Hayla agak terkejut bila buka kabinet dapur. Banyak betul barang yang ada. Tak macam dekat rumah Kiff. Kepalanya fikir satu resipi dan dia cuba cari segala macam bahan yang dia perlukan.
Mengejutkan, semuanya ada! Hayla kerut dahi. Rasa macam tak percaya.
Hayla bawa keluar kacang kuda dari balang lutsinar. Direndam sebentar kacang itu sebelum ditoskan. Kemudian dia ambil mangkuk kaca pyrex sebesar mukanya dan memasukkan kacang itu ke dalamnya. Minyak zaitun dicurah sesuka hati ke atasnya. Ditambah dengan serbuk paprika, serbuk bawang putih dan garam. Bahan itu semua dikacau rasa dan dibakar pada suhu 200 darjah dalam 30 minit.
Hayla lihat ke luar rumah. Kiff masih sibuk buat tekan-tubi dengan separuh tubuhnya yang terdedah. Ah, nak show off body lah tu. Hayla masih belum nampak perkakas gym di dalam rumah ini seperti di rumah mereka. Rumah mereka? Euw. Rumah Kiff.
Timun jepun yang dibawa keluar dari peti sejuk dicuci bersih sebelum dipotong bentuk kiub. Salad hijau dan ungu dikoyak-koyak. Tomato ceri dibelah separuh. Separuh avocado dikorek keluar menggunakan sudu. Semua sayur-sayuran itu dimasukkan ke dalam mangkuk kayu sebelum mencampurkan kacang yang dibakar tadi bersama.
Sekali lagi minyak zaintun dicurah ke dalam mangkuk kayu itu bersama sedikit perahan lemon, garam dan lada hitam. Dikacau bahan-bahan itu dengan sudip kayu. Siap.
Bila Hayla toleh ke luar lagi, kelibat Kiff sudah hilang. Matahari sudah mula menampakkan diri. Hayla tarik kerusi di bawah kabinet dapur dan duduk.
Kelibat Kiff yang baru menjengah ke dapur mengejutkan Hayla. Bila masa dia masuk? Kiff tanpa segan ambil tempat di hadapan Hayla. Gadis itu jungkit kening sebelah.
Laju tangan Kiff mencapai mangkuk kecil. Baru dia hendak capai sudip kayu itu, Hayla tepuk kuat tangannya.
Mata mereka bertentangan.
"What?" dingin suara Kiff.
"You ingat I buat ni untuk you ke? Oh please. Prepare your own breakfast. This is mine." Mangkuk kayu itu dipeluk Hayla.
"Nothing in this house is yours. That's all belongs to me." Kiff tarik kuat mangkuk itu. Tapi Hayla masih tidak mengalah.
"I made this!" tegas Hayla.
"Yeah, dengan bahan kat rumah aku. Tanpa permission aku pula tu. Mak bapa kau tak ajar macam mana nak minta permission guna barang orang?" sindir Kiff.
Hayla tergelak kecil. "I'm your wife." Hayla tekan perkataan WIFE.
"Atas kertas, yeah. But that doesn't.."
"It's legal after all. I don't give a shit how you feel about me. But I'm your wife. Legally." Hayla tarik kasar mangkuk itu dan terus bawa ianya masuk ke dalam bilik.
Kiff terkebil-kebil buat sementara. Dia toleh ke arah pintu yang sudah dihempas kasar. Menarik.
Sudah masuk tengah hari, Hayla masih tak keluar dari bilik. Kiff juga sibuk dengan komputer ribanya membaca emel dan dokumen yang dia bawa sama. Tiada satu hari pun yang menjadi hari cutinya. Mana pun dia pergi, kerja memang takkan pernah dapat dia tinggal. Paling-paling dua tiga jam sehari di hadapan komputer riba itu, wajib!
Beberapa minit kemudia, Kiff yang duduk di meja makan dengan komputernya dikejutkan dengan bunyi berdentum disebalik pintu bilik Hayla. Dia toleh sebentar. Bunyi itu kemudian hilang. Dia pun malas nak ambil peduli dan meneruskan kerjanya.
Telefonnya bergetar menandakan ada beberapa mesej masuk. Dia tenung gambar-gambar itu dengan rasa geram. Tiba-tiba pintu bilik Hayla terbuka luas. Kelihatan susuk tubuh Hayla menarik bagasinya keluar.
YOU ARE READING
NYCTOPHOBIA
RandomHayla dan Kiff berasal dari golongan elit dan perkahwinan mereka sudah diatur. pada Hayla, perkahwinan ini hanya bertunjangkan perniagaan sama seperti bapa, atok, dan moyang-moyangnya yang terdahulu. Tapi sebenarnya tidak. Kiff ada rancangan lain. H...