Ady membuka kelopak mata apabila dari tadi terasa seperti ada mata yang memerhati. Apa terkejut bila tengok zack merenung ady tanpa berkelip.
'dah pukul berapa ni?' tanya ady melihat zack disisi.
'7 pagi' sambil tersenggih.
'what? Oi dah lambat wei.' ady lantas bangun dan terus ke bilik air.
'awal lagi lah wak.'
Ady terus lap muka dan betulkan rambut supaya nampak kemas.
'bangunlah zack, nanti parents u cakap apa pulak??'. Ady menarik tangan zack untuk keluar dari bilik.
Zack hanya menurut tanpa banyak bicara.
Sampai dibawah mereka terus ke dapur. Sunyi dan sepi tak ada orang.
'abg, mak dgn ayah pergi jogging. Mak Ton cuti el hari ni. Laparlah abang!'
Zafuan bersuara dari arah belakang mereka.
'jomlah kita gi breakfast'.
Zack nak melangkah kebilik untuk ambil dompet dan handphone namun dihalang oleh ady.
'dah lambat ni mesti ramai orang, jup saya tengok apa yang ada dalam peti ais'.
1 bungkus keuh tiow.
Taugeh
Ada nuggets
Karipap frozen'saya masak je lah wak.'
Ady terus memulakan kerja-kerja mengupas dan memotong bawang sambil dibantu oleh zafuan.
Pertama sekali ady mengorengkan karipap kemudian barulah nuggets.
Selesai mengoreng barulah masa untuk menumis bahan-bahan yang sudah siap dipotong.Harum semerbak satu dapur yang mampu membangkitkan selera sesiapa sahaja.
'Abang, air dah siap'.
Ady menoleh kearah zafuan dan mengarahkan suapaya letak kat atas meja makan. Selesai mengoreng kueh tiow ady terus membawaknya ke meje makan.
'abang zack mana?'
'ada tu kat depan main piano, abg saya makan dulu jup lagi gi tuisyen.'
Ady merenung zack menekan setiap not piano dan hasilnya sangat wow. Aku ni bilalah nak pandai main ni. Sempat ady berbisik kepada diri sendiri.
'awak, jom makan.' ady menarik tangan zack dan melepaskannya bila ternampak zafuan masih lagi di meja makan.
'lama tak rasa air tangan awak sayang' walaupun perlahan namun masih dapat didengari oleh Ady.
Saling berbalas senyuman.
'assalamualaikum'.
'sedapnya bau.'
'jemput makan uncle aunty.'
'siapa masak ni?.' tanya mama zack.
'ady yang masak ma, meh lah makan sekali.
' seriuslah ady yang masak, sedap!.' ayah zack memuji.
' bolehlah aunty dengan uncle masuk meminang ady ni. '
Tersedak Ady nasib baik boleh control macho.
' awak ni, tersedak budak tu nak makan. Hahahaha. Tapi betullah kata aunty tu bolehlah uncle hantarkan rombongan meminang ya'. Sempat ayah zack berseloroh.
'hahahahahaha. Zack on je!'.
Merah padam muka ady umpama udang kena bakar.
'itu kena bincang dengan mama dan papa saya uncle aunty.'
Hahahahahaha. Semua gelak sakan.
Dah siap bersarapan semua, ady dan zack berkemas untuk pulang ke ibu kota. Selesai berkemas mereka berdua meminta izin untuk pulang.
'uncle aunty terima kasih, saya balik dulu.'
'hati-hati drive tu, kalau zack buat hal call uncle dengan aunty ya.'
'ish apalah zack juga yang kena ni. Hahahha.'
'awak jalan dulu, saya follow dari belakang'.
'ok zack, saya jalan dulu ya.'
Maka lebuh raya menjadi saksi mereka dalam menuju kealam percintaan.
'ayang, jangan laju sangat.'
'ye lah wak, saya end call ya?'.
'ala tak nak lah, nak on call juga!'.
'ye awak, baiklah'.
Timbullah bibit-bibit cinta antara mereka berdua.
Bersambung..
YOU ARE READING
Housemate
عاطفيةSi tuan rumah bernama Zack dan si penyewa bernama Ady. Sebuah kisah yang ringan dan mudah dibaca.