Hoofdstuk 8

5 1 0
                                    


Het leger van Rigandua is drie keer zo groot als het leger van Nachtschaduw. in tegenstelling tot het leger van Nachtschaduw, is in het leger van Rigandua iedereen bewapend met wapens naast hun klauwen en tanden. Er zijn boogschutters, zwaardvechters en speerdragers. Rigandua heeft gezegd dat Nachtschaduw het leger mag aanvoeren. 'ik heb geen zin om ook nog eens een leger aan te moeten voeren. Ik heb het straks druk genoeg met vechten.'

5 jaar later ligt Nachtschaduw in haar kamer in het hemelfort wanneer er een dienaar naar binnen stormt. 'Het leger is klaar. Iedereen is bewapent.'

Daar heeft Nachtschaduw lang op zitten wachten. Ze heeft alle smeden die er in de wijde omtrek te vinden zijn het order gegeven om in ieder geval iedereen in haar leger te bewapenen met een kort zwaard. Daarna heeft ze gezegd tegen het leger dat ze moesten leren omgaan met het zwaard. Zelf heeft ze geoefend met Enzvo en een kapitein van het leger. Na 5 jaar is iedereen klaar. Ze gaat naar de binnenplaats waar iedereen op haar wacht.

'We hebben hier lang voor moeten trainen. Maar nu, na 5 jaar na onze vlucht, kunnen we terug slaan. We zullen de mensen leren waarom ze de draken moeten vrezen. We vertrekken morgen ochtend bij zonsopgang richting Drigano Heva. Daar vandaan gaan we alles wat de mensen ons hebben afgepakt, en meer. We zullen alles wat zij regeren, van hun afpakken. Tot de dood zal ik vechten voor het voortbestaan van ons ras! De mensen zullen leren dat ze niet ongestraft de draken kunnen aanvallen! Zij mogen dan wel het voordeel van nummers hebben, maar wij zijn vastberaden en wij vechten voor gerechtigheid. Morgen begint een nieuwe tijd! Morgen begint de tijd van de draken!'

'Alle heil koningin Nachtschaduw!' klinkt het van het leger. Een paar draken voegen er een brul bij.

Van de bergketen trekken ze naar Drigano Heva. Ze is blij om te zien dat haar paleis en het deel van de stad dat achter de boog ligt, nog heel is en dat het nog precies zo is als ze het hebben achtergelaten. De mensen vonden het de moeite niet waard om het puin weg te halen. Van Drigano Heva vliegen ze naar Ikarian. Ikarian is helemaal verwoest. Ze geeft de opdracht om de stad te herbouwen en er een muur omheen te bouwen. Ze maakt van Ikarian tijdelijke stad en legerkamp. Nadat het bouwen van de verdedigingswerken voltooid is, verzamelt ze het leger en vliegen ze naar de oude grens. Vandaar vliegen ze naar de hoofdstad van de mensen: Manzona Heaven. Ze slaan een kilometer van de stad hun kamp op.

Na 5 dagen beginnen ze de aanval. Nachtschaduw verzamelt het leger bij de noordelijke poort. Daar probeert ze de aanval te beginnen. Na een onzekere start beginnen de draken de overhand te nemen. Blijkbaar hebben de mensen al vaker de draken geprobeerd te doden, denkt ze. Op dat moment ziet ze de eerste draken op de muur springen, en ze worden al snel gevolgd door meer. Een paar draken vallen neer. Dan besluit Nachtschaduw om zelf mee te vechten. Zodra ze richting het leger begint te lopen probeert Rhino haar tegen te houden. 'U bent veel te belangrijk. We mogen het risico niet lopen dat u gewond raakt. Blijf nou hier waar het veilig is.'

'Ik blijf niet achter terwijl mijn volk sterft en ik mijn eed ermee verzaak. Ben je nu al de kroning vergeten? Dat ik zwoer om mijn volk te beschermen en voor hun zou vechten zelfs als het mijn eigen dood zou betekenen?'

'Ik ben het niet vergeten, maar ik ben ook het luchtgevecht 3 dagen later niet vergeten. Je bent nog onhandig met luchtgevechten. Ze bestaan niet uit grootschalige botsingen en botten breken. Of ben je vergeten dat je met dat luchtgevecht bijna je vleugel brak?'

'En ben jij vergeten dat toen jij soldaat werd je had gezworen om nooit te deserteren en de orders die je gegeven worden altijd op te volgen? Als je niet onmiddellijk opzij stapt verklaar ik je deserteur en laat ik je arresteren. Mij beschermen is toegestaan, maar het is verboden om je meerdere tegen te spreken. Dus dit is je laatste kans, opzij.'

