kata Puan Suraya. Mengenangkan kisah hidup anaknya yang tidak pernah bahagia sejak zaman remajanya membuatkan Nek Asiah merasakan dirinya tidak berguna. Sebagai seorang ibu sepatutnya dia memberikan kesenangan buat anaknya tetapi sebaliknya berlaku.
"Maafkan mak, Su. Kalaulah mak halang kau dari berkahwin dengan lelaki tu, semua ni takkan jadi. Mak tak sangka dia tak sanggup nak hidup susah dengan kita..." ucap Nek Asiah lantas mencapai tangan Puan Suraya.
Puan Suraya terdiam apabila Nek Asiah mula membangkitkan kisah lama. Senyum yang sentiasa terhias di wajahnya yang tenang terus sirna.
"Jangan cakap macam tu, mak. Semuanya dah berlaku. Pasti ada hikmah untuk keluarga kita. Semua yang jadi dulu bukan salah mak tapi salah Su. Su yang ikutkan perasaan. Su ingatkan cinta akan mengatasi segala harta benda dalam dunia ni tapi Su silap, untuk meneruskan hidup, cinta saja tak cukup. Mak janganlah sedih. Su bahagia bila mak dan kakak ada dekat sisi Su. Mak dan kakak harta dan cinta yang cukup berharga untuk Su," balas Puan Suraya lantas menggenggam tangan Nek Asiah dengan kuat. Cuba menyalurkan secebis kekuatan untuk mak kesayangannya.
Biarlah dia kehilangan cinta daripada seorang lelaki asalkan kasih sayang daripada insan yang melahirkannya tidak pernah pudar. Itulah cinta yang diperlukan untuk dia meneruskan kehidupan. Puan Suraya melepaskan nafas pendek. Wajah tua milik si emak dipandang dengan penuh kasih sayang. Su janji, Su akan bahagiakan mak dan kakak sehingga hujung nyawa Su, desis hati Puan Suraya.
PERLAHAN-LAHAN anak mata Sufi mengerling ke arah Baim yang berjalan di sisinya manakala Hail berjalan jauh ke hadapan. Saat ini mereka sedang menuju ke suatu tempat yang Sufi sendiri tidak tahu di mana letak duduknya. Kiri kanan dipenuhi dengan pokok kelapa sawit.
"Kita dekat mana ni, encik?" soal Sufi dengan suara yang agak perlahan. Cukup hanya Baim yang mendengar.
Baim menoleh sejenak ke arah Sufi sebelum pandangannya kembali tegak ke hadapan.
YOU ARE READING
CAGARAN CINTA
General FictionTajuk: Cagaran Cinta Penulis: Siti Khadijah Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-096-0 Muka Surat : 720 Harga: RM28.00 (Semenanjung) // RM31.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : September 2018