19

829 61 5
                                    

Selepas 3 bulan....

ANISA menghelakan nafas lega. Segala usaha dia, akhirnya dia dah selamat dari kanser yang telah dihidapinya. Dia dah sihat. Dia dah tak sakit lagi. Dia bukan lagi Anisa yang sakit. Anisa tersenyum mesra.

Awan yang tengah membiru dipandangnya dengan kenyamanan. Terus mengingatkan dia pada...

Romeo.

Kali terakhir dia terserempak dengan lelaki itu pada bulan lepas. Memang dia lansung tak bagi jawapan bila Romeo tak berhenti tanya adakah dia masih mahukan Romeo. Anisa tak ada jawapan pada waktu itu. Sebab dia masih sakit.

Rindu pada lelaki dingin tu, Allah je tahu. Tapi dia juga kena terima hakikat yang kemungkinan besar dia tak dapat lagi bersama dengan lelaki itu.

"Anisa ??? Papa dah nak gerak ke France. Anisa nak ikut sekali?"

Anisa menoleh lalu tersenyum kecil. "Mestilah! Anisa nak hantar papa ke KLIA. Anisa tak boleh lama tau papa, Anisa ada kelas pukul 2 ni"

Tuan Malik mengangguk setuju.

"KAU beli apa je untuk tuan?" tanya Jejai sebelah Romeo sambil menunggu di pintu masuk KLIA.
Romeo hanya mencebik. Jambangan bunga yang dipenuhi coklat dipegang kemas sambil tangan kirinya memegang satu kotak hadiah.

" wau! Coklat lah! Nak sikit!" kacau KN yang baru tiba bersama Rais. Cepat Romeo menepis. Sibuk je!

"Untuk siapa bunga ni? Takkan untuk tuan kot... Agak-agaklah!" perli Rais di belakang. Romeo hanya menjeling.

"Untuk Anisa dia lah! Tuan punya yang kotak tu! Apa lah lu!" Jejai menyeringai tawa. Romeo tersengih kecil.

KN dan Rais mengangguk faham.
"Ariq tak ikut sekali?" tanya Romeo.

KN hanya menggeleng. "Entahlah! Perang keluarga lah tu!."

Tak lama selepas itu, bayang keluarga Malik pun tiba di pintu masuk. Dengan pantas keempat-empat mereka menghampiri tuan Malik.

Tuan Malik hanya senyum menyambut hadiah yang dihulurkan dari anak buahnya.

"Terima kasih. Aku dah nak gerak. Pleaselah jaga BV kat sini elok-elok." pesan Malik sebelum berangkat. Masing-masing hanya akur.

Malik menoleh lalu dipelukya tubuh kecil Anisa. "Romeo"

Tersentak Anisa apabila papanya memanggil Romeo mendekati. Romeo juga yang blur mendekati Anisa.

"Jaga Anisa kat sini. Kalau jadi apa-apa pada dia. Kau aku cari"

Romeo hanya diam. Wajah Anisa dipandang lama. Mereka berbalas pandangan.

"Okay" Romeo hanya menjawab pendek. Tak lama lepas itu pengumuman penerbangan diumumkan. Malik dan isterinya meneruskan perjalanan.

Kedua pasangan itu kelu tak berkata. Dah lama tak bersemuka.

KN dan yang lain dah beredar lama. Saja nak bagi ruang kepada mereka berdua. Siapa je yang tak tahu betapa dinginnya hubungan kedua mempelai itu.

Anisa mengeluh perlahan. Baru sahaja kakinya melangkah beberapa tapak Romeo menahan tangan Anisa.

Anisa mengangkat kening. Ni dah kenapa nak tahan-tahan orang pula ni?

"apahal?" Anisa mendatarkan suara. Wajah Romeo tak dipandang.

"papa suruh jaga kau" jawab Romeo senada.

Anisa senyum sinis."you ingat I budak tadika ke? I boleh hidup with no one"

Tangan kekar Romeo ditepis perlahan. Laju sahaja kaki panjangnya melangkah.

"kau ulang balik!" ujar Romeo sedikit keras. Terhenti langkah laju Anisa. Cepat dia berpaling. Kejung dia apabila melihat riak wajah tegang Romeo. Lelaki itu mendekatinya.

"kau ulang balik"

Anisa telan liur. Dia tersalah cakap ke?

"Kau ni kalau bercakap memang tak berlapik kan? Main cakap je apa yang kat dalam hati tu. Nanti bila dah waras,mula lah menyesal dengan apa yang kau dah cakap. Tak pakai otak!"

"I menyesal I punya pasal lah!"geram pula bila tiba-tiba kena sembur dengan Romeo macam tu.

"Anisa Aifa!!!" sekali gus Anisa tersentak. Suara keras Romeo memang menyengat. Seram woi!

"Memang kau boleh hidup tanpa sesiapa,tapi aku tak boleh hidup tanpa kau because.... You're mine Anisa, no matter what!.  Assalamualaikum." keras suara Romeo memberi amaran. Nak layan ego Anisa ni memang mereka takkan berbaik lah jawabnya.

Dengan hati yang sakit Romeo terus beredar. Meninggalkan Anisa yang sedang terpinga-pinga. Orang nak kat dia,dia boleh pula jual mahal macam tu.

Dada berombak dielus. Mulut kau ni kan Anisa....😑

"SAYA rasa saya nak jemput awak ke event produk baru saya tu. Lagi elok kalau awak jadi partner saya malam tu. I have no one Anisa"

Anisa mengurut pelipis perlahan.
"I busy lah Josh...Lagipun I nak rehat. Kerja di office banyak"

"owh... Come on Anisa, kejap je 1 jam pon jadi lah. Teman I ke pintu masuk event tu je nanti. Janganlah sombong sangat" tak mengalah Josh mengajak. Dia benar-benar mahukan kehadiran Anisa pada malam itu nanti. Mungkin ini boleh buka peluang dia untuk memulakan semula.

"I tak nak. I ada hal." Anisa buat muka sebal. Tak faham ke bila orang tak nak? Eyy sibuk je lah mat saleh celup ni.

"susah betul nak ajak you keluarkan? Dulu bukan main senang. Pantang I ajak terus you on. Sekarang atas sebab apa? You taken? Tak nampak pula budak mentah yang selalu ada dengan you sebelum ni. Dah putus ke? Bagus sangat ke budak tu sampai you tolak semua pelawaan I?" Laju Josh membidas. Rasa tercabar kelelakiannya bila setiap kali pelawaannya ditolak Anisa.

"Yang you nak sebut pasal Romeo dah kenapa? Apa masalahnya dengan dia? Dah terang-terang I pilih dia kan? Sudah semestinya dia lagi better dari you." Anisa tak mahu kalah. Pantang betul orang bercakap buruk tentang Romeo. Dont judge!

"Fine... You teruskan lah dengan lelaki mentah tu. Nak buat macam mana kalau taste you budak tak matang kan? I akan pastikan yang you datang balik kat I Anisa Aifa" laju saja kaki Josh melangkah bukan apa Anisa kalau dah suka, tak boleh nak cakap apa.Ya! memang dia yang cari pasal main kayu tiga belakang Anisa dulu tapi apa boleh buat? dia dah sedar sekarang.Apa nak ungkit lagi.

"You nak tahu tak apa masalah you? you yang tak matang.Kalau orang dah tak nak kenapa you nak paksa lagi? Just...jangan kacau I. Kita pon dah tak ada hala yang penting untuk dibincangkan. Hopefully! Dah tak ada lagi masalah dengan you. I pergi dulu." Anisa mula panas hati.No one can talk easy about my Romeo NO ONE!

Josh berhenti melangkah lalu menoleh.

"Dah tiba masanya you belajar untuk move on dan cuba jangan kacau relay I lagi. Kalau you betul cintakan I, biarkan I bahagia dan support apa yang I nak. Sekarang ni, I nak Romeo....just him. No one else."

AKU GILAKAN KAU!Where stories live. Discover now