Met een grom stapte Rhino opzij. Nachtschaduw weet dat een paar kapiteins de discussie ook hebben gevolgd. Dus voor de zekerheid voegt Nachtschaduw er aan toe: 'Ik zal dit niet vergeten. Na dit gevecht kom je naar me toe en dan zullen we jouw straf bespreken. Je mag van geluk spreken als ik je niet van alle ranken strip en je terug plaats als voetsoldaat.'

Bij de voorlinies aangekomen springt ze met gemak over de muur heen, en met de knots op haar staart slaat ze een dozijn mensen van de muur. Ze heeft het niet eens door. Ze ziet een paar draken onder leiding van Enzvo in een hoek gedreven door een bataljon speerdragers. Ze weet dat ze niet alleen een bataljon kan verslaan, maar ze probeert het wel. Ze slaakt een oorlogskreet en trekt haar zwaard. Met een luide ring komt het zwaard vrij uit de schede. Tot haar verbazing hoort ze meer oorlogskreten achter haar. Ze heeft de tijd niet om te kijken waar ze vandaan komen, want op dat moment staat ze al oog in oog met de eerste speerdragers. Met een snelle zwaai van haar zwaard vallen de eerste mensen al. Vanaf het moment dat ze de eerste klap uitdeelt verliest ze de tijd uit het oog en krijgt ze een rode waas voor haar ogen. Pas wanneer Enzvo tegen haar zegt dat de soldaten zich over geven keert ze weer terug naar zichzelf. Haar zwaard is bebloed en deels gedeukt, en ze ziet dat ze een paar gebouwen mee heeft genomen in haar rampage. Enzvo is ongedeerd gebleven, maar een van de draken met hem heeft een speer onder de oksel gekregen. De draak weet net uit te brengen: 'Bedankt, majesteit, voor uw hulp. Ik heb gefaald...' voordat hij gaat waar de levende niet kunnen volgen.

'Ik heb gefaald. Ik had moeten sterven in zijn plaats. Waarom is het zo moeilijk om iedereen te redden?'

Enzvo reageert daarop. 'Soms is het onmogelijk om de dood tegen te houden. Het is nog niet jouw tijd om te gaan. Net zo min als het mijn tijd is. Toen ik de kruisboogpijl in mijn hart kreeg, wist ik dat ik niet dood zou blijven. De dood zei namelijk zelf dat hij mij niet mee kon nemen. Dat mijn taak niet voorbij was. Jouw taak is ook niet voorbij. Je kan dus niet sterven.'

'Dat verklaart waarom ik je terug kon brengen. Je bent nooit volledig dood geweest. Maar het draait het feit niet terug dat er iemand voor mij is gestorven. Ik moet dit afmaken. Enzvo, kan jij naar het plein daarachter gaan en de draken die mij hielpen terug halen? We gaan voor de tweede muur.'

Enzvo rent meteen weg. Een van de generaals komt aanrennen op dat moment. 'Koningin! De mensen trekken zich terug. De oost poort is ook van ons, maar we hoefde bijna niet te vechten. Ik vertrouw dit niet.'

'Ik weet al wat ze van plan zijn. Ik heb zojuist hier een bataljon uitgeschakeld. Een van onze krijgers is gesneuveld. Ik ga een groep meenemen en de tweede muur aanvallen. Probeer de rest van de buitenmuur veilig te stellen. Als mijn aanval wordt afgestoten, probeer dan om vanaf de buitenmuur zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Dun ze zoveel mogelijk uit.'

De generaal draait zich om en voert haar orders uit. Enzvo komt aanrennen met een groep van 15 draken. Net wanneer ze de aanval wil beginnen komt Rigandua aangerend. 'De tweede en derde muur zijn leeg. Ik heb ze zelf neergehaald. Ze werden amper beschermt. Het lijkt erop dat iedereen zich heeft terug getrokken naar het fort nadat u een slachtveld heeft aangericht.'

Nachtschaduw stuurt meteen een draak naar een bataljon buiten de stad om hulp te halen. Ook roept ze twee andere commandanten op om naar het fort te gaan. Zelf neemt ze de 14 overige draken mee naar de gevangenis. Zoals ze had verwacht wordt de gevangenis ook slecht beveiligd. Ze hoeft haar zwaard niet een keer uit de schede te halen. Wat haar wel opvalt is dat er 10 draken gevangen zitten, en de meeste draken zijn dun, hoewel ze nog wel genoeg energie hebben om te vechten. Een van de gevangene vertelt dat ze de vechters zijn die achter waren gebleven om de slachters te bevechten. Na de gevangenis neemt ze de draken mee naar het fort. Ze zijn net op tijd bij het fort om te zien hoe het dak afbrand en de poorten ingebeukt worden. Na een kort gevecht geven de mensen zich over

De leiders van de mensenlanden en de mensen die mee vochten tegen de draken worden gevangen genomen en als slaven verdeeld. 

De Verhalen Van NachtschaduwWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu