Kapitel 6 Jag klättrar på Abraham Lincolns staty
Jag satte händerna i midjan och såg upp på Abraham Lincolns stora staty. Det hade blivit betydligt mörkare ute och fick hela monumentet att se betydligt läskigare ut samtidigt som jag försökte övertala mig själv att det eller den jag hade sett bakom Yusako bara var en illusion. Där satt han, lille (tja, inte så lille här) Abe och blickade ut över Washington D.C. Jag var inget stort fan av arkitektur men jag måste medge att det var riktigt läckert och mäktigt hur pelarna ramade in hela byggnaden.
”Bra jobb Ayu förresten med vakterna” sa Yusako
”Ingen far, det var faktiskt riktigt roligt.” Ayu hade använt något slags rosa pulver, som hon kallade för trolldamm, för att få dem att somna. Tydligen skulle vakterna vakna följande dag med en hemsk baksmälla.
”Är det någon som vet vad vi kanske letar efter?” frågade Ayu och gick åt sidan för att leta.
Yusako suckade. ”Efter något, iallafall. Håll era ögon öppna.”
Jag gav honom en snabb blick men skakade på huvudet. Visserligen lät han mindre surare nu men jag var ändå arg och irriterad på han. Jag rättade till mina kläder och ställde mig vid trappstegen som ledde upp till Abe. Tänk om man själv kunde få en sådan här staty...det skulle inte vara illa. Fast...blev jag USAs president skulle jag köra ekonomin i botten på säkert mindre än en minut. Dessutom, jag var inte riktigt pigg på att bli knäppt som han här.
”Jag undrar vad Athena tänkar när hon kommer hit” sa Yusako plötsligt bakom mig.
Jag ryckte till och lyckades slå undan impulsen att örfila honom. Han skulle nog inte ha blivit så glad ändå. ”Va? Jo, hon skulle väl bli stolt över honom. Jag skulle bli det om han var min son.” Det var otroligt få som visste det, att Abraham Lincoln (son till Athena) och några andra kända, historiska, amerikanska personligheter var halvblod. Någon annan som kunde vara värd att nämna var George Washington.
”Jag går och letar här borta.” Yusako gick åt vänster och där stod jag ensam, med en säkert par ton tunga marmorstaty. Jag klev över avspärrningen och var bara en meter från honom. Jag såg snabbt åt sidorna. Ayu och Yusako hade fullt upp med att leta vid sidorna.
En tanke slog plötsligt mig. Tänk om själva statyn var ledtråden? Det fanns bara ett sätt att ta reda på det...klättra på Abraham Lincolns staty.
Jag vet säkert vad ni tänker nu: 'klättra? Är du galen?', 'du kommer förstöra den!' Men till er tröst kan jag faktiskt medge att även idén, för mig, verkade lite tabu. Jag kände mig nästan en tjuv som bestal nationen på dyrbar diamant eller något. Jag försökte hoppa för att nå upp till första kanten men var långt ifrån att lyckas. Jippi, nu spelar längden plötsligt roll. Varför var jag inte längre än 165 centimeter? Suck. Hur lång kunde han vara? ”Yusako!” ropade jag.
”Vad är det?” ropade han tillbaka. ”Har du hittat något?” Han lät hoppfull
Jag himlade med ögonen. ”Kom hit bara.”
Yusako kom gåendes och stannade upp mittemot mig. ”Ja?”
”Jag vet att det här kommer att låta konstigt men kan du hjälpa mig upp?” sa jag och försökte få det att låta normalt?”
”Hjälpa dig upp- är du galen? Du kan inte klättra på Abraham Lincolns staty! Tänk på hur Athena kan reagera då!”
”Hon förstår säkert.” Jag viftade undan det. ”Jag är för kort för att nå upp, även när jag hoppar och eftersom du är längre än jag-”
ESTÁS LEYENDO
Mitt Liv Som Halvblod
Fanfic"Jag är femton år, går i skolan och gör allt annat som en vanlig tjej kan tänkas göra. Jag är normal, precis som alla andra. Sa jag normal? Inte riktigt. Jag är halvblod och inte för att skryta, men Hefaistos är min pappa..." Cornelia Smith går i sk...