الفصل السادس :
بيري بقوه : كتب الكتاب هيتم في معاده يا سليم بيه انا عندي الحل .
ألفت بلهفه : انت عارفه فرح فين .
بيري : لا طبعا هي فرح هتأمن لبنت ألفت و منصور بردوا يا ألفت هانم .
سليم بسخريه: اومال ازاي هيتم يا ست بيري .
بيري و هي تخرج أوراق من شنطتها: بده يا سليم بيه .
منصور : ايه الورق ده يا بيري .
بيري و هي تجلس بثقه : الورق ده عليه امضه فرح علي بياض .
ألفت : و ده يفدنا بايه.
بيري : من ناحيه يفيد فهو يفيد اوي الورق هيتظبط علي اساس ان فرح وكلت بابا انه يكون وكيلها قدام مستر سليم علشان يكتب الكتاب يعني التوكيل موجود بامضتها الاصليه و المأذون في جيبك كمان و ماتنسوش ان بابا اساسا الوصي عليها .
منصور : الموضوع مش هيتظبت كده .
بيري : لا هيتظبت و يتظبت اوي كمان بسليم بيه ولا ايه رأيك يا سليم بيه انت عارف فرح هربت من كتب الكتاب فأكيد هترجع تتصدم بأنها خلاص ملكك .
سليم : تفكير سليم يا بيري بس طلبك ايه قصاد الورق ده ماعتقدش انك بس بتحمي نفسك يعني .
بيري بشر : احمد انت اكيد تعرفه لأنك كنت بتراقبنا ليل مع نهار .
سليم : ايوه عارفه .
بيري : مستقبله يضيع يترمي في السجن يلبس مصيبه اللي تشوفه بس عايزه يعيش بقيه عمره مذلول و يندم ندم عمره .
سليم بثقه : هنخلص الموضوع بكره و اللي انت عايزاه هنعمله .
منصور بتسأل : بس انت مضيتي فرح علي الورق دا ازاي .
بيري : عادي في اليومين اللي كان فيهم العزا نبيل مدير أعمال عمي طلب مني امضي فرح علي شويه أوراق للشغل و ساعتها حطيت معاهم الورق ده كنت حاسه اني هحتاجهم و طبعا فرح مضت و هي مش مركزه بسبب حزنها علي أبوها.
سليم : منصور جهز نفسك علشان الموضوع دا يخلص بكره .
منصور : حاضر يا سليم بيه .
تركهم سليم و ذهب لعمله لتجلس بيري و علي وجهها ابتسامه واسعه لانتقامها منهم و نسيت ان فرح هي من حذرتها من احمد العديد من المرات و طلبت منها الابتعاد عنه و لكنها لم تلتفت لكلامها.اما عند فرح .
أحضرت فرح الكمان الخاص بها بسرعه و اتجهت للحفل طلبت من هدي ان تجعل اناره المسرح خفيفه للغايه لا تريد لأحد أن يراها فيتعرف عليها و يتأكد من هويتها .
دلفت بهدوء و جلست علي كرسي عالي و شده ظهرها و بدأت في العزف بهدوء بالغ ألحان و مقطوعه موسيقيه جعلت الجميع في حاله من الاسترخاء و السعاده .
مازن لهدي : مين اللي بيعزف ده .
هدي : مش هتصدق مين .
فارس : حد من الفرقه الجديده اللي المفروض يعزفوا.
هدي بضحك : انتوا مش شايفين الفستان الأبيض ولا هو علشان وشها مش باين ماعرفتوهاش .
فارس بصدمه : فرح هي اللي بتعزف.
هدي بايجاب: ايوه هي .
مازن : بجد عزفها حلو اوي و متمكنه منه جدا فيه حاجه غريبه في البنت دي مش معقول اكيد فيه سر .
كان مراد يقف بجوارهم يسمعهم و هم يتحدثون يتخيلها تعزف له وحده كم سيكون في غايه السعاده كلما يمر الوقت يكتشف شئ جميلا بها و هذا القلب يتعلق بها أكثر و أكثر و لكن مع تعلقه بها يوقن انه سيؤذيها لما و كيف لا يعرف هو احساس يتملكه فقط .
انتهت فرح من مقطوعتها ليصفق لها الجميع و تنظر لهدي التي تخبرها بعدم حضور الفرقه بعد لتبدأ هي في عزف مقطوعه اخري كانت عباره عن اغنيه رومانسيه كل عام و انت حبيبي تعزف لتجد أحدهم يمسك بجيتار و يعزف معها و يغني أيضا اضاءه بسيطه اضيفه لجمال الصوره لتظهر هي و ذلك الفنان في اروع صوره انتهت الاغنيه ليمسك يدها ذلك الشخص الذي ظهر من العدم و يقبلها خجلت فرح من فعلته و تركت المسرح تحت تصفيق من الجميع .
أنت تقرأ
هحبك من تاني بقلم / انوشه
Romanceهاربه انا من ظلام دنياي الي نور دنياك ، هاربه انا من وحشه عالمي الي دفئ عيناك ، هاربه انا من قسوه حياتي الي حنان احضانك . ارجوك كن أماني و احمني . هربت من مصير اسود لتحتمي به فهل يكون لها مصدر قوتها أم يتخلي عنها !!!