bab 4 :dear💕

120 4 0
                                    

" Yeayyy!!" "Merdeka!!" Itu lah antara perkataan yang disebut oleh pelajar tingkatan 3.

Setelah selesai aku menjawab kertas terakhir bagi peperiksaan pt3, aku keluar dari dewan peperiksaan dan terus ke geng aku.

"Wei aku rasa lega gila dok,"

"tak yah nak balik lambat lagi, buat homework, harggggghhh happy nya." Ujar Aisy dengan hati yang girang.

"Aku pun dok happy gila!!" Sambut aku.

"Ehem, happy nampak.. spm belum lepas ingat tu.." tegur Khai yang tiba-tiba muncul.

"Aduh Abang ni kacau la baru nak happy happy." Keluh Syaz.

Sejak Khai rapat dengan aku. Dia juga turut rapat dengan rakan-rakan ku juga.

"Ni abang dekat sini mesti nk jumpa Ira kan?" Teka Aisy.

"Yep,betul abang nk jumpa adik abang yang comel ni tapi hitam." Jawab Khai sambil tersenyum.

"Eii apa abang ni.. tak nak la jumpa abang lepas ni."rajuk ku.

"Alaaa jangan la macam ni. Ira hitam tpi manis, semanis kurma."pujuk nya.

"Jom kita pergi taman cendawan." Ajak Khai.

Aku hanya membuntuti langkah nya sahaja.

🌸🌸🌸

"Abang terima kasih banyak-banyak sebab abang banyak bantu Ira dalam menempuh pt3 ni." Ujar ku.

"It's okay la Ira. It's small matter. Cuma abang nak minta maaf pasal kak Suha tu. Abang tak expect dia serang Ira macam tu." Ujar Khai.

Throwback🔙
"Kau tu budak baru so ko jangan nk tunjuk hebat sangat dekat sini ea. Ko ingat Khai tu nak sangat ke dekat ko?! Ko ingat ko layak ke dengan Khai?! Ko tu cuma junior dia je yang dia pandang sebelah mata." Tengking Suha.

"Maaf, kak Suha kenapa cakap ni? Kan malu orang tengok."tanya ku sambil melilau ke sekeliling.

"Biar la orang tengok, biar orang tahu yang ko tu perampas! Dasar perampas!" Jawab Suha dengan nada yang marah.

"😏(Nk wat bunyi dia tak tahu,hehehe) kak Suha tu sape nak cakap saya perampas, gf abang khai ke, ke kak Suha yang perasan." Jawab ku dengan sinis.

"Kurang ajar kau!" Ujar Suha sambil mengambil cawan berisi air dan hendak menyimbah air.

Splashhh air sudah disimbah tapi kenapa aku tak basah? Aku cuba membuka mata dan terkejut aku dibuatnya apabila melihat seseorang orang yang tidak ku sangka muncul dan telah basah kuyup disimbah oleh kak Suha. Orang itu ialah abang khai!!.

"Dah habis? Kalau belum kita boleh sambung at bilik cikgu Aini(guru disiplin)."tanya Khai kepada Suha.

"Dear, sorry dear.. saya tak bermaksud.." Suha belum menghabiskan katanya Khai sudah memotong.

"Ini amaran pertama dan terakhir aku! Sekali lagi aku nampak ko dan geng ko kacau adik aku ni siap ko."

"Dan terima kasih kerana perbuatan kau ni aku dh anggap ko musuh bukan sahabat lagi."tambah khai lgi sambil menarik hujung baju aku.

Apabila aku menyedari perbuatan abang khai itu menyebabkan ramai yang memerhati. Aku terus menarik baju aku. Khai pusing ke arah ku dan memohon maaf atas kejadian yang berlaku tadi.
End throwback.

"Ira? Ira!!" Panggil khai.

Panggilan itu menyedarkan aku ke alam nyata.

"Ira dh smpi mne tu ? Ira tak gi solat ke? Dh lambat ni nk solat Zuhur."tanya Khai.

Aku melihat jam ditangan jam sudah menunjukkan pukul 2.10 petang.

"Tak kot. Sebb tak sempat dah nak blik ni. Tak pe nanti Ira solat at umah. Abang kalau nak pergi solat, abang pergi la dulu." Jawab aku.

"ok, lepas ni abang mungkin dh jarang atau dah tak jumpa Ira lagi tau sebab abang dh start sibuk untuk SPM. So Ira jaga diri tau." Khai pun bingkas bangun meninggalkan aku.

🌸🌸🌸

Sejak dari hari tersebut aku dah mula jarang bertemu abang Khai. Jika aku mesej or whatsapp pun jarang dibalas malah hanya bluetick sahaja. Aku faham kerana exam spm sudah hampir tiba.

Setelah tamat pt3, aku terpaksa masuk kelas juga kerana aktiviti yang sepatutnya ada dibatalkan sebab hujan, ia digantikan dengan aktiviti kuiz bahasa Melayu. Aku dimasukkan ke dalam group Zairul.

"Hai dear, akhirnya kita dapat juga satu group."ujar Zairul sambil tersenyum. Aku tak terkejut dengan tindakan nya itu kerana hampir satu kelas dia memanggil sayang, baby..

'eh jap. Aku rasa aku orang pertama dia panggil dear. Lantak lah.'

Sorry lambat nk post bab baru ni... please vote selagi mampu..😌

Diari Cinta MonyetWhere stories live. Discover now