Na een paar dagen wordt Nachtschaduw wakker. Ze ligt in haar kamer. Ze heeft het gevecht succesvol afgerond. Voordat ze in slaap was gevallen had ze een beslissing genomen. Ze gaat haar macht opgeven. Na lang erover na te denken heeft ze besloten dat ze moet stoppen omdat ze er anders onder gaat bezwijken. Ze gaat vandaag haar beslissing bekendmaken. Ze doet haar harnas weer aan en loopt naar het plein buiten het paleis. Hier en daar klinkt er nog geluid van een feest. Bijna de hele stad heeft zich verzamelt op het plein. Ze begint te praten. 'Ik ben al heel lang koningin geweest. De verantwoording die het met zich meeneemt is me aan het slopen. Ik kan het niet veel langer meer aan. Daarom heb ik besloten om op te stappen. Omdat ik geen nageslacht heb adopteer ik hierbij Enzvolundo als mijn rechtelijke erfgenaam. Ik laat alles na aan hem. Morgen stap ik op en wordt Enzvo jullie koning. Ik hoop dat jullie het eens zijn met deze beslissing. Mijn tijd van heersen is voorbij.'
Drikano liep naar haar toe. 'Het volk verwachtte dit al een tijdje. We konden zien dat dit al een tijd op uw geweten lag. Ik heb een peiling gehouden toen u sliep, en zag dat een groot deel ertegen is. Niemand vind dit leuk. Maar als dit nodig is dan stemt iedereen ermee in. Ik verzoek u wel vriendelijk om uw plannen te herzien.'
'Mijn plan staat vast. Ik treed af. Ik kan het niet meer aan. Dit is de beste beslissing die ik kan nemen. Ik heb de energie niet meer. Enzvo heeft gezien wat het inhield. Hij kan het. Ik kan het niet meer. De draken hebben een sterke leider nodig, en ik ben dat niet meer. Ik ga met pensioen.'
'Dan kom ik zo meteen naar de troonzaal om de kroning te bespreken.'
Het is de dag van de kroning. Nachtschaduw is de hele vorige middag bezig geweest om de kroning voor te bereiden. Ze is 5 uur lang bezig geweest om een nieuwe band als kroon te maken voor Enzvo, omdat die van haar vast gesmolten was toen ze de bron van magie van de alfavogels aanviel. Kahless heeft de band in een kistje bij zich. Enzvo loopt naar voren. Hij is helemaal bedekt in een gouden harnas, en heeft een gloed van magie om zich. Nachtschaduw heeft hem geleerd hoe hij magie moet gebruiken. Hij liep zo edel mogelijk naar Nachtschaduw en Kahless. Ze stonden op een verhoging. Ze droegen allebei hun harnas. Eerst begint Nachtschaduw te praten. 'Mijn tijd als koningin van dit land zit erop. Ik heb geen erfgenamen, dus ik adopteer hierbij Enzvolundo als mijn erfgenaam. Al mijn bezittingen en mijn koninkrijk gaan naar hem toe.'
Daarmee sloot ze haar leven als koningin af. Toen kwam Kahless met zijn deel. 'We zijn hier bijeen om een nieuwe heerser te kronen. Onze koningin heeft dit land lang gediend en verdient het om een rustige fase van haar leven te genieten. De koningin heeft maar een erfgenaam, dus is het duidelijk wie de heerser wordt. Enzvolundo. Zal jij dit volk dienen tot je dood?'
'ja, dat zal ik doen.'
'zweer je dat je het volk in voor en tegenspoed, in goed en in kwaad, in rijkdom en armoede zal dienen?'
'ik zal het volk dienen zolang ze het willen.'
'dan kroon ik je hierbij tot koning Enzvolundo. Moge je heerschappij lang duren en vruchtbaar zijn.'
En met die woorden deed hij de net gemaakte halsband om de nek van Enzvo. De band was gemaakt van goud. Het stelt twee draken voor die met hun halzen en staarten in elkaar zaten. De ogen waren de beste witte jade die ze konden vinden. Enzvo ziet er heel goed uit met de band. Nachtschaduw buigt haar nek voor Enzvo. Kahless volgt haar voorbeeld, net als de bevolking. Dan zegt Enzvo 'We zijn in de afgelopen weken veel goede personen verloren. Zowel draak als mens en spin. We hebben veel doden om te herdenken. Ik hoop dat dit de laatste oorlog is die we ooit gaan voeren. Laten we deze wereld in vrede delen met elkaar. Het kwaad van de wereld is verslagen in het afgelopen gevecht. Nachtschaduw heeft eervol gevochten. We zijn vandaag een geweldige koningin verloren. Laten we deze dag niet vergeten. Voor mij zal ze altijd de koningin blijven, en als ze iets nodig heeft sta ik altijd voor haar klaar.'
Na de kroning komt Kahless naar haar toe. 'Ik wil iets terug doen voor wat je hebt gedaan voor mij. Je hebt je reputatie op het spel gezet. Nu wil ik wat teruggeven. Vraag maar wat je wil.'
'Ik ben de laatste tijd gehecht aan je geraakt. Ik wil met je naar het hemelse rijk. Ik heb namelijk al tijden het gevoel dat ik hier niet meer thuis hoor. Ik ben te sterk. Mijn tijd is hier voorbij. Help me er alsjeblieft mee.'
'Ik ga kijken wat ik kan doen. Als het goed is pas je wel in het schip. We kunnen via portaal reizen, maar dat geeft geen leuk effect. Ik maak mijn schepen klaar. Ik maak even contact met een adviseur.' Hij komt even later terug. 'Mijn adviseur stemt in met mij. Morgen gaan we vertrekken. Ik maak je morgen wakker als we klaar moeten maken. Doe je harnas maar niet uit. Ga maar naar je slaapkamer. Volgens mij wilde Enzvo die slaapkamer voor jou gereserveerd houden. Tot morgen.'
'Ik kan me niet herinneren dat je ooit naar adviezen hebt geluisterd, maar wat instemming is goed. Tot morgen.'
Ze loopt naar haar slaapkamer.
JE LEEST
De Verhalen Van Nachtschaduw
FantasyWaarschuwing: dit verhaal heb ik geschreven in 4 HAVO, toen ik nog niks wist van schrijven. Dit verhaal is mijn origine als schrijver, dus lezen is op eigen risico. Commentaar op dit verhaal is ook nutteloos, want ik doe er nu niks meer aan.