Six

955 87 19
                                    

Dua kali bunyi ringing sebelum suara receptionist yang mesra bercakap. Receptionist lelaki dalam talian minta saya tunggu sekijap sebelum talian disambungkan sama si Steve. Serba salah pula saya call Steve masa dia kerja. Dia macam sibuk betul ba dalam ni minggu.

Apa yang Kit cakap sama saya tadi nda dapat lari dalam ingatan saya. Macamana kalau apa yang dia cakap tu betul? Macamana kalau Steve betul-betul sakit hati kalau dia tau yang saya dalam perjalanan sama lelaki lain?

Bila fikir balik, kalau situasi diterbalikkan, saya akan sakit hati juga.

"Steve Clayton speaking." suara Steve sambut talian. Suara dia macam kehabisan nafas dan kelam kabut. Mungkin saya call dia at a bad timing.

📲 Saya: Hey, it's me.

📞 Steve: Jade. Ada apa-apa ka?

📲 Saya: Yeah, saya --

📞 Steve: Bole saya call kau balik? Nda saya dapat bercakap sekarang ni.

📲 Saya: Saya cuma mau kasi tau yang saya jalan suda tadi pagi.

📞 Steve: Apa?

📲 Saya: Yeah. Begini, abang Renee jalan ni hari dan Renee fikir kalau bagusnya saya satu kali ikut abang dia sama-sama jalan.

📞 Steve: Ermm, penting sangat ka ni yang kau call saya masa kerja?

📲 Saya: Kau nda marah?

📞 Steve: Are you a big girl, Jade?

📲 Saya: Huh? Kau nda jeles yang saya sama lelaki lain?

📞 Steve: Perlu ka?

📲 Saya: Saya nda pernah kasi tau kau ni, tapi saya sama Kit pernah shared history.

📞 Steve: Abang si Renee ni kan? Seingat saya kau benci dia kan? Didn't he used to drive you two crazy?

📲 Saya: Yes, he did tapi masa kita sama-sama, dia suda pigi sambung belajar di kolej.

📞 Steve: Jadi apa masalah dia? Kau fikir yang dia mungkin buat masalah masa kau dalam perjalanan nanti?

📲 Saya: Nda. Mungkin nda kali.

📞 Steve: Sayang, I love and trust you. Saya percaya dengan apa keputusan kau. Saya nda mau jadi pasangan yang nda dapat buat keputusan sendiri tanpa pasangan lain. Saya yakin yang saya percaya dengan perempuan yang saya sayang.

📲 Saya: You're right. Nda tau apa yang saya fikir ni.

📞 Steve: I really have to get back to work now. Are we good?

📲 Saya: Ya, of course.

📞 Steve: Okay. Hati-hati, sayang. I love you.

📲 Saya: I love you too.

Saya kasi mati talian. Dari jendela restaurant, nampak Kit sedang duduk dan bercakap dalam telefon.

Steve yakin dengan saya. Kami sokong sesama apa ja keputusan yang kami ambil. Sekurang-kurang saya dapat percaya yang Steve nda akan kasi sakit hati saya, bukan macam yang satu orang tu.

.

.

~Flash back~

Enam tahun lalu.

"Almost home, kids." Mrs. Thomas bersuara.

Duduk di sebelah saya, Renee sedang kasi bagus bantal yang dia sandar. berkelip-kelip mata dia sambil dia gusuk. Saya betul-betul penat gila ni. Saya berharap betul yang saya dapat tidur tapi utak saya berkerja keras cuba untuk bercakap sama si Renee.

Love Hate, Maybe It's You | CompletedWhere stories live. Discover now