Svaly

260 8 0
                                    

Když chceme nabírat svalovou hmotu, měli bychom něco vědět o anatomii lidského těla. Prostě vědět, kde který sval je atd. Hrozně mě štve, když někdo píše fitness deník a neví, kde je kvadriceps.

Takže je tu kapitola o svalech.

Sval (musculus), často také svalovina, je orgán, jehož funkcí je umožnění aktivního pohybu živočicha nebo jeho části. Sval je tvořen především svalovou tkání. Všechny svaly tvoří svalovou soustavu. Věda, která zkoumá svaly, se nazývá myologie.

Svaly mají schopnost přeměnit chemickou energii živin na kinetickou energii (účinnost 0,2) a teplo.

Velký prsní sval (musculus pectoralis major) patří mezi největší ploché svaly v těle, začíná od vnitřní třetiny klíčku (část klíčková). Od kosti hrudní a přilehlých chrupavek pravých žeber (část hrudníko-žeberní) a od pochvy přímého svalu břišního (část břišní). Z tohoto začátku se masité snopce sbíhají k podpažní jamce, jejíž přední ohraničení tvoří úponová část svalu.

Krátká silná šlacha se upíná na hranu velkého hrbolu kosti pažní. Při úponu dochází k určitému překrývání snopců svalu. Část klíčková překrývá zbylé dvě části a díky tomu má úponová šlacha podobu písmene U.

Funkce
Kontrakce celého svalu provádí připažení. Spolu se širokým svalem zádovým je nejmohutnějším adduktorem 
vzpažené horní končetiny. Při shybu přitahuje spolu s širokým svalem zádovým a ve spolupráci s dolní částí pilovitého svalu předního a svalu trapézového trup k hrazdě. Klíčková část se účastní předpažení, břišní část velkého prsního svalu se uplatní při depresi ramene. Mnohdy napomáhá při vdechu a řadí se tak k tzv. pomocným svalům dýchacím.

Malý prsní sval (musculus pectoralis minor) tento sval je plochý trojúhelníkový sval překrytý velkým svalem prsním. Začíná na předním okraji kostěné části druhého až pátého žebra, vystupuje zevně strmě nahoru a upíná se na výběžek hákovitý. Od mediálního okraje svalu se táhne ke svalu podklíčkovému a klíčku silná povázka klíčkoprsní.

Funkce
Deprese a protakce ramene. Při fixované lolatce zdvihá žebra a také jako velký sval prsní patří k pomocným svalům dýchacím.

Sval deltový (musculus deltoideus) je povrchově uložený plochý kosterní sval, který objímá ramenní kloub. Svým tvarem se podobá trojúhelníku, čímž připomíná řecké velké písmeno delta. U člověka má tvar části pláště kužele.

Funkce
Sval jako celek udržuje klidovým napětím hlavici ramenního kloubu v jamce. Má-li jedinec obrnu, dochází ke spontánní luxaci (vykloubení ramenního kloubu váhou končetiny).
Klavikulární část (pars clavicularis) se podílí na předpažení (ventrální flexi) abdukci a vnitřní rotaci paže, akromiální část způsobuje upažení (abdukci paže) a hřebenová část (pars spinalis) se účastní na zapažení (extenzi) a zevní rotaci horní končetiny.

Dvojhlavý sval pažní (biceps brachii) je kosterním svalem ležícím na přední straně nadloktí, je ohybačem loketního kloubu a natahovačem kloubu ramenního. Je tedy antagonistou trojhlavého svalu, který je natahovačem loketního kloubu.

Svaly předloktí člověka zodpovídají za pohyblivost zápěstního kloubu spolu se svaly ruky se podílí na pohybech prstů. Dělí do třech skupin - přední, zadní a boční. Tyto jednotlivé kompartmenty jsou od sebe odděleny pomocí vazivových sept. Celkem se jedná o 19 svalů.

Přímý sval břišní (musculus rectus abdominis) tvoří pás vpředu od hrudníku až ke kosti stydké. Jeho snopce jsou přerušeny obvykle třemi napříč jdoucími pruhy šlachových vložek. 

Šikmý sval břišní (musculus obliquus abdominis) je plochý sval tvořící první vrstvu svalů na bocích. Na rozdíl od přímého svalu břišního, který posilujeme nejčastěji přímým předklonem dopředu (např. klasickými zkracovačkami), šikmé břišní svaly posilujeme rotací trupu nebo úklony do stran – vhodným cvikem jsou šikmé zkracovačky nebo boční plank.

Funkce
Úklony do stran, rotace horní části těla na opačnou stranu (pravý vnější šikmý sval břišní rotuje trup doleva a levý doprava), částečně také pomáhá přímému svalu břišnímu při předklonu.

Čtyřhlavý sval stehenní (musculus quadriceps femoris) je velká skupina svalů která je na přední straně stehna. Je to extenzorový sval kolene, tzn, že napíná koleno. Vytváří obrovskou masu na přední straně femuru (stehenní kosti).

Trapézový sval leží v horní části zad a spojuje hlavu s krční páteří, lopatkou a s hrudní páteří.

Široký sval zádový (musculus latissimus dorsi) pohyb při rotaci, upažení, zapažení. Zesiluje při chronickém kašli.

Trojhlavý sval pažní (musculus triceps brachii) je velký kosterní sval, umístěný na laterální straně paže. Je natahovačem loketního kloubu ohybačem ramenního kloubu. Je také antagonista dvojhlavého svalu, to znamená, že působí přesně naopak, dvojhlavý sval je ohybačem loketního kloubu.

Velký sval hýžďový (musculus gluteus maximus) je největším hýžďovým svalem, je to velký, masitý sval kosočtvercovitého tvaru, který podkládá hýžďovou krajinu. U lidí má velký význam při udržování vzpřímeného postoje, ovládá kyčelní kloub a při sezení je hlavním antigravitačním svalem.

Dvouhlavý sval stehenní (biceps femoris) je jeden ze svalů lidského stehna. Je umístěn v zadní části stehna.

Trojhlavý sval lýtkový (musculus triceps surae) je nejsilnější sval lidského lýtka, zadní části dolní končetiny v prostoru mezi kolenem a kotníkem. Dělí se na dvojhlavý sval lýtkový (gastrocnemius) a hlouběji uložený šikmý sval lýtkový (soleus). Dvě hlavy vnějšího svalu se upínají na dolní vnitřní a vnější část stehenní kosti těsně nad kolenem, zatímco šikmý sval lýtkový je připojen na horní konec bércových kostí, holenní a lýtkovou, i na mezikostní membránu mezi nimi. Na dolním konci je celý trojhlavý sval upnut Achillovou šlachou na patní kost. Krev se k celému svalu dostává přes zadní holenní tepnu a nervově je připojen na holenní nerv.







TOHLE JE DOCELA DŮLEŽITÁ KAPITOLA A BYLA BYCH RÁDA, KDYBY VŠICHNI PO PŘEČTENÍ TÝHLE KAPITOLY VĚDĚLI CO JE BICEPS, TRICEPS (A ŽE JICH JE VÍC), KVADRICEPS, PRDELNÍ SVAL... NO PROSTĚ, POKUD SI TO NĚKDO PŘEČETL, TAK DĚKUJU!
 

FITNESS✅Kde žijí příběhy. Začni objevovat