bab 11: handball II

65 2 0
                                    

Aku menjalani latihan handball tak seperti biasa kerana Fatihah telah dibuang pada hari tersebut.

Throwback.

Aku terus menghempaskan tubuh ku keatas katil. Panggilan dari Zairul dan Sir Ian yang aku terima sudah beratus. Kisah apa aku. Sakit hati yang ku rasa kan bila melihat mereka berdua.

"Angah! Oh Angah!" Panggil Puan Naura sambil mengetuk pintu bilik aku.

"Ye ibu. Ada apa?"tanya aku.

"Zairul dengan cikgu kamu ni datang." Jawab Puan Naura.

"Alaa diaorang buat apa datang sini?" Tanya ku kembali.

"Takkan diaorang nak jumpa makcik Senah jiran sebelah tu ha. Diaorang nak jumpa kamu la." Jawab Puan Naura yang sudah naik geram dengan perangai aku.

"Ha nanti la Angah turun. Angah nak mandi dulu. Angah kan bru balik training." Ujar aku.

Puan Naura terus turun apabila mendengar jawapan dari aku.

Setengah jam kemudian..

Aku pun menuruni tangga setelah menyiapkan diri untuk berjumpa dengan Sir Ian dan Zairul.

Setelah aku sampai ke anak tangga yang terakhir, aku dapat menangkap suara gelak ketawa mereka di taman bunga belakang rumah.

"Hey! Seronok nampak" tegur ku.

"Seronok la. Nak tunggu you Ira sampai berjanggut kita org tunggu." Jawab Sir Ian.

"Ibu jom kita masuk sementara nak tunggu bakal isteri saya balik." Sambung Sir Ian sambil mengajak Puan Naura masuk ke dalam.

"Sir saya tak rela Sir jadi Abg ipar saya." Marah aku.

Sir Ian tidak memperdulikan aku sambil masuk ke dalam rumah.

Lalu aku memandang Zairul yang termenung.

Aku mengambil tempat disebelah Zairul.

"Aku nak minta maaf dan Sir Ian dah buang Fatihah dari group handball sebab prestasinya buruk serta dia telah melanggar syarat Puan Aminah." Ujar Zairul .

"Hmm ok" jawab aku dengan selamba.

"Bola ko tadi padu bhai.. sampai nangis budak tu ko tau x. Aku pun terkejut tdi mse ko baling. Boek ah." Ujar Zairul dengan nada teruja .

"Hmm thanks."

"Wei ko ni kenapa? Ko tau x aku ni x dpt join handball?" Tanya Zairul dengan geram

"Ha asal?" Tanya aku kembali sambil memandang kearahnya.

"Ouh soalan ni ko laju aje ea. Taklah tarikh game handball tu saing dengan tarikh game badminton so aku x dapat join la handball dan tempat aku digantikan dengan Soleh."

"Yes ini lah aku nak dengar. Soleh tu dh la handsome sesuai dengan posisi dye." Jawab aku dengan teruja.

"Ea aku lgi hensem ea ko jgn nak lebih-lebih because you are my 'cik tunang' ok." Marah Zairul.

"Dah la jom masuk. Dah dekat maghrib ni." Ajak aku.

Zairul pun bingkas bangun dan masuk ke dalam rumah.

End throwback...

Hari perlawanan bola baling pun tiba, perlawanan bagi budak perempuan pada waktu pagi dan bagi budak lelaki pula waktu petang. So aku kene duduk satu hari dekat bawah cahaya matahari. Burn la muka aku cam ni.😭

Game pun bermula, aku sebagai penyerang aku mengemudi di bahagian hadapan pasukan dan pasukan kami diberi peluang untuk menjadi pasukan penyerang dahulu.

Semasa game berjalan, aku redha dan hanya menadah telinga mendengar makian Sir Ian . Dia asyik memarahi aku sahaja semua yang aku buat semua salah.

Ketika aku hendak membuat serangan, aku telah dikasari oleh pihak lawan. Tangan pihak lawan cuba menutupi mata aku tapi dia tertampar muka aku dan habuk pasir ditangannya memasuki mata aku. Ini telah menyebabkan aku jatuh dan terseliuh dan pasukan SMK Tengku Zahirah mendapat balingan penalti. Aku dipaksa diusung keluar oleh pasukan bulan sabit merah kerana aku tidak boleh berjalan.

"Nur, awak ok tak ni? Awak nak balik? Ke nak saya bagitau Zairul" Tanya Sir Ian dengan penuh kerisauan.

"Ok je dan saya x nak balik " Jawab aku sambil memegang kaki aku.

"Ok saya call Zairul nanti." Jawab Sir Ian sambil menyambung memarahi ahli pasukan SMK Tengku Zahirah.

"Eh Sir tak payah... "

🌸🌸🌸

Sewaktu game budak lelaki bermula, aku berkeras untuk turun padang untuk melihat game mereka dan menyatakan kepada Sir Ian yang aku dh ok.

"Ok kalau you dh ok you boleh pergi tapi tunggu Zairul. Dia dh nak sampai. Selagi dia tak sampai lagi you tak boleh pergi." Tegas Sir Ian sambil meninggalkan aku seorang diri di khemah pemain.

15 minit kemudian...

"Mana budak ni. Lambat la kata dah nak sampai. Ahh jalan dulu la." Aku bangun dan terus menuju ke padang

Sedang aku menuju ke padang, seorang lelaki telah melanggar aku dan aku pun terjatuh.

"Haiya sorry sorry, maaf saya tak sengaja." Ujar lelaki Cina tersebut.

"Ouh tak pe .."

"Nur! Kau kenapa ni? Ok tak? Hei budak Cina berani kau langgar dia ea. Dia ni tunang aku tau tak?!" Marah Zairul yang kebetulan baru sahaja sampai.

"Ehh ape ni Zairul?! Dia tak sengaja kan. Sorry tolong maaf kan dia ni. Er saya Nur , awak?" Tanya aku dengan penuh sopan.

"Eh takpe , saya yixiang. Saya pergi dahulu ya. Bye" Jawab yixiang dengan senyuman yang paling manis

Aku menoleh ke arah Zairul. Dia membalas pandangan aku dengan pandangan yang tidak berpuas hati.

"Orang Cina boleh berbudi bahasa dengan orang Melayu. Kenapa kita sebagai orang Melayu perlu balas dengan sifat kurang ajar?." Sinis aku.

Aku terus meninggalkan zairul yg masih berdiri di situ.

🌸🌸🌸

Setelah 3 hari perlawanan berlangsung, secara keseluruhan pasukan SMK Tengku Zahirah telah mendapat tempat yang ketiga dan aku telah di nobat kan sebagai penyerang perempuan terbaik.

Yixiang telah mengucap kan tahniah kepada aku dan aku juga telah mengucap tahniah juga kepada dia kerana dia telah sekolah dia telah menjadi johan serta dia telah di nobatkan pertahanan lelaki terbaik.

Sejak peristiwa tersebut kami telah menjadi kawan dan Zairul juga sanggup membatalkan perlawanan badminton nya demi datang menemani aku semasa perlawanan.

Bab 11☑️ next chapter? Tunggu..

Diari Cinta MonyetWhere stories live. Discover now