Bab 13

109 9 0
                                    

"Mana budak ni dah berapa hari tak masuk office," ujar Ryan Syahaz sendirian.

Ada juga dia mencuba menelefon nombor Hani, tapi tak berjawab. Bila tanya HQ, diorang cakap Hani cuti emergency.

Kalau dah cuti emergency takkan sampai 3 hari? Ryan Syahaz mengambil kembali smartphonenya. Nombor Hani didail lagi.

"You have a voi-" Ryan Syahaz pantas mematikan talian. Nampaknya Hani mematikan terus smartphonenya.

Tiba-tiba, nama Echah terlintas difikirannya.

"Ha'ahlah! Aku boleh tanya dekat Echah. Kan diorang macam belangkas," ujar Ryan Syahaz lagi. Nombor Echah dicarinya lalu didail.

Beberapa saat menunggu, barulah panggilan bersambung.

"Hello," suara Echah menyapa pendengaran Ryan Syahaz.

"Hello dik,"

"Nak apa?" soal Echah malas.

"Amboii.. Abang Haz call pun tak boleh ke?" soal Ryan Syahaz pula sambil tertawa.

"Orang nak tidurlah. Call pagi-pagi ni dah kenapa?" soal Echah lagi. Geram betul apabila tidurnya diganggu.

"Tidur apanya dah pukul sepuluh setengah ni. Orang dah tak tidurlah waktu ni," ujar Ryan Syahaz. Anak dara apalah adik sepupunya itu.

"Alahh.. Biarlah. Orang bukan ada komitmen pun. Lainlah macam abang. Ni abang call ni kenapa?" jawab Echah sekaligus menanyakan tujuan Ryan Syahaz menelefonnya sekali lagi.

"Hmm.. Abang nak tanya, kenapa Den tak masuk kerja?" soal Ryan Syahaz. Terus kepada tujuan asalnya.

"Den demam. Okay bye," Echah terus menutup talian. Tak ingin berbicara tentang Hani buat masa ini.

"Ehh Echah! Aduhh budak bertuah ni. Dimatikan pulak talian," Ryan Syahaz melempar smartphonenya di atas meja.

"Demam?" ujarnya sendirian.

Pantas tangan mencari salinan fail pekerja milik Hani Irdina. Dia sempat fotostat semuanya sebelum diserahkan pada HQ.

Cari punya cari, akhirnya dia menjumpai fail itu dibawah timbunan kerjanya. Kerja yang menggunung diabaikan.

Tangan pantas menyelak sehelai demi sehelai kertas itu. Akhirnya, ia terhenti pada sehelai kertas yang terpapar alamat milik Hani Irdina.

Ryan Syahaz hanya tersenyum sinis memerhati alamat tersebut. Pantas smartphonenya digapai. Aplikasi waze dibuka sebelum alamat itu diambil. Lebar senyumannya apabila berhasil menjejaki rumah yang dicari-cari.

"Tunggu aku eh," ujar Ryan Syahaz sambil tersenyum sinis.

•••

Kini, Imran Ernald telah sembuh sepenuhnya daripada demam dan masuk bekerja seperti biasa.

Langkah diorak ke ruang dapur. Melihat rakannya yang asyik memasak. Ramai pula orang di cafè hari ini. Selama dia tak datang ni, tak tau lah. Kesian pulak dekat Azirul terpaksa bekerja sorang-sorang.

"Ehh kau! Dah okey ke?" soal Azirul yang tiba-tiba muncul sambil menepuk bahu Imran Ernald.

"Kalau dah berdiri terpacak kat sini, maknanya dah okeylah tu," jawab Imran Ernald. Kaki melangkah ke belakang kaunter.

Azirul pula hanya mengekori. Dia mengambil tempat di sebelah Imran Ernald. Tangan dilipat dan diletakkan di atas kaunter. Dagu dijatuhkan ke atas lengan.

Tomboy Itu AKU (slow up)Where stories live. Discover now