One

2.2K 106 12
                                    

"Hah? Apa maksud kau nda dapat pigi? Babe, kita suda plan ba ni trip berminggu-minggu suda." Saya bilang dengan nada agak kecewa.

"Saya teda cakap yang saya nda dapat pigi, kan?" Steve bilang. "Saya cuma bilang yang saya nda dapat drive pigi sana sama-sama kau, sayang. Big difference." Dia bilang lagi.

Saya Jade dan seorang artis. Bukan artis pelakon atau penyanyi tapi lebih kepada artis seni membuat arca atau dalam English sculpture artist. Steve, kekasih hati saya sejak di bangku sekolah dan teman lelaki hampir enam tahun ajak saya makan malam.

Sebenarnya, saya over excited. Saya dan Steve sepatutnya mau attend wedding best friend saya ni minggu tapi turns out Steve nda dapat pigi pula. Saya ingatkan makan malam ni mau kasi  confirm rancangan romantik kami untuk cross-country trip, tapi --- tu la si Steve ni. Buat saya kecewa betul ni.

"Apa maksud kau tu? Kita suda cakap sama Renee dan Phil yang kita sama-sama pigi kan?" Saya bilang kasi ingat Steve. "Dan kau suda janji mau tolong saya hantar tu sculpture yang saya buat untuk diorang."

Steve maju depan ke arah meja dan pegang tangan saya dalam gengaman dia dan usap dengan lembut. Dia kasi main jari saya dengan jari dia, dan bersuara dengan lembut, "Saya nda akan terlepas peluang tengok kau pakai bridesmaid dress. Tapi Renee tu kawan baik sayang, bukan saya. Dia nda akan perlukan saya di sana. She needs you."

Saya tarik tangan saya dari pegangan Steve dan terus ambil gelas berisi wain. Terus ja saya teguk kasi lega kekecewaan saya. "Tapi saya perlukan kau, Steve. Doesn't that matter?"

"Jade.."

"Semua orang expect kita datang sama-sama."

"Saya pasti diorang akan faham, Jade. We're all adults, after all." Steve cuba pastikan.

"Bukan itu ja. Saya nda pernah drive cross-country sebelum ni." Saya bilang. "Saya nda mau drive dari Los Angeles pigi New York sendirian ba -- It's like three thousand miles!"

Steve kasi bagus kedudukan dia, dia kasi goyang bahu dia ke belakang sepertimana dia selalu buat kalau kami dua nda sependapat. Dia tengok saya dengan muka serius tapi masi nampak ambil berat. "Where's my strong, independent girl? Mana Jade yang nda takut akan apa-apa?"

Hmmp! Saya nda suka bila Steve suda mulai cakap begitu. Saya tunggu apa yang dia mau cakap. Ni la saya dapat kalau ber-dating sama seseorang yang mau jadi peguam. Dia selalu akan buat perbahasaan yang mana jadikan saya yang nda rasional. It's pretty frustrating.

"Sayang pun tau kan internship di law firm peluang ni sekali seumur hidup. Takkan sayang expect saya hantar tu 'slab of concrete' across the country for someone's wedding?" Steve bilang.

Apa yang dia cakap betul-betul kasi sentak saya. Bole pecah ni gelas wain saya pegang. 'Slab of concrete'? Saya tau yang dia nda berapa support apa yang saya buat, tapi ni adalah hasil tangan saya. Karier saya!

"Jade, bukan itu yang saya maksudkan tapi kau tau juga kan? I love your work. Saya pasti Renee juga akan suka." Steve cuba mau kasi reda kemarahan saya. "Macamana kalau naik flight ja, sayang? Kan ada senang sikit."

"Kerja tangan saya bukan saiz 'hand carry', Steve. Kita suda bincang pasal ni, lagipun kalau naik flight, kos dia mahal." Saya bilang kasi ingat lagi apa yang suda kami awal-awal bincang.

"Sayang ja yang naik flight pigi tu wedding. Bila Renee dan Phil datang lawat sini, baru la kasi diorang. Saya nda nampak ada isu pun, Jade." Another option Steve made which even make me mad.

"I am not flying, Steve. Saya suda janji sama Renee yang --" Saya berenti cakap. Kalau saya terus tekankan, memang banyak lagi alasan Steve nanti. "You know what? Nda pa. Nampaknya kau betul-betul nda faham."

Love Hate, Maybe It's You | CompletedTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang