7

15.7K 901 27
                                    

Meja makan yang boleh memuatkan 10 orang itu diisi dengan hanya enam kepala. Tapi agak hingar juga diselangi dengan senyum dan tawa. Mereka bertukar-tukar cerita dan buat pertama kalinya Hayla dapat mendengar suara Kiff lebih lama dari kebiasaan. Lelak itu juga turut ketawa tanpa ragu.

Bezanya lelaki di sebelahnya ini. Depan ibu bapanya, lelaki itu begitu ramah. Tapi di belakang? Ah, tamparan itu menggigit jiwa Hayla lagi. Tapi dia agak puas bila dia dapat membalasnya kembali.

"Pa, ma. Hayla ada benda nak bagitau." Suara Hayla memecah hening suasana.

"Apa dia?" semua mata tertumpu pada Hayla.

"Hayla nak sambung belajar lagi."

"Sambung lagi?" Carl toleh ke arah isterinya.

"Well, kalau Kiff okay.. then I'm okay." Jawab Carl.

"Hay dah bagitahu Kiff. And he agreed."

"Yeah, tapi you tak pernah bagi tahu I you nak study kat mana." Kiff suap daging steak yang sudah dipotong ke dalam mulut. Selamba.

Hay terpinga-pinga.

"Hm, kamu nak study kat mana?" Lily bertanya.

"Er.. Dublin. Same old school."

"Dublin?" Kiff buat muka terkejut memandang Hayla. Kenapa dengan riak muka lelaki itu. Dia kan tahu yang aku memang nak sambung belajar jauh dari sini?

"Yeah I told you, I nak sambung belajar jauh dari sini." Hayla tegakkan pendiriannya.

"Kenapa kena jauh dari sini, kak?" Elena mencelah.

"I just want to go back to my old school. Dublin memang jauh dari sini pun, kan?" alasan Hayla. Ah takkan dia nak cakap yang dia nak duduk jauh dari Kiff?

Kejap.

"I nak sambung study."

Itu apa yang Hayla minta tempoh hari.

"Sure."

Dan Kiff setuju.

"Jauh. I nak sambung belajar jauh dari sini."

Kemudian Hayla balas dengan kenyataan itu.

"Bila aku bagi kau two wishes, you have to wish wisely. Guna otak untuk buat permintaan. You just waste your wishes, Hayla."

Dan Kiff beri amaran.

Silapnya, dia tak beri butiran lanjut. Dia cakap secara general dan tak specific. Jauh itu boleh jadi di mana-mana. Kedua, dia tak gunakan permintaan keduanya sebagai back-up.

"For how many years?" soal Kiff.

"Two, or more."

Kiff tarik nafas dalam. Dia letak perlahan-lahan garfu dan pisau di pinggannya sebelum mengelap mulutnya dengan kain putih. Dia duduk bersandar sebentar. Melihatkan reaksi Kiff, Carl jadi tidak enak dengan permintaan puteri sulungnya.

"Then, Hay nak tinggalkan Kiff sendiri kat sini?" tanya Carl.

"It's only for few years, pa. Kiff, you dah setuju dengan I sebelum ni." Hayla mula berang.

"Yeah. Itu sebab I tak tahu you nak sambung ke mana." Jawab Kiff acuh tak acuh. Ian dan Elena jadi pemerhati di meja makan.

"I even said jauh!"

"Yeah, college dekat town sana pun jauh dari sini." Kiff riak biasa tapi kelihatan kecewa. Dasar pelakon hebat punya lelaki!

"Even kalau Kiff setuju, papa tak setuju." Mendengarkan itu, buat Hayla terpempan.

NYCTOPHOBIAWhere stories live. Discover now