داخل مكتب فارس.
فارس : تتجوزيني .
هدي بصدمه : ايه انت بتقول ايه .
فارس : اهدي يا هدي خلينا نتكلم و افهمك.
جلست هدي امامه تستمع له بانصات و هي لا تصدق ما يقوله .اما عند مكتب مراد .
جهزت فرح الأعمال بهدوء حتي حضور مراد و ملك لتدخل ملك بعد قليل .
ملك : صباح الخير يا فرح .
فرح : صباح النور .
ملك : مراد وصل ولا لسه .
فرح : علي وصول دقايق و تلاقيه هنا .
ملك : اوك .
جلسا معا يتكلمون حتي حضر مراد الذي دخل و تعمد أن يتجاهل فرح.
مراد : صباح الخير يا ملك لو سمحتي هاتيلي الملفات علي مكتبي .
ملك : صباح النور يا مراد حاضر اتفضل .
اعطتها فرح الملفات و قلبها يعتصر بداخلها .
فرح بحزن : اتفضلي يا انسه ملك الورق جاهز .
ملك بخبث : ميرسي يا فرح و اخذته و دخلت له .
طلبت فرح القهوه الصباحيه لمراد كما اعتادت في الأيام الاخيره و حين حضرت حملتها و دلفت له .
مراد و هو ينظر للأوراق و بجانبه ملك .
مراد : فيه حاجه يا فرح .
فرح : قهوه حضرتك .
اتجهت لها ملك و امسكت الفنجان.
ملك باهتمام مصطنع : قهوه علي الصبح كده يا مراد لا مش هسمح بكده ابدا .
فرح بتعجب : مستر مراد بيضايق لم مشربهاش كل يوم الصبح و بيبقي عصبي جدا.
ملك بخبث: دا و انا مش موجوده لكن انا هنا يبقي عصير فرش الصبح و بعدين نبقي نشرب قهوه سوا .
مراد : خلاص يا فرح رجعي القهوه دي و اطلبي العصير زي ما ملك قالت .
نظرت له بتعجب و تكلمت: حاضر يا فندم .
خرجت و هي تزفر أنفاسها بضيق و حزن .
فرح : يارب صبرني علي الاتنين دول يارب .
مراد بالداخل : ملك انا متعود علي نظام معين ياريت ما تخلفهوش لما العصير يجي اشربيه انت و اطلبيلي قهوتي .
ملك بتعجب : يعني انت كنت بتسايرني بس قدام فرح مش اكتر .
مراد : عادي يا ملك