Two

584 22 0
                                    

(Di hadapan pintu asrama perempuan SM Sains Permai Berseri...)

"Ermm..takutnya.." Ke hulu ke hilir Najlaa perginya. Nervous kerana ini kali pertama dia ke sekolah top yang disanjungi orang ramai.

"Pin...pin..." Kereta besar Lamborghini yang berwarna hitam gelap berhenti di depan mata Najlaa buat kali pertama. Fuyoo.. Siapalah tak nak naik kereta mahal?

"Cik Aniz Athirah Najlaa Binti Muhd. Zarif?" tanya seorang pemandu yang bersiap segak dan berkaca mata hitam.

"Ohh.. Ya. Saya Najlaa" tergagap Najlaa dibuatnya. Pemandu itu terus keluar dan mengambil beg pakaian Najlaa dan disimpan di dalam kereta. Pemandu itu turut membuka pintu untuk Najlaa masuk.

"Ohh!.. Te...terima kasih.."

Tak sangka betul Najlaa dapat naiki kereta mewah dan mahal. Selama ini, Najlaa selalu naik bas dari Perak untuk ke Pahang semata mata untuk ke sekolahnya. Najlaa sudahpun kehilangan ayahnya tahun lepas dan ibu sahajalah tinggal untuk menjaga kedua dua adik kembarnya di Perak.

"Cik.. Ini telefon baru,cik.Ada panggilan untuk kamu," pemandu itu terus memberi Huawei 7++  kepada Najlaa. Ish.. Dahla dapat naik kereta mahal dapat telefon secara percuma pula tu. Jealous nyee!

"Eh...ermm... Assalamualaikum?"

"Waalaikumussalam, Aniz.. Kamu macam mana sihat?" suara yang merdu dan sayu itu terus membuatkan Najlaa kenal siapa empunya suara itu tak bukan ibunya yang dirindui.

"IBU! Ibu..Aniz baik baik sahaja di sini..Ibu..."

"Ibu tahu kamu bertukar sekolah, bukan? Baguslah.. Ibu bangga dengan kamu.. Jaga diri elok elok di sana.. Ibu dekat sini baik baik dengan adik kamu. Jangan risau sangat,okay"

"Ibu..Aniz rindu ibu..nanti cuti Aniz balik rumah nak makan nasi ayam ibu masak," melawak Najlaa.

"Iyalah...ibu pun rindu kamu..ibu nak ke pekan. Ibu letak dulu ya. Assalamualaikum.." Puan Anizah mematikan panggilan mereka.

"Waalaikumussalam.."

****

(Academic Klef Artz School..)

Najlaa yang baru tersedar dari tidurnya terus terpukau dengan sekolah yang besar dan bersih seperti sekolah yang baru bina. Pakaian semua pelajar di sana memakai blazer berwarna coklat gelap kain hitam bagi perempuan dan seluar hitam bagi lelaki. Leher mereka juga dihiasi dengan tali leher dan reben berwarna ungu gelap bercorak kotak kotak.

' Wahh, besarnya sekolah ni' bisik Najlaa dalam hati.

Kereta Lamborghini itu berhenti di hadapan pintu masuk sekolah tersebut. Pemandu itu mengangkat beg pakaian Najlaa keluar. Najlaa pula melihat sekolah itu dengan kagum dan bangga akan bersekolah di situ.

"Welcome..to this school, my lady" Najlaa tertoleh untuk mencari empunya suara itu.

"I'm your principle.. Tengku Dato' Akamal Hafiz bin Tengku Dato' Hishamuddin and here is my wife.. Tengku Datin Zuraina Balqis binti Tengku Dato' Darwish Vincoln. We're very grateful that you accepted this school"

"Ouh..err.. Terima kasih.. Saya..a..amat berbesar hati menerimanya.."tergagap Najlaa melihat dua orang sanjungan di sekolah ini. Mana taknya kalau orang biasa bertemu orang millionaire.

"Come.. Follow us. We want to show you your room." pelawa Tengku Datin Zuraina. Najlaa mula mengekori belakang.

Selepas beberapa langkah.. Najlaa melihat hostelnya bukan seperti di sekolah lamanya..tetapi ianya deperti hotel 5 bintang!

"Here is your room."

Najlaa terus terkedu. Bilik hostel yang diterimanya sungguh besar. Terdapat ruang tamu yang luas dan sofa yang lembut. Terdapat juga televisyen yang berscreen besar. Dapur juga turut serta di bilik itu. Bilik tidurnya juga dikemas rapi dan teratur. Bilik air juga terdapat tub mandi yang besar.

"Kee...kenapa semua ini diberi kepada saya... Saya tak berhak menerima tawaran..se..seperti ini..kenapa Tengku pilih saya??" Najlaa yang tak percaya semua ini akan berlaku. Kenapa dia? Kenapa dia dipilih daripada seribu seratus orang di luar sana yang lebih berbakat? KENAPA? Najlaa mula mengalirkan air matanya.

"Ouh.. Don't cry Najlaa. You're the chosen one. You should be grateful to Allah. Allah berikan sesiapa sahaja yang berusaha untuk ke jalan-Nya. Allah already choose you,Najlaa. And you deserve it. You have the talent that nobody will have it. And don't call us by Tengku. Call us as your parents. 'Mummy' and 'Daddy'. "

Najlaa terus mengesat air matanya. Dia cuba untuk meneruskan perjuangannya. Bukan Najlaa tidak mahu ke sekolah itu tetapi dia rasa tidak layak langsung. Dia juga tidak suka memiliki sesuatu secara percuma. Baginya, duit itu penting untuk segalanya. Dia pula hanya manusia biasa dan simple dan tiada wang atau harta selain daripada kepunyaan ibu bapanya.

"Najl..aa...akan cuba.."

****

Character in this chapter

Tengku Dato' Akamal Hafiz
-The principle of Academia Klef Artz School
-Very rich person
-Like call as 'daddy' at some reason
-Nice and sometimes serious
-Strict person too

Tengku Datin Zuraina Balqis
- The principle's wife
-Sweet and caring person
-Very rich person
-Like to call 'mummy' for some reason
-Easily forgive someone

Nerdy Girl Meets Solo PrefectWhere stories live. Discover now