Hoofdstuk 29

5 0 0
                                    


Nachtschaduw loopt naar de Sagittarius. Ze loopt op een redelijk rustig tempo. Achter haar komt het leger van Kahless. Kahless en Rigandua lopen aan de weerszijde van haar. Ze heeft haar harnas aan en beide zwaarden zitten op haar rug gegespt. De bevolking van Drikano Heva staat op de muur. Enzvo zegt nog: 'Als je ooit terug wilt komen ben je welkom, Nachtschaduw. We zitten voor altijd bij u in de schuld.'

'Dat zal ik onthouden.'

Dan loopt ze naar de poorten van het schipfort. De poorten worden geopend. Ze loopt naar de Sagittarius. Alle vliegtuigen zijn al in de schepen geladen. Als ze op de brug staat, komt de bemanning ook naar binnen lopen. Iedereen neemt de stations in. Dan zegt Kahless: 'Zou jij het niet leuk vinden om het commando te geven, Nachtschaduw?'

'Ik heb het nog nooit gedaan. Ik weet niet eens de woorden.'

'De woorden zijn: haal ons hier weg. Je moet het bij dat station zeggen tegen alle schepen.'

Nachtschaduw loopt naar het station. Ze zegt de woorden. Op het scherm stijgt het hele floot op. dan als laatste stijgt de Sagittarius op.

'Geef de camerabeelden van achteren.'

Het scherm gaf een beeld van achteren. De planeet was grotendeels groen. Op het westelijke halfrond ligt een grote oceaan. De planeet werd steeds kleiner. 'Zet nu de camera op vooruit.'

Het beeld gaf nu het floot weer. 'Zet een koers uit naar de hemelse haven. Maximum snelheid.'

'Tot uw orders.'

Op het scherm word de sterrenhemel een set vage strepen. De bestuurder zegt op gegeven moment 'We zitten op lichtfactor 20. De andere schepen kunnen het niet aan dus we vliegen op constante snelheid. De temperatuur van de motor en koelvloeistof is goed en constant. Over een paar uur zijn we thuis.'

'Mooi zo. Bedankt, stuurman. Nachtschaduw, kom je naar mijn registratiekamer?'

'Ik volg jou.'

Reageert ze. Ze lopen naar de rechter kant van de brug. Het plafond is doorzichtig. Er is een groot scherm bevestigd aan de voorkant en een aan de achterkant. Kahless gaat achter een groot houten bureau zitten aan de overkant van de deur. Naast dat bureau staat er eentje van klein formaat. Kahless ziet dat Nachtschaduw de kamer in haar opneemt. 'Dat grote bureau is voor mij in mijn drakenvorm. Als ik veel met mensen moet spreken dan neem ik een mensenvorm aan. Daar is dat kleine tafeltje voor. Maar nu heb ik een vraag voor jou. Hoe vindt je jouw eerste ruimtevlucht?'

'Ik vind het relaxter dan ik had verwacht. Ik had zulke wilde trillingen verwacht dat ik misselijk zou worden. Maar het is soepel. Alleen die trillingen onder mijn klauwen zijn minder prettig.'

'Dan wil je nu niet op een slagschip zitten. Die trillingen komen van de motoren. Bij ons zitten we op twee derde kracht. De trillingen in de slagschepen zijn veel erger omdat ze op maximum kracht zitten. Maar het is momenteel minder erg met de dempers die we hebben geplaatst. Over een uur kunnen de dempers de trillingen niet meer aan, en dan worden ze vastgezet. Dan zie je de schepen bewegen. Maar dit schip heeft geen dempers omdat de vier motoren niet synchroon lopen. Anders zou het schip ook trillen. Maar dan plaats ik wel dempers.'

'Voel je het dan niet?'

'Ik vloog eerst regelmatig met mijn schip. Ik voel niks meer. Ik ben het afgeleerd. Ik voel alleen iets als er iets mis is met mijn schip.'

'Maar hoe train je mensen om met de slagschepen te vliegen?'

'We hebben kleine schepen. In die schepen zitten twee parallelle reactoren. Voor de training laten we de reactie synchroon lopen. Dan worden de trillingen heel erg. Daardoor leren ze ermee te vliegen. Alleen worden de schutters sneller ziek als ze in concentratie zijn, dus hebben we dempers geplaatst.'

De Verhalen Van NachtschaduwWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu