Two

1.1K 87 20
                                    

Dengan rasa panik yang melanda, ingatan saya balik pada peristiwa enam tahun yang lalu dalam satu trip.

.

.

~Flash back~

Musim panas sebelum junior year saya. Saya join Renee dan keluarga dia pigi kabin trip di Dancing Lake pada hujung minggu. Memang bikin syok tapi kesian, Renee nda sihat pula. Saya duduk di tepi katil sebelah Renee yang mana kami kongsi tidur. Batuk yang kerap buatkan badan Renee semakin lemah.

"Sorry ar, Jade. saya kasi rusak pula plan kau ni hujung minggu." Renee bersuara lemah. Balik-balik batuk menyebabkan dia terpaksa berbisik untuk bercakap. "Kita sepatutnya pigi mandi di tasik dan cubuk jiran, manatau ada yang hensem, bukannya berkurung di dalam ni bilik." Renee tambah dengan sedikit nada geram yang dia sakit.

"Nda la. Kau nda pun kasi rusak apa-apa ba, Ren. Lagipun, dapat juga saya luang masa membaca yang mana lama suda saya mau buat ni musim ni." Saya sentuh tangan Renee sambil saya pandang luar tingkap, "I like them wild, for what it's worth, I'm Team Jacob" saya bergurau kununnya ada feeling dalam movie Twilight.

Renee ketawa, buang satu bantal kecil ke arah saya. Terberenti ketawa dia sebab batuk menyerang balik. Lantas saya ambil gelas yang berisi air di meja tepi dan bagi sama Renee.

"Nah, minum ni. Saya kasi biar kau rehat dulu di bilik dan saya di bawah ja. Teriak ja kalau kau perlu apa-apa." Saya bilang sambil senyum dan buang balik bantal yang Renee buang ke arah saya tadi. "Atau buang ja keluar ni bantal di tangga." Renee angguk sambil menguap dan tanam badan dia diantara selimut yang empuk.

Saya terus ja keluar bilik dan turun ke tingkat bawah. Duduk di sofa dengan buku di tangan saya dan buka di muka surat yang bertanda.

Syok pula jauh dari rumah ni. Nda juga terfikir pasal kerja rumah, cuaca panas di sana dan Steve. Bila fikir pasal kawan yang rapat, buat saya terbiut muka. Steve loved me since sixth grade. Bukan lagi rahsia. Boleh-boleh dia kasi umum di depan satu kelas. Tapi rasa jengkel pula dengan sikap dia yang memaksa saya jadi girlfriend dia sejak akhir ni.

Siapa juga dia fikir diri dia tu? Pandai-pandai datang di depan rumah saya setiap hari, minta petanda untuk saya bagi jawapan sebelum start sekolah. Macamana juga saya mau kasi tau yang saya pun sayang dia, tapi bukan dengan cara tu? Steve kira kawan rapat. Saya nda mau cakap tidak dan hilang dia sebagai kawan.

Cuaca di luar semakin gelap dan menanda kan hari mulai berakhir. Saya harap dapat luang masa lebih. Besok pagi kami pulang suda dan cuti pun mau habis suda.

Baru saya sedar yang satu ayat dalam buku yang saya pegang belum saya baca sebab hanyut dalam fikiran sendiri. Mungkin bagus kali buat sesuatu. Bagus saya pigi luar ambil udara segar. Keluar kijap di porch sementara masi ada cahaya. Saya berdiri, buku masi di tangan dan berjalan sampai pintu kabin. Masa buka pintu, saya hampir mau pengsan bila bertembung dengan seseorang di luar dan keluar suara teriak kecil saya.

Hot. More than hot.

Bentuk abdomen yang sempurna nampak berkilat. Peluh mengalir dari bahu ke dadanya yang sangat bidang. Rambut yang nda terurus nampak serasi dengan paras muka dia yang hensem. Dia bagi senyuman sebelah bibir.

"Sorry, Jade. Saya baru balik dari berlari." Dia bersuara.

Lambat saya sedar yang mulut saya sedikit terlopong tapi sempat juga tutup. Tiba-tiba, saya rasa jengkel.

I'm not falling for this. I know who he is.

"Tepi la, Kit! Kau blok di pintu." Saya bilang.

Love Hate, Maybe It's You | CompletedWhere stories live. Discover now