"Mad Father" Hoofdstuk 2

425 35 2
                                    

DING, DONG, DING, DONG!

Het geluid galmt door mijn kamer. Ik lig nog steeds wakker in mijn bed en kijk naar mijn grote klok. Het is al middernacht. Dat betekend dus dat vandaag de dag is dat Moeder is overleden. Moeder. Ik kan nooit slapen als ik aan haar denk.

Ik ga rechtop in bed zitten en kijk mijn lieve konijn, Sneeuwbal, die in zijn mandje ligt te slapen. Gelukkig kan er in ieder geval één van ons nog slapen.

Ik sta op en loop rond in mijn kamer. In het hoekje staat een pop. Die heb ik van Vader gekregen toen ik vijf was. Het is een mooie pop, ze lijkt heel echt.

Dan valt mijn oog op een foto van een beeldschone vrouw met lang, stijl, bruin haar.

'Moeder.' Er loopt een kleine traan langs mijn wang.

'Wat moet ik nu doen, Moeder? Ik hou van Vader. Het is die assistente Maria, zij maakt me bang! Ze let de hele tijd op me met die ogen van haar. Ik haat haar! Ik weet dat Vader van haar houdt. Als zij en vader gaan trouwen, wordt ze mijn nieuwe moeder. Ik wil haar niet als moeder! Ik hoef geen nieuwe moeder! Er is maar één moeder in de wereld.' Ik pak de foto en begin luid te snikken.

'Moeder, waarom moest je nou weg gaan?' Ik weet dat ik haar armen nooit meer om me heen zal voelen, maar blijf de foto toch krampachtig vasthouden.

Opeens wordt het een stuk kouder in mijn kamer. Ik geef de foto een kusje en ga weer in mijn bed liggen.

'Slaap lekker' Zeg ik tegen de foto en gelijk verzink ik diep in een dromeloze slaap.

------------------------------------------------------------------------------------

Ik droomde vanacht over Moeder en Vader. Ik droomde over een dag, waarin ik en Vader de hele dag speelde.

Ik neurie mijn lievelingsliedje en vader zit naast me bloemen aan elkaar te vlechten.

'Wat kan je toch mooi zingen, Aya.' Zegt hij en hij zet iets op mijn hoofd.

'Een bloemkroon? Staat hij goed?' Vraag ik.

'Hij staat je prachtig.' Zegt Vader.

'Ja!' Zeg ik en spring op en neer. Dan geef ik Vader een knuffel. 'Dank u, Vader.'

'Het spijt me dat ik niet zo vaak met je kan spelen.'

Ik kan aan zijn gezicht zien dat hij het erg moeilijk vindt. 'Vader, het is oké. Ik vind het al leuk dat ik vandaag met je kan spelen!'

Er loopt iemand het huis uit, ze komt naar ons toe. Haar blauwe jurk sleept over de grond. Ze ziet er beeldschoon uit.

'Hé! Zijn jullie twee aan het spelen?' Vraagt ze liefdevol.

Ik sta snel op. 'Mama! Kijk! Vader heeft een bloemenkroon voor me gemaakt.'

'Wat leuk! Hij staat je geweldig, Aya!' Zegt ze terwijl ze een lok haar uit mijn gezicht haalt. 'Hebben jullie de hele dag al samen gespeeld?'

'Ja! Dat moeten we vaker doen, Vader!'

'Dat moeten we inderdaad.' Hij kijkt naar mama. 'Dan zal jou moeder ook mee moeten doen.' Er verschijnt een grote glimlach op zijn gezicht.

'Ik kijk er al naar uit.' Zegt Moeder liefdevol.

Dan slaat de sfeer om. Moeder begint hard en vies te kuchen. Ik maak me al langer zorgen. Dit gebeurd steeds vaker

'Het. KUCH! Het spijt me. KUCH! Ik heb weer eens zo'n aanval.' Zegt Moeder zachtjes, terwijl ze een andere kuch probeerd te onderdrukken.

'Je moet jezelf niet dwingen als je je niet goed voelt. Ga maar naar Maria. Die heeft er wel iets tegen.' Zegt Vader, maar Moeder kijkt hem boos aan. 'Het gaat prima!' Maar ze begint weer te kuchen.

'Moeder, je hebt toch geen pijn? Je bent toch wel oké, Moeder?'

'Sorry dat je schrok. Het gaat helemaal goed met mij!' Ze gaat op haar knieën zitten. 'Kijk niet zo bang, Lieverd. Ik wordt altijd weer beter van die glimlach van jou, maar waar is hij nou gebleven? Ik glimlach en geef haar een knuffel.

'Daar is de Aya die ik ken!' En ze knuffelt me terug. Dan staat ze op en wenkt ze me mee naar de keuken te komen. 'Kom! Ik heb hamburgers gemaakt.'

Ik hou van Moeder's hamburgers! Ik ren naar de keuken en Vader en Moeder komen rustig achter mij aan.

We waren zo gelukkig toen. Maria was er toen ook al, maar toch waren we nog hele gelukkige familie. Daarna ging Moeder dood aan die ziekte en al het geluk verdween als sneeuw voor de zon.

------------------------------------------------------------------------------------


'AAH!'

Ik schrik wakker. Die schreeuw! 'Vader?'

Mad FatherWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu