Je tu něco, v co už jste asi ani nedoufali... Nová kapitola! Tentokrát si řekneme něco o hnědé tukové tkáni.
Vědci ji objevili v 70. letech u zvířat. Zjistili, že je vysoce metabolicky aktivnía slouží jako ochrana organismu proti tloustnutí.
Hnědá tuková tkáň získává své charakteristické zbarvení tím, že obsahuje mnoho mitochondrií – buněčných organel, které jinak v organismu zcela běžně slouží ke tvorbě energie v podobě molekul ATP. V hnědé tukové tkáni je to však trochu jinak. Specifickým rysem mitochondrií v hnědé tukové tkáni je přítomnost proteinu UCP-1 (dříve se mu říkalo také termogenin), který energii z tuků nepoužívá pro vznik molekul ATP, ale využívá je “naprázdno” pouze za vzniku tepla.
Ten hlavní zádrhel je v tom, že se v těle vyskytuje hnědé tukové tkáně poměrně málo. Podle studie Oulleta je to v průměru jen asi 168 g, některé zdroje ale hovoří také o tom, že při teplotně neutrálních podmínkách je množství hnědé tukové tkáně u lidí tak nízké, že je měřitelné jen u méně než 10% dospěláků.
OTUŽOVÁNÍ POMÁHÁ STIMULOVAT TVORBU HNĚDÉ TUKOVÉ TKÁNĚ.
Aktivace hnědé tukové tkáně přejídáním - jde o mechanismus jak reagovat na nepoměr mezi energetickým výdejem a příjmem. Z praktického hlediska však tato cesta není úplně ideální, protože přejídáním rozhodně nezhubneme a naopak bude docházet k nárůstu zásobní bílé tukové tkáně.
Aktivace hnědé tukové tkáně chladem - to je z praktického hlediska již o poznání zajímavější. Předpokládá se totiž, že zvýšené množství hnědé tukové tkáně je adaptací organismu na chladné podmínky (studené sprchy, ledové koupele, pobyt v chladné místnosti). Jednoduše řečeno je to pro tělo způsob, jak zajistit dostatečnou tvorbu tepla.
Teď přichází zklamání č. 2 – doposud se ve studiích na lidech nepodařilo ukázat, že by aktivace hnědé tukové tkáně následkem chladu vedla k úbytku tělesné hmotnosti. Že se to nepovede ani přejídáním, o tom asi ani nemusíme spekulovat.
To by pro dnešek bylo všechno. Já doufám, že jste se něco nového při čtení téhle kspitoly dozvěděli a snad se zase brzy ozvu.<3
ČTEŠ
FITNESS✅
De TodoAhoj! Rozhodla ses zhubnout? Nebo nabrat svaly? Pak je tahle knížka přesně pro tebe. Čeká tě tu motivace, rady, tipy... A jak by řekl jeden chytrý člověk jménem já: „Buchet můžeš mít kolik chceš, ale když jsou zalité pudinkem, tak ti jsou k ničemu."...