Bab 6

2.4K 261 17
                                    

" Hoiii Haziq...kau buat apa dekat sini ?" bisik Benjamin. Takut kantoi dengan Adelia.

" Aku beli ais krim lah..Asal ? " kata Al- Haziq selamba.

Benjamin menampar dahinya.Ish mamat ni.Suka hati dia aje nak datang tanpa bagitahu aku. Nanti kantoi dengan Adelia macam mana ?

" Ish kau ni..lain kali kalau kau..."

" Haziq.." panggil Adelia yang tiba-tiba muncul bersama ais krim yang  dipesan oleh Al- Haziq tadi.

Terdiam.Terkelu terus Benjamin.

" Wahhh ais krim aku dah sampai.." kata Al-Haziq teruja.

" Eh Ben ? Dah balik beli barang ? " kata Adelia.

" Errr dah.." kata Benjamin sedikit gugup.

Adelia mengangguk kecil.

"Siapa ni ? " tanya Al-Haziq tiba-tiba saja nak kenakan Benjamin.

" Oh ni kawan kerja aku...Benjamin nama dia..." perkenal Adelia.

Benjamin mengetap bibirnya. Kurang asam punya Haziq ! Buat-buat tanya pulak aku siapa.

" Oh Benjamin..heeee saya Al-Haziq Amsyar..kawan sekolah Adelia.." kata Al-Haziq sengaja mengenalkan dirinya lalu menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Benjamin kononnya.

Benjamin menyambut huluran tangan itu.

" Oh Al- Haziq..sedap nama.." kata Benjamin sinis.

"Hahahaha thank you Encik Benjamin.."balas Al-Haziq.

" Hah Haziq..kawan kau buat apa sekarang ? " tanya Adelia tiba-tiba.

" Kawan aku ? Siapa ? " soal Al-Haziq pelik.

" Alah..kawan kau si mat dan ? yang budak nerd dekat sekolah kita dulu tu ? " kata Adelia lagi.

Bukk ! Terjatuh satu bungkusan yang dipegang Benjamin.Al-Haziq dan Adelia serta merta memandang ke arah Benjamin.

" Awak dah kenapa? " kata Adelia.

" Errr hah ? " kata Benjamin seraya mengangkat semula bungkusan yang jatuh tu.

" Dah lah pergi lah simpan barang-barang tu dekat belakang..." kata Adelia.

Berat hati Benjamin hendak beredar dari situ.Ingin juga dia mendengar perbualan mereka tentang si " Mat Dan " yang dimention oleh Adelia tadi.

Siapa Mat Dan ? Apa kaitannya dengan Benjamin ?

" Oh kau ingat lagi ea dengan Mat Dan ? " kata Al-Haziq.

" Haah..tapi dulu dia kan budak-budak nerd, pendiam gitu.." kata Adelia.

Benjamin masih memasang telinga dan tidak beredar dari situ pun.

" What ? Adelia panggil Mat Dan budak nerd ? " desis hati Benjamin.

Eh ? Cakap pasal Mat Dan tapi kenapa Benjamin pulak yang panas dalam hati ni ?

" Hahaha oh Mat Dan dia still study dekat luar negara..lagi 2 bulan dia baru balik Malaysia..." kata Al-Haziq selamba.

Benjamin mencebik dalam diam.

" Still study luar negara konon. Hakikatnya mat Dan ada dekat sini lah..Sampai hati Adelia cakap aku nerd ? Nerd sangat ke aku dulu ? So handsome lah aku sekarang ni sampai dia sendiri tak kenal aku.." desis hati Benjamin.

Ya Mat Dan yang disebut Adelia itu adalah gelaran nama Benjamin waktu sekolah menengah dulu. Memang Benjamin yang sekarang bukan lagi Benjamin yang dulu. Benjamin telah berubah penampilannya 100% sebab tu Adelia tak kenal langsung Benjamin.

Crush Ke Jodoh ? Where stories live. Discover now