BAB 48

7.5K 128 0
                                    

"Aisy, kalau ummi cakap ni. Aisy jangan terkejut tau." Aisy mengerutkan keningnya. Ada-ada saja ummi ni. Gaya bercakap macam nak takutkan orang aje.

"Wafiy, dia dah tak ada."

"Biarlah, dia tak ada sekalipun. Selama ini hidup Aisy bukannya ada dia pun!" Aisy menjeling saat terdengar khabar berita itu.

"Astagfirullahalazim, apa Aisy cakap ni! Boleh tak hormat kematian suami sendiri?" Suara Puan Alisa berubah menjadi tegas.

"Ke... kematian? Siapa meninggal dunia ummi? Siapa?" Tangan Aisy serta merta menjadi lemah. Hilang segala ego yang bertandang dalam jiwa.

"Ya Allah, Wafiy sudah meninggal dunia. Dia kemalangan petang tadi. Masa tu dia tengah on the way ke rumah kita Aisy." Gugurlah air mata seorang isteri. Walaupun hatinya cuba membenci tapi perasaan cinta itu masih bersisa dalam hati. Bukan mudah untuk melupakan cinta.

"Ummi, jangan main-main dengan perkara ini." Aisy masih cuba untuk menafikan sebuah kebenaran.

"Ummi tak main-main, Wafiy mengalami kecederaan yang teruk terutamanya pada bahagian kepalanya. Wafiy meninggal dunia di tempat kemalangan. Ummi sekarang ada dekat hospital." Menggeletar tangan Puan Alisa memegang telefon bimbitnya. Hakikatnya, dia juga amat menyayangi menantunya.

"Ummi..." Lutut Aisy menjadi longgar. Pedih itu yang dirasai. Dia menangis semahu-mahunya. Tangisan yang berharap agar Wafiy hidup semula. Paling pedih apabila Aisy tak sempat meminta maaf pada lelaki bernama suami itu.

'Itu yang kau nakkan Aisy? Kau yang nak suami kau mati! Kau nak sangat dia mati! Aisy mula teringatkan kata-katanya semalam.

"Memang dia nak ajak berbaik pun. Aku malaslah nak ambil tahu fasal dia lagi. Jujur aku cakap kalau dia ditakdirkan akan mati aku takkan ambil peduli. Sebab hati aku dah tak ada pada dia. Selama ni dia hanya beri sakit pada aku. Aku kalau boleh biarlah dia pergi jauh daripada hidup aku."

"Ya Allah kau ampunilah aku. Ya Allah, aku tak sanggup kehilangannya Ya Allah. Aku menyesal sangat dengan kata-kata aku semalam. Ampunilah aku..." Kebetulan tiada sesiapa di dalam rumah. Hati Aisy meronta memaksanya supaya pergi ke Hospital dengan segera.

"Aisy... Aisy..." panggil Ummi lagi dengan suara yang sayu. Aisy tak mampu menjawab panggilan dari ummi. Hatinya cukup sakit saat mendengar berita tadi.

✿✿✿✿✿

Indahkah Cinta?Where stories live. Discover now