Kit ada suda di kereta by the time saya naik. Nda pun dia ambil peduli yang saya ada sana, dia cuma balik-balik tepuk jari dia di steering wheel sebagai tanda nda kesabaran.
I messed up. Saya nda sepatutnya buat begitu sama dia tadi. Saya sangat marah ba. That damn nosy server ba yang kasi kacau bilau semua kekeliruan dan benda yang saya nda mau fikir.
Urggh! -- Tapi kan tu bukan salah Katie. Sepatutnya saya suda bercakap sama Kit awal-awal lagi. Mungkin dari awal sebelum mulakan ni perjalanan lagi. Then again, I had so many opportunity over the years. Mungkin pasal ni la kenapa semua tu memori timbul balik.
Kit baik ba sebenarnya. Saya rasa kami saling memahami satu sama lain sekarang ni, terutamanya selepas malam tadi. Then, I had to go and ruin it all.
Saya perlu kasi perbetulkan semua ni. Saya silik tengok Kit, "Kit, pasal tadi -- saya --"
Kit ambil iPod saya dari pemegang botol, dia serahkan sama saya tanpa bersuara sebelum hidupkan enjin kereta. "Saya teda mood mau bercakap. Keep yourself busy." dia bilang.
Saya pakai tu earphone dan mainkan audiobook yang seterusnya, sesal terasa perit di perut saya. Saya pejam mata, berharap suara lunak pembaca dapat bantu saya terlelap dan sebolehnya mempercepatkan perjalanan sampai ke New York.
Empat bab Princess Buttercup berlalu, ada sesuatu yang kasi sedar saya. Kereta mulai bergerak perlahan, makin kurang lajunya. Saya tengok di luar jendela, mau tau kenapa Kit mau berenti. Tiada yang dapat nampak sebab hanya gelap gelita saja kelihatan di dua lorang lebuh raya ni. It's the middle of nowhere.
"Apa kau buat ni? Jangan cakap yang kau mau pigi restroom break." Saya tanya tapi bukan rasanya berenti yang dikawal tapi lebih pada berenti sebab pelahan. "Kita kehabisan minyak ka ni?"
Muka Kit susah mau baca, dia pusing kan stereng, berenti di tepi jalan. Dia ambil jacket dia yang ada di belakang. "Saya baru juga isi kurang dari tiga jam lalu."
Jadi kenapa ni kereta tiba-tiba berenti? Mungkin pasal benda lama kali ni. "Gosh! I can't believe this! Saya suda cakap sama kau kan yang ni pasti akan terjadi. Ni kereta lebih tua berbanding campur umur kau sama saya, and it figured its time is up. -- And now, we're stranded!"
Kit hanya dapat mendengus, terus dia tarik tombol pembuka bonet depan. Tarik keluar telefon bimbit dan pasang lampu suluh. "Something's wrong but it's too dark to see what."
Saya keluar dan ikut Kit di luar, tengok enjin kereta. In the darkness, all I make out are shadowy lumps of metal. "Shit! Saya nda dapat buat call. Tiada fon service di sini." Kit bilang sambil tengok fon dia.
"Saya pun tiada. Apa yang kita mau buat ni?" Saya bilang sambil tengok fon saya juga.
"Kau balik masuk dalam kereta. Saya pigi cuba minta tolong." Kit bilang.
Kit mau kasi tinggal saya di sini satu orang, time malam ni dan nda tau kami ada di mana dengan kereta yang nda dapat hidup dan tiada rangkaian telefon. Mau lagi dia pigi cari pertolongan berjam-jam dengan hanya berjalan kaki. Nda mau eh! That's like a horror film waiting to happen!
"Like hell I am! Saya ikut kau!" saya bilang.
Kit tarik nafas dalam, saya tunggu sama ada dia mau bertengkar sama saya pasal ni atau nda. "Fine." dia bilang sekali dengan hembusan nafas.
Huh! I'm surprised he didn't put up a fight. Saya imagined suda yang dia akan cakap benda macam 'it's too dangerous' atau 'jangan lawan saya time-time begini'.
"Saya mau jalan suda. Cepat la!" Kit bilang.
Cepat saya kasi kunci kereta dan susul Kit dari belakang. Dua-dua kami berjalan seiring sebelah-menyebelah di lebuh raya yang gelap gelita.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Love Hate, Maybe It's You | Completed
RomantizmApa yang akan kamu buat bila berada satu tempat atau masa dengan orang yang kamu betul-betul benci tapi terpaksa juga tahan dengan gaya dia? Bole ka kamu tahan? Love Hate, Maybe It's You "It means that you love that person for WHO they are but you h...