Nachtschaduw is onderweg naar het kamp. Zij, Kahless en een groep bodyguards hebben hun weg uit het fort gevochten. De zes element ridders begeleiden Kahless, en het groepje dat met Nachtschaduw op het avontuur was gegaan (op Líronie en windrijder na) begeleiden Nachtschaduw. Op het slachtveld zag Nachtschaduw pas echt de krachten van de ridders. De commandant van de ridders had een zwaard van puur vuur, terwijl de rest wapens trok omgeven door de elementen van hun codenamen. Maar naast de elementen van hun codenamen hadden ze ook nog een tweede element. Magiedraak had bijvoorbeeld ook nog lucht als tweede element.
Na dat ze door de linies heen zijn, komt Rigandua naar hun toe lopen. 'Jullie hebben lef om in zo een klein groepje buiten het fort te komen. Ik hou wel van lef. Hoe gaat het met mijn favoriete koningin?'
'Gaat wel goed. We moeten bij dat net gebouwde fort komen.'
'Ik weet het. Ik moest ook nog wat aan je vertellen. Ik ben ook een god. Ik was de god van het smeden en creëren. Ik was verbannen tegen de wil van Kahless. Ik was bezig met het bouwen van zusterschepen van Sagitarius voor Kahless, terwijl hij ergens heen moest. De raad kwam er achter, en ze stemde voor verbanning. Kahless heeft een deal gesloten, dat ik terug mag komen als ik van grote betekenis was voor de goden bij het gevecht tegen kwaad. Om dat te doen heb ik mijn leger gemaakt. Toen Kahless mij informeerde dat het gevecht van onze tijd op het punt te beginnen stond, was ik meteen hierheen gegaan. Ik ben alleen bang dat mijn leger niet groot genoeg is.'
'Over grootte hoef jij je geen zorgen te maken. De muur is nu al te klein om het leger ruimte te geven. Maar je bent welkom in mijn fort als je wilt.'
'Welk fort bedoel je'
'Het fort dat hier al 20 000 jaar staat. Ik ben niet de commandant van dat schipfort. Daar moet je bij Kahless voor zijn.'
'Dank je majesteit. Ik breng het leger meteen naar het fort.'
'Dank je Riguanda.'
'Laten we gaan, voordat er nog meer vijanden komen. We hebben twee landingsbanen te bouwen en geen tijd ervoor.'
Toen liepen ze snel naar het schipfort.
Bij het schipfort lopen ze langs de muur. De muur was opgebouwd uit fighters die op elkaar stonden. De wapensystemen richten zich meteen op het groepje zodra ze in de buurt komen. Kahless geeft een teken naar een van de schepen, en een metalen poort opent zich. De groep gaat naar binnen. Eenmaal binnen verplaatsen ze naar de linkerkant, naar de plek waar een van de landingsbanen komt. De landingsbaan is een enorme kuil, ongeveer 1,5 meter diep. Kahless kijkt tevreden wanneer ze er aan komen. 'Perfect. Dit is zoals ik het wilde. Twee landingsbanen van 15000 meter. En waar komen de verkeerstorens?'
Er kwam een mens aan lopen, met een harnas. Het harnas bedekte zijn hele bovenlichaam en er hingen overal gereedschappen aan. 'We dachten in eerste instantie om de Sagitarius te gebruiken als verkeerstoren, maar er is geen ruimte om de benodigde computers neer te zetten. Dus we zetten bij deze baan aan die kant de toren neer en bij de andere baan in spiegelbeeld.'
Hij wijst naar een lege plek ongeveer 100 meter van de rand van het kamp. Er stond al een grote rechthoekige basis. De landingsbaan is ongeveer 1000 meter breed. 'Dat is slim bedacht. En kunnen er meerdere vliegtuigen tegelijk opstijgen als de baan klaar is?' 'Dat staat wel vast. De baan is zo lang dat er misschien wel twee transportvliegtuigen tegelijk zouden kunnen opstijgen. Alleen landen is een ander verhaal.'
'Dan heb je goed werk geleverd. Wanneer kan er beton gestort worden?'
'Deze baan is klaar voor het beton, de andere wordt nog voorbereid.'
'Je hebt meer gedaan dan ik had verwacht. Neem maar een pauze.'
'Bedankt oppergeneraal.'
'Hoe moeten die kwetsbare vliegtuigen hier nou landen? Ik zie alleen een grote kuil met een stuk steen ernaast.'
'We gaan de kuilen eerst opvullen met meerdere lagen beton. We beginnen met een zachte laag onderin, en storten dan steeds hardere lagen erop. Die zachtere lagen dempen de klappen als de vliegtuigen hard landen. De toplaag wordt het hardst bekende beton, met aan de uiterste uiteinde heel erg zacht beton. Dat zachte beton laat vliegtuigen erdoorheen zakken, zodat ze snel afremmen.'
'En waar komen de vliegtuigen?'
'Achter de toren en aan de andere kant van de baan bouwen we een soort veld voor de vliegtuigen. Maar ik moet nu even naar mijn wapens-officier, omdat ik nog wat extra wapens nodig heb. Kom je?'
'Ik volg jou.'
JE LEEST
De Verhalen Van Nachtschaduw
FantasíaWaarschuwing: dit verhaal heb ik geschreven in 4 HAVO, toen ik nog niks wist van schrijven. Dit verhaal is mijn origine als schrijver, dus lezen is op eigen risico. Commentaar op dit verhaal is ook nutteloos, want ik doe er nu niks meer aan.