"Jackie, tunggu!" suara si Vince panggil sy sedang sy kurik mau cari kunci rumah. Dia terus berdiri belakang sy lepas sy buka kunci tombol.
Sy hembus nafas. Maybe I should hear him out. Sy pusing tengok dia. "Apa?" sy tanya.
"Bole sy masuk?" Vince tanya.
"Mana-mana ja la." sy bilang lagi. Sy kasi masuk dia terus sy pigi sana dapur. Beg tangan sama kunci sy ampai di kaunter dapur. Sy bercekak pinggang pusing balik tengok dia. "Well?"
"Jackie, bukan maksud sy yang sy nda patut bawa ko sebab sy nda mau ko pigi. Sy cuma--"
"No, ko cuma tidak mau sy jadi diri sy sendiri." Sy potong cakap Vince.
"Jackie, hear me out. Sy cuma mau mengelak ko dari rasa nda selesa ja ba." Muka Vince nampak rasa bersalah, "Sy tau parents sy macamana dan sy nda mau diorg kasi sakit hati ko."
"Sebab apa? Sebab diorg fikir yang sy cuba 'rebut' ko dari Leah? Diorg fikir sy orang ketiga?" Sy marah betul yang sy kana anggap jadi org ketiga dalam perkahwinan Vince sebelum ni.
"Ya." Vince angguk-angguk. "Sy tau itu perkara terakhir yang ko mau kana tuduh. You were offering friendship when I was in an awful, ugly place, Jackie." Vince bilang.
Ya, memang Vince sangat-sangat teruk masa tu. Tidak sy senang hati tengok dia time tu.
"Sy yang dluan mau ko. Right around the time you started swearing off men." Vince maju depan ke arah sy. Sy angkat muka, terus ja dia bagi ciuman yang betul-betul hangat di bibir sy.
Sy bole rasa pipi sy panas merah lepas kami lerai. Nah--ah! Not this time, Vince! Dia nda bole sembarang ja cium sy dan boleh make things better.
"Ada ka ko terfikir yang apa mami ko cakap betul?" sy tanya Vince mau tau. "Would you and Leah have worked things out if I wasn't in the way? Ada ka ko akan call dia dan jumpa dia?"
Vince undur ke belakang sikit. "Does it matter?"
"Ya, Vince! Ko masi sayang dia masa dia kasi tinggal ko. Macamana kalo sy ni cuma rebound from your failed marriage?" sakit terus hati ni bila cakap begitu.
Vince tersengih nda percaya, "Ha! Kalo betul, Jackie, I'm your rebound from JT." Dia letak tapak tangan dia di mulut sambil geleng-geleng kepala, "Ko datang sama sy sambil menangis sebab ada perempuan dia jumpa di apartment dia, ingat?"
Sy panas, sakit hati, "Don't change the subject!"
"Don't put this on me! I'm not answering your question." Vince bilang dengan nada sedikit tinggi.
Sy diam, bersilang tangan. "Sy penat, Vince." sy bilang dengan suara pelahan. Perkataan 'penat' yang keluar dari mulut sy, membawa dua maksud.
Vince cuma angguk faham. "Ko rehat la." terus ja dia keluar tanpa ucap apa-apa. Bunyi pintu kereta dia kena tutup kuat dengar dari dalam rumah. Well, that definitely could have gone better.
Sepanjang minggu sy langsung tiada dengar apa-apa pasal Vince walaupun sy balik-balik juga mengharap dia call sy. Belinda ada juga cuba mau kasi senang hati sy tapi dia terpaksa balik awal pigi tempat kerja dia di luar daerah.
.
.
Sy nda senang hati balik kerja hari Isnin pagi ni. Balik-balik sy remind everything is fine. Oh Gad!, this is totally not fine! Kenapa la sangat susah dari yang sy fikir ni?
Ada masa, Vince layan sy macam salah satu sex flings dia. Masa lain, dia layan sy macam kawan baik dia. Bukan pun sy minta dia lamar sy. But I'm starting to think that I do need him to make up his mind, one way or another.
YOU ARE READING
Her Eye Candy | Completed
General FictionIs dating ever been easier for you after being single for a long time? You want to have someone but still you are not so sure about the idea of that. When it comes to have the right person, will you ever think that you might fall for someone who so...