#جدول_الطاعات_اليومي..✋🌸
.........
_تكوني دايما علي وضوء من اول ما تصحي من نومك لحد ماتنامي لان الوضوء هيساعدك انك متكسليش عن صلاه 💙....
_الصلاه في اوقاتها "والله يرضى عنكم تكون الصلاه في اوقاتها بلاش نسمع الاذان ونفضل قاعدين ساعه وبعدين نقوم لاغلطططط" لان كل دقيقه تأخير عن صلاتك ربك هيحاسبك عليها 💜...._خصصي جزء في اوضتك او اي مكان في البيت يكون للعباده.. فقط جزء صغير كده تفرشي فيه سجاده الصلاه وديما تكون موجوده وتحطي جمبها مصحفك وسبحتك وخمارك وكل مايلزم لصلاتك وديما تعطري المكان ده عشان كمان تستمعتي اكتر بالصلاه وتركزي اكتر ..وديما يكون في عقلك معلومه كده صغيره وانتي بتصلي هتساعدك في الخشوع في الصلاه اكتر هي "تخيلي ان امامك الله ويمينك الجنه وشمالك النار وخلفك ملك الموت" هي معلومه صغيره كده بس هتساعدك في الخشوع اكتر 💙....
_الاستغفار وجمال الاستغفار 💜 اعملي ورد استغفار ليكي لايقل عن "1000" مره استغفار والاستغفار ده اهم حاجه يبقي في يومك 🌸..._ورد القرأن لازم يكون ليكي ورد قرأن يومي حتي لو تقرأي صفحه واحده في اليوم بس المهم انك تقرأي 💜....
_سوره البقره 💛 عايزه راحه بال ورزق وخير يبقي عليكي بسوره البقره كفايه ان حبيبنا رسول الله وصي عليها وممكن تقسميها تقسيمه حلوه اوي سوره البقره هي 49صفحه يعني لو تقرأي بعد كل صلاه عشر صفحات منها وتبدئي من الفجر هتيجي علي صلاه العشا وتقراي اخر تسع صفحات هتكون خلصت معاكي ودي طريقه سهله جدا وحلوه وهتبقي خلصتيها برده في اليوم ولو قادره انك تقرائيها كلها مره واحده يبقي ياريت طبعا حسب مقدرتك بس المهم انك تقرائيها 🌸....
_الصدقه 💛 مش فلوس بس وخلاص لا ممكن فلوس ولو حتي جنيه في اليوم تحطي في الجامع وممكن تبقي في ابتسامه في وجهه اخيك و ممكن تبقي في مساعده الغريب وممكن تبقي بمساعده والدتك في البيت .يعني ميفوتش اليوم غير وانتي عملتي اي صدقه 💙...._الصلاه علي رسول الله 💛 ميفوتش اليوم غير وانتي صليتي كتير علي رسول الله وتعملي ليكي ورد بسيط وممكن نبدء من "300" مره صلاه علي الحبيب .عاوزه تختمي يومك ببركه يبقي تختمي بصلاه علي رسول الله وعاوزه تبدئي ببركه يبقي تبدئي بصلاه علي رسول الله واوعي يفوتك اليوم غير وانتي خلصتي وردك ده ويا سلام لو زودتي عن300 انتي ومقدرتك بقا 💙....
_الاذكار 💛 اذكار الصباح والمساء وطبعا عارفين ان اذكار الصباح بعد صلاه الفجر واذكار المساء بعد صلاه العصر .التزموا في قراءه الاذكار هتحصنكم وتبعد عنكم اي شر 🌸....
-اختاري كل يوم دعاء وادعي بيه طول اليوم 💛
ياريت لو كل يوم ركعه وتر او اللي تقدري عليه من قيام الليل 💜
شير ومنشن لصحابكم عشان يبداوا في جدول الطاعات .....💙
https://t.me/yanafstoby
أنت تقرأ
بنوته عاديه عايزه تلتزم
القصة القصيرةالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا الاء احمد بنت عاديه جدا مش شيخه حابه ابدأ التزم واعرف معلومات كتير عن دينى بس معاكم انتم كل مااعرف معلومه اشاركها معاكم يعنى الكلام مش من عندى ابدا لا ده انا بحسه مفيد فبشاركه معاكم