Qayyum: tahniah sayang, you menang siap dapat gelaran 'penyerang terbaik' lagi.. anyway sorry tau Qayyum x dpt dtg🙏..
Me : thanks Qayyum, xpe sokong dari jauh pun boleh.. Qayyum esok free x? Kalau free esok Nur nak jumpa..
Qayyum: untuk Nur hari-hari Qayyum free..
Me:ouh ok nanti Nur send location..
Keesokannya,
"Sorry Nur lambat tadi motor pancit." Ujar Qayyum..
"Ouh takpe Nur pun baru je sampai."
"Ni Ira nak cakap ape?" Tanya Qayyum..
"Takpe Qayyum order dulu makanan, Nur belanja." Suruh aku.
"Betul ea Nur belanja, nanti Qayyum order makanan mahal mahal." Usik Qayyum.
"Order la x cukup duit Qayyum yang basuh pinggan."balas aku.
🌸🌸🌸
"Ok done, Qayyum dh makan, dah minum, Nur nak cakap apa?" Tanya Qayyum.
"Ok macam ni sebelum itu, Ira nak tanya Qayyum, kenapa Qayyum selalu panggil Nur sayang?" Tanya aku..
"Sebab Qayyum sayang kan Nur dan Nur sudi tak jadi girlfriend Qayyum yang rasmi?" Tanya Qayyum..
"Err maaf Ira terpaksa menolak 'lamaran' Qayyum sebab tertentu." Tolak aku dengan lembut.
"Tapi kenapa Nur?" Tanya Qayyum.
"Ok sebab ini la Nur ajak Qayyum keluar. Nur nak cakap yang Nur tak boleh terima cinta Qayyum sebab kita masih sekolah lagi kan dan.."
"Dan apa Nur ?" Potong Qayyum.
"Nur dah jadi tunang orang."
🌸🌸🌸
"Eh hai sayang! Macam mana persediaan untuk spm? Ok?" Tanya aku dengan gediknya.
"Hai baby.. ok je baby.. baby doakan sayang tau nanti.." jawab Qayyum.
"Ok sayang, baby nak naik atas gi surau. Nak doa semoga jodoh kita berpanjangan. Bye" ujar aku .
Seusai aku tiba ditingkat atas dan ingin menuju ke surau aku ditegur oleh seseorang.
"Hoi perempuan perampas!" Sapa dia.
Sebelum aku menoleh kebelakang, aku pastikan tak ada siapa at keliling aku. Yelah nanti buat malu je kalau dia panggil orang lain aku yg perasan.
"Wau indah ye bahasa anda, Huda. Macam tu ke ko bercakap dengan orang yang lebih tua dari kau dan siapa yang kau kata perampas tu?" Sinis aku.
"Hoi perempuan! Kalau ko rasa nak orang hormat kau, kau jangan nak kurang ajar dengan aku." Bidas Huda.
"Aku kurang ajar dengan kau?! Sekarang kau cakap dengan aku, apa benda yang kurang ajar aku kat kau ni?" Tanya aku.
" Kau tak payah nak pura pura la perempuan! Kau tu rampas Qayyum dari aku, kau tau tak!" Marah Huda.
"😏, Aku? rampas Qayyum? Jap ea.. Qayyum naik atas kejap ada benda yang dibincangkan. ". Panggil Qayyum yang memang sedia ada dibawah.
Setelah Qayyum tiba di tempat dimana kami berada.. aku terus pergi ke sebelah Qayyum dan menanyakan soalan.
"Qayyum cuba sayang cakap Nur, Nur ni perampas ke?" Tanya aku.
"Eh mana ada sayang ni perampas, perempuan gila ni je yang perasan yang aku ni suka dia.."sinis Qayyum
"What?! You called me perempuan gila?! Too much Qayyum.. aku cintakan kau sepenuh jiwa kau tau x? And then ko buang aku cam tu je.." ujar Huda.
"Sorry Huda, aku memang takde perasaan sedikit pun terhadap kau selama ini, ye aku tahu kau yang beria-ia cintakan aku tapi hati aku telah terpaut dengan Nur sebelum jumpa dengan kau lagi.. dan sekali lagi aku minta maaf, dan doa kan aku berjaya spm." Pinta Qayyum..
"Qayyum kau ni memang melampau!! Dan kau perempuan kau tunggu la nasib kau." Balas Huda sambil pergi meninggalkan kami berdua.
"Nur, Qayyum betul-betul nak berterima kasih at Nur sebab sudi tolong Qayyum. Qayyum dah tau nak buat dah dengan Huda tu." Ujar Qayyum setelah kelibat Huda hilang dari pandangan.
"Sama-sama. Alah benda kecil je. Don't worry la tapi Qayyum janji jangan mainkan hati perempuan lagi tau . Qayyum tu dah nak exam." Pesan aku."Ok bos!" Balas Qayyum.
"Ehem ehem, korang buat sini berdua dua at sini tak pergi surau ke?" Sergah Zairul.
Qayyum menoleh kearah Zairul yang berada ditangga dan terus menuju kearah nya lalu berkata..
"Bro tolong jaga Nur jangan pernah lukakan hati dia. Kalau ko patahkan hati dia juga aku yang sendiri yang akan rampas dia dari kau." Qayyum terus menuruni tangga dan tidak lagi menoleh kebelakang.
🌸🌸🌸
"Tadi ko buat ape dengan ape dengan Qayyum at tangga surau tadi?" Tanya Zairul seusai tiba diperkarangan rumah aku.
"Ouh tadi.."
Throwback
"Nur dah jadi tunang orang"
"What?! Dengan siapa? Dengan Zairul?" Tanya Qayyum.
"Haah tapi Nur harap Qayyum tak jauh dengan Nur sebab Nur suka kawan dengan Ira" jawab aku
"Ouh patut lah dia ada dengan Nur sentiasa. Tak ape lah tapi boleh tak Qayyum nak minta satu permintaan sebagai seorang kawan?" Pinta Qayyum.
"Ye Qayyum?"
"Tolong Qayyum game Huda.
🌸🌸🌸
"Ha macam tu la cerita." Ujar aku sambil mengambil secawan air oren yang sudah disiapkan oleh Puan Naura.
"Ouh sekarang ni kau ngn Qayyum tu dah tak ada apa-apa hubungan la?" Tanya Zairul.
"Siapa cakap? We are still friend ok..
Maybe akan jdi kawan baik pulak." Jawab aku .
"Hmm yelahh, but stay careful ok? Aku masih belum percaya dengan Qayyum tu." Pesan Zairul..
"Ni lagi satu aku nak cakap"
"Ape?" Tanya aku.
"Abang Khai balik hujung minggu ni, dia nak ko dengan aku jalan-jalan."
"Yeke? Yess" jawab aku dengan riang..
Abang Khai dah nak balik Malaysia, Zairul tak jeles ke?
YOU ARE READING
Diari Cinta Monyet
Teen FictionKhai - "belajar dulu baru bercinta.." Qayyum - "aku playboy so ko boleh ke?" EL - "tak apa Zairul suka ngn ko.." Zairul - "kau tu tunang aku tau. Kau ingat tu" Nur/Ira - "ko ingat hati aku ni baton ke ko boleh sesuka hati main pass at orang lain". S...