Hoofdstuk 9

3 1 0
                                    


Nachtschaduw en Enzvo vliegen 15 dagen wanneer ze bij de zwarte grotten komen. Nachtschaduw wil graag de laatste moordenaar straffen, en ze heeft besloten het op deze manier te doen. De tweede moordenaar had namelijk zelfmoord gepleegd, zodat zijn kennis niet tegen zijn opdrachtgevers kon worden gebruikt. Ze gaat de moordenaar opsluiten in de grotten en hem tot hetzelfde lot als haarzelf veroordelen.

3000 jaar later komen zij en Enzvo terug bij de grotten. Nachtschaduw is nog steeds koningin, maar ze heeft Drikano achter gelaten om de zaken op orde de houden. Al snel ziet ze de draak waar ze voor gekomen zijn. Het is de draak die zij daar al die jaren eerder als mens had achter gelaten met de vloek. Het is een kleine draak. Op het eerste gezicht lijkt hij een jaar of 6. Hij is aan het jagen. Ze wachten tot hij klaar is met eten om naar hem toe te gaan.

'Gegroet. Mijn naam is Nachtschaduw. Ik ben de koningin van Dragonia. Dit is Enzvo. Wat is jouw naam?'

'Goedendag, koningin Nachtschaduw. U kunt me Renoriün noemen.'

'Klopt het dat jij de moordenaar, en dat jij de gene was die ik achter had gelaten?'

'Dat klopt. De koning had mij een opdracht gegeven. Ik moest samen met 2 andere sluipmoordenaars de koning en twee mogelijke troonopvolgers doden. Mijn pijl raakte de kleine blauwe, en ik zag hoe de pijlen van mijn collega's de koning doodde en op uw buik afketste.' Bij die woorden trekt Enzvo zijn lippen op en laat een lage grom horen. 'Was wel een domper om te zien dat we faalde, en nog meer toen het bleek dat we de opvolgster juist niet te pakken hadden. Toen ik hier werd gebracht en in deze grotten verbleef begreep ik eindelijk waar jij doorheen bent gegaan en waar ik fout ben gegaan. De koning zal zeker niet blij zijn dat ik hem heb verraden?'

'De koning is dood. Al bijna 3000 jaar. Nadat jij opgesloten werd met je vriend, die zich had opgehangen aan zijn eigen lakens, gebeurde er twee dingen. Het eerste: we werden belegerd door jouw voormalige soortgenoten en het tweede: we hadden tijdelijk de stad verlaten. De draken die voor de gevangene zorgde bleven achter en hielden zo de schijn op. Vervolgens wanneer we de stad weer terug namen, zijn we meteen er op uitgegaan om de mensen terug te pakken.'

Vervolgens nam Enzvo het over. 'Jouw koning had zijn mannen verspreid, waardoor wij zijn hoofdstad konden overnemen zonder al te veel moeite. Voor de rat in zijn tunnels kon ontsnappen was hij al gevangen. Hij is samen met de rest van de slachters en mensen die ons bevochten de slavernij in gegaan. Hij stierf als mijnslaaf zonder bezittingen nog geen 3 jaar later.'

'Ik mocht de koning toen niet echt, maar als mens was ik ervan overtuigt dat de draken van plan waren om de mensenwereld over te nemen. Ik kreeg een groot bedrag om de moorden te plegen. Het kwam nooit in mij op dat door de pogingen te doen ik juist een serie evenementen in gang zou zetten die de draken aan de macht zou brengen.'

'Je kan gerust bedenken dat het niet alleen de pogingen tot moord waren, maar ook de invasies en de draak die zo zwaar was gemarteld dat hij de mensen volgde waren die ons ertoe zetten om de mensen te bevechten. Maar het is wel de reden waarom er een drakenkoning regeert in de hoofdstad van het voormalige mensenrijk. Maar maak je geen zorgen. Alle mensen die niks met de drakenoorlog te maken wilde hebben zijn ongedeerd ontkomen, en sommige hebben zelfs hoge posities in de regering gekregen. Zowel in het mensenrijk als in het drakenrijk. Wij draken zijn veel dingen, maar we straffen geen onschuldige personen. Draak of mens.'

'Misschien is het wel beter dat de draken nu regeren. Jullie hebben meer vooruitzicht en doordat jullie langer leven maken jullie betere keuzes, omdat jullie er beter over na denken.'

'Ik zie dat je de fouten van je leven al hebt doordacht. Ik ben bereid om je straf te verminderen als je wilt. Toen ik hier werd achter gelaten, kwam niemand ooit terug. Ik werd ook niet wakker voor Enzvo langs kwam. Met jou heb ik het anders gedaan. Ik heb ervoor gezorgd dat je wel een normaal dag en nacht ritme kon volgen, dus een idee van tijd had. Nu jij hebt laten zien dat je veranderd bent, geef ik je een kans. Je mag hier weg, mits je zweert onder bindende magie dat je nooit meer een mens of draak kwaad doet, tenzij het is om een leven te redden.'

'Ik wil niets liever dan hier weg. Ik neem uw aanbod aan.'

Na dat Renoriün de eed af had gelegd nam Nachtschaduw weer het woord.

'Ik zet je af bij Ikarian, vanaf daar moet jij jouw eigen wegen zoeken. In Ikarian word je opgezocht door een jonge meisjesdraak die je helpt.'

'Hoe moet ik dan voor mezelf zorgen? Ik kan amper jagen, en ik twijfel of ik iets kan betekenen voor een ander.'

'Zoals je zelf zei: de draken denken op lange termijn. Iets wat je zelf blijkbaar nog niet geleerd hebt. De jonge meisjesdraak is de dochter van de graaf. Zij zorgt ervoor dat je een woonplek hebt, en ze stelt je voor aan een paar ambachtsmannen zodat je kan kiezen wat je wil leren. Als je in het leger wilt kan je over 14 jaar naar een rekruteringsstation gaan, waar ze je testen. Daarna wordt je naar de hoofdstad gestuurd waar je de opleiding volgt. Maar zoals ik al zei: het is je eigen keuze. Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw leven. Maar beloof me alsjeblieft een ding: breek de wet niet. Ik heb mijn nek voor je uitgestoken, en ik wil niet dat ik dit terug krijg te horen.'

'Ik zal op mijn passen letten. Bedankt hiervoor. Ik zal niet falen.'

Bij het woord "falen" denkt ze ongewild terug aan de draak die voor haar is gestorven. Ze bevrijd Renoriün van de grotten, en ze vertrekken.

Na Renoriün te hebben afgezet, vliegt ze terug naar Drigano Heva. Na een paar gevangene te hebben opgepikt in de stad, vliegt ze naar de noordelijke centaurbossen. De centauren hadden om een uitlevering gevraagd, omdat die gevangenen zowel misdaden hadden gepleegd in de drakenlanden als in de centaurbossen. Daar geeft ze de gevangenen aan de centauren en vliegt ze terug naar de gouden hal.

Pagina-einde 

De Verhalen Van NachtschaduwWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu