Ten

960 91 18
                                    

Six years ago..

Bunyian musik memenuhi ruang di ruang tamu keluarga Thomas sekali dengan suara ketawa rakan sekelas saya. Kami buat reunion kecil-kecilan.

Renee ada call suru saya datang lepas ja rehearsal dia. Tapi bila sampai sini, Kit balik awal secara mengejut. Mrs. Thomas gembira bila nampak anak lelaki dia balik tapi nda begitu senang bila dapat tau yang Kit kesakitan di buku lali dia. Renee pula teruja pasal Kit dapat pigi tengok persembahan dia beberapa hari lagi nanti. Dan saya -- Well, saya harap dapat stay di rumah ja.

"Sorry, saya lambat, Jade. Saya drive dari Palm Springs, ambil masa dari yang saya jangka pula." Steve bersuara setibanya dia di rumah Renee.

"Ok ba, Steve. Macamana suda grandparents kau?" Saya tanya.

"Oh, okay-okay juga diorang tu. Kami pigi main golf dan grandpa saya ada kasi tengok saya kayu golf dia yang baru, and --"

Saya tengok Renee yang sedang duduk di kerusi bar sebelah Steve, tanpa suara Renee buat gaya muntah yang melebih-lebih dengan ketibaan Steve. Kami suda berkawan lama tapi Renee selalu rasa si Steve tu orang yang membosankan dan kolot. Nda dia mau ubah fikiran walaupun saya sama Steve berpacaran.

Sambil saya setia mendengar Steve, sambil tu juga saya senyum dan mengangguk. Dalam masa yang sama, saya sepintas lalu tengok bahagian dalam rumah yang riuh dipenuhi suara dan musik. Kit dengan kawan-kawan dia berkumpul dan mengeliling dia di ruang tamu, teruja dengan kepulangan Kit.

Walaupun dikerumuni dengan kawan-kawan dia, Kit renung tepat ke di mana saya berada. More specifically, at me. Cepat saya alih pandangan saya dan pejam mata, tiba-tiba pula saya pening.

Betul-betul ba dia nda mau bercakap sama saya lepas lima bulan yang lalu tu. Kenapa juga dia asyik mau tengok saya ja? Bukan pertama kali pun. Saya suda lepaskan kenyataan yang terjadi di tasik tu memang a one time thing. Kit dapat apa yang dia mau dari saya dan dia suda move on.

Heck, I am moved on too! Nda saya tau macamana mau rasa pasal tu. Just some sweet words, dan saya terhanyut dengan godaan Kit. Dia tau yang saya tiada pengalaman, dan dia tau yang tu adalah pertama buat saya. He knew it but still didn't stop him from using me as a nice distraction for the weekend, sebelum 'buang' saya ke tepi.

Bila tengok yang Kit yang sedang perhatikan saya sekarang ni -- nda saya tahan ni. Saya nda tahan yang badan saya sendiri tertarik dengan kehadiran dia dalam satu tempat.

"Kau okay ka, Jade?" suara Steve tegur.

"Oh sorry! Hilang tumpuan saya sekijap." Saya bilang.

"Nda apa-apa. Salah saya ba. Golf bukan sukan yang menarik ba kan?" Steve bilang. "Ba, next time kau ikut saya. Nanti saya ajar kau main dan harap nanti kau nda boring bila saya cerita pasal ni." Terus Steve pusing tengok Renee dengan mata mengecil.

"Apa? Saya teda pun cakap apa-apa." Renee bilang bila Steve tengok dia.

"Ya, tapi dalam fikiran kau." Steve bilang lagi.

Masa Steve sama Renee main-main bergaduh kecil, saya melilau tengok sekeliling ruang tamu. Mata saya sempat tengok Kit yang sedang mengalih pandangan dari saya.

Kit tengok lagi ka? Harap teda yang perasan. Renee masi belum tau apa-apa yang suda terjadi. I should really talk to him at some point. Just to make sure yang kami ni okay, dan nda perlu la dia kasi tau siapa-siapa.

Kit berdiri dari kumpulan kawan-kawan dia, terus pusing tengok diorang balik, "Habis suda minuman kita ni. Saya pigi sana garaj ambil dulu."

Okay, ni peluang saya!

Love Hate, Maybe It's You | CompletedWhere stories live. Discover now