LEMAH?

1.9K 86 5
                                    


Kembali lagi yo.....yo yo yoi

Happy happy ajalah
Bernyanyi syalalala.....

Aih?Malah nyanyi pula aku!Soryla

Aku ade tips sikit buat korang nih ....

Cara agar hidup tenang

Mesti korang nak hidup tenang kan?kan kan?mesti iye...

Okeh!inilah caranye!

1)Jangan membenci orang
  - kalo kite benci orang mesti hidup tak tenang karna orang yang kite benci tuh
  - lagipun mesti hidup kite tak tenang sebab kene sifat hasad.korang tau sifat hasad?itu adalah sifat iri dan dengki hati
  - lepas tuh waktu kite pula terbuang percume karna nak tahu kekurangan kekurangan orang yang kite benci tuh

2)positif thinking
  - klo yang ni dah pasti,jike korang negatif thinking,maka korang akan selalu terpuruk karna pikiran negatif tuh....

Okeh..due tapi bermanfaat!jumpe lagi!!ehhhh blm ceritelah!

"Turunkanlah aku!"Ucap yaya yang sudah tidak nyaman dengan Boboiboy.Tapi Boboiboy malah menyengaja semakin menatap wajah yaya.yaya pun berontak.Dan murid murid lain juga sudah mulai menyadari yaya dan Boboiboy  yang sedang diluar dengan keadaan yang tidak enak dipandang.Desas desis mulai terdengar ditelinga mereka.

Plakkk

Yaya menmpar pipi Boboiboy.Boboiboy tiba tiba menjenghak kaget lalu warna matanya berubah menjadi normal.

"Eh?!Yaya!!Ma...Maaf~~~"Ucap Boboiboy sembari menurunkan yaya.Yaya hanya menatap Boboiboy kecewa.Ia tidak menyangka kalo sekarang Boboiboy sudah berubah.Ia tidak seperti dulu lagi.Yaya pun mendengus dan meninggalkan Boboiboy sendirian.

"Aku hilang kendali tadi...Ape yang dah aku buat kat die..Aku tak ingat"Keluh Boboiboy sembari pergi.Ia pun pulang ke rumah.

"Hai Boboiboy!!"Sapa ying dari luar gerbang.Yaya yang tidak jauh jaraknya dari gerbang bisa melihat mereka berdua.

"Hm"Boboiboy hanya menatap ying datar tanpa ekpresi.padahal saat itu ekpresi ying sangat sedang ceria.

'Hmmm.....Aku faham....'Batin yaya sembari menghela nafas.

"Oy!!"Kejut Gopal pada fang yang saat itu fang hendak menghampiri yaya.

"Kau ni kacau je!!!"Ucap fang dengan nada agak tinggi karna esmosi.

"Sorylah brooo....Kau ni nak ape mengendap endap?"Tanya Gopal sembari memakan coklat yang entah dari mana asalnya.(Gopalkan punye kuase tukaran makanan...mesti die tukar pensil die)

"Kau ni nak tahu je!"Dengus fang sembari pergi meninggalkan Gopal yang sedang menganga dengan mulut penuh coklat.

"Ke....tunggulah fang!!!"Gopal pun berlari mengejar Fang dibelakang.fang hanya terus berjalan dengan laga yang cool.

"Eh korang?!"Refleks yaya mengatakan itu ketika melihat fang dan gopal hendak menghampirinya.

"Jom pulang same same!Biar je due budak tuh jalan same same....cocok pula tuh....adeyyy"Gopal di pukul sedikit dikepalanya.

"Kenape kau pukul aku fang?!!!Aku buat salah ape kat kau!!??!!"Tanya gopal dengan marah karna ia tidak terima atas perlakuan fang padanya.

"Jangan bicare lagi!!!"Ucap fang dingin.Gopal pun akirnya diam dengan wajah yang cemberut.

"Aku nak same Boboiboy jelah!!"Gopal pun meninggalkan yaya dan fang.Yaya hanya terus menunduk.

"Kau kenape?Masih sakit ke dahi kau tuh?"Tanya fang yang entah kenapa terkesan peduli.Jarang jarang fang peduli pada orang lain.pada teman sendirinya pun kadang kadang.

"Hehe...takpelah...dah sembuh sikit...."Ucap yaya sembari tersenyum kecil yang terasa memaksakan.

"Bile kau tengah sedih...menangis...jangan tertawa.....Ade masanye untuk tertawa....."Fang berkata seolah menasihati

"Aku...oke...Tak lagi sedih....."Jawab yaya dengan berusaha meyakinkan

"Aku tahu kau tipu!Kau tipu diri kau sendiri.....Meh sini.....Kau menangislah dipundaku ni....."ucap fang dengan tulus

"Tak pe...Aku tak cengeng...."Yaya pun mempercepat langkahnya.Entah kenapa kali ini yaya merasa ada yang aneh pada dirinya.

'Hm...Aku masih boleh tahan...'Batin fang sembari mengikuti yaya pelan dari belakang.Fang tidak mau membuat mood yaya semakin buruk.

Skip seminggu kemudian

Entah dari kapan persahabatan sang super hero itu bubar.Sekarang mereka berlima suka menghabiskan waktunya sendiri sendiri.

Ying?Dia jadi sibuk dengan latihan olahraganya karena dia mengikuti ekskul olahraga marathon.

Gopal?Dia jadi sibuk diruangan masak karena memang dia mengambil jurusan memasak.Sekarang bagi Gopal,itu adalah kegiatan yang seru dari pada harus menghadapi para sahabatnya itu.

Fang?Dia sebanarnya masih bersama Boboiboy.Tapi bukan karna mereka akrab,melainkan sebagai rival.Mereka jadi sibuk bermain basket dan sepak bola.mereka berdua adalah kapten diregunya.

Yaya?Dia menjadi lebih sering membaca menulis dan mengetik diperpustakaan.Dia juga jadi jarang bertegur sapa dengan ying walaupun bertemu.

Tiga hari kemudian...

"Yaya...."Panggil Boboiboy yang saat itu yaya sedang duduk dikursi taman sendirian sedang membaca nopel.Yaya hanya menoleh.

"Aku...Nak kite orang macam dulu...."Ucap Boboiboy sembari duduk dan mengehela nafas panjang.

"Kenape memangnye??Semuenye dah sibok dengan urusanye sediri...Lagipun..kite kene pikirkan masa depankan?"Jawab yaya sembari membuka lembaran buku yang dibacanya.

"Tapi tak macam ni juga!"Boboiboy tidak terima dengan perkataan Boboiboy.Yaya pun menghela nafasnya tenang.

"Bukankah waktu itu....Aku ...ying..Gopal...suke berusahe untuk mempertahankan persahabatan ni....Tapi...kau ngan fang tak peduli...Dan inilah ahkirnye..."Jawab yaya dengan tenang sembari membaca buku.

"Aku tahu aku salah.....Aku nak kau bantu aku..kau masih sahabatku kan?"Tanya Boboiboy dengan hati hati.Yaya pun menatap Boboiboy yang kini sedang disampingnya.Ia pun tersenyum kecil yang membuat Boboiboy terheran dan jantungnya berdegub tak karauan.

'Aihsss!!!Kenape yaya mesti tersenyum macam tuh!!Malulah aku!'Batin Boboiboy sembari membalas senyuman kecil yaya yang menurutnya terlihat manis.Padahal yaya hanya tersenyum kecil.

"Aku masih sahabatmu.......Boboiboy"Ucap yaya sembari bangkit dan menatap kedepan lalu menunduk sembari menutupkan matanya.perlahan angin mulai berhembus menerpa wajah yaya dan mengibaskan kerudungnya sehingga yaya saat itu terlihat menawan.Boboiboy semakin terpana melihat keanggunan yaya.Ya.Dimata Boboiboy,yaya lah wanita yang baik,lemah lembut,sopan santun,manis,anggun....Dan masih banyak lagi jika harus disebutkan satu satunya.

"Boboiboy....Hanya ada satu cara tuk memulihkan persahabatan kite nih..."yaya--

"Ape die?"Tanya Boboiboy sembari mendongkak menatap yaya yang tengah menatap langit

"Di antara kite ni...Tak boleh punye perasaan lebih dari satu sama lainye.....Ingat!kite semue ni sahabat....Tak boleh punye rase lebih dari sahabat...."Ucap yaya lalu menatap Boboiboy dengan tatapan teduh.Tersirat sifat kedewasaanya saat ia menjadi pendiam.Dan itu yang membuat Boboiboy semakin menyukai yaya.Tapi setelah mendengar pernyataan itu,Boboiboy sedikit keberatan.Namun ia berusaha menetralkan ekpresinya agar terlihat baik baik saja.

Untungggg bisa up...

Macam mane dengan pelajaran korang di sekolah?Banyak tugas tak?sibuk tak?

Kalo aku sibok....Banyak tugas dari pelajaran ni pelajaran tuh.....

Tapi..Aku sarankan bawa enjoy ye...Bukan karna malas malasan.....Tapi.....Nikmatilah setiap jalanya hidup.....

Okeh..

See you semueeee

𝚈𝚘𝚞 𝙰𝚛𝚎 𝙼𝚢 𝙵𝚞𝚝𝚞𝚛𝚎✓Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang