Bab 12

2.2K 243 32
                                    

Semua sudah berkumpul di meja makan malam itu. Adelia duduk berhadapan dengan bakal suaminya a.k.a abang conan. Abang conan punya rancak lah berborak dengan ahli keluarganya macam tak ada apa-apa yang berlaku. Sedangkan Adelia ? Tengah sakit hati dan rasa tertipu sangat ! Errrrr !

"  Makin besar makin handsome ye kamu..." puji Luqman.

" Hahaha tak ada lah uncle...biasa-biasa aje..." nafi Benjamin malu-malu.

Yes.Abang conan sebenarnya adalah Benjamin Aydan. Haish banyak betul kan watak Benjamin dalam hidup Adelia kan ?

" Eh mana ada biasa-biasa.. See sekarang dah tak pakai spek mata macam yang Adelia panggil kamu dulu tu apa ? Abang conan kan ? " kata Fatmah.

Semua orang dimeja itu ketawa kecuali Adelia. Benjamin turut ketawa sakan. Adelia hanya memandangnya tajam ! Ohhh seronok ea kau ketawa ? Kau siap dengan aku japgi ! Aku luku kepala kau !

" Hah Adelia ? Kenapa diam ? Selalu dia yang paling bising kalau tengah makan ? " tegur Adrian.

Adelia hanya tersengeh seperti kerang busuk. Semua memandang ke arahnya saat ini lebih-lebih  lagi Benjamin yang ada dihadapannya ini.

" Errr mana ada...merepek aje along ni...orang tengah makan ni...mana boleh cakap...Kan tak elok kalau bercakap waktu makan ..." kata Adelia dan ayat terakhir tu agak deep sikit.

Terus terdiam semua orang dekat situ ! Hahahaha lawak siot.

Selepas selesai makan malam.Semua duduk di ruang tamu. Macam -macam benda diaorang borakkan. Well dah lama tak jumpa kan ? Aku ? Buat apa ? Buat bodoh aje lah. Duduk paling hujung layan perasaan sendiri. Benjamin ? Benjamin pun hanya diamkan diri dan aku tahu dia duk curi-curi pandang aku ! Ingat aku tak perasan ke ? Tapi aku sengaja buat-buat tak perasan.

" Hah Adelia...Benjamin...pergi la borak -borak dekat luar sana...bincang apa yang patut...korang berdua tahukan yang korang nak dijodohkan ? " kata Fatmah.

" Hah okay aunty....jom Adelia ? " kata Benjamin selamba.

Adelia hanya mencebik sedikit seraya bangun lalu melangkah cepat-cepat meninggalkan Benjamin di belakang.

" Hmmm banyak benda nampaknya aku nak kena explain ni alahai...." desis hati Benjamin.

*************
Adelia duduk sambil menghayun - hayun buaian. Sikit pun dia tak bersuara ketika itu. Benjamin pulak hanya terpacak macam patung cendana. Rasa akward pulak tiba-tiba di antara mereka. Hampir 5 minit juga mereka sebegitu.

" Errmm...Adelia..." panggil Benjamin lembut.

Hanyunan buaian Adelia berhenti serta merta. Selepas itu dia terus bangun lalu berhadapan dengan Benjamin. Benjamin sedikit tercengang.

Adelia memandang tajam ke dalam anak mata Benjamin. Benjamin juga saat itu memandang ke dalam anak mata Adelia. Tiba - tiba Adelia memijak kaki milik Benjamin sekuat hatinya.

" Aduhhhhhhh ! " mengerang kesakitan Benjamin jadinya.

Puas hati Adelia. Dia melepaskan geramnya terhadap Benjamin.

" Kenapa Adelia pijak kaki Ben ni ? Sakit tahu tak ? " kata Benjamin tidak mengerti sambil menggosok - gosok kakinya yang sakit itu.

" I hate you Benjamin ! Kenapa awak tak bagitahu yang awak tu abang conan selama  ni ? " luah Adelia.

" Alahaiii sayang....mana lah saya tahu yang awak tu pun gadis yang nak dijodohkan dengan saya...Saya pun tak tahu yang awak tu cute girl kawan sepermainan saya dulu..." balas Benjamin.

Ya nickname Adelia masa kecik - kecik dulu tu " CUTE GIRL " hahahaha comel kan diaorang ni ? Abang conan lah cute girl lah apa lah...

" Tipu ! Kalau tak tahu kenapa awak boleh rileks aje tadi ? "

Crush Ke Jodoh ? Where stories live. Discover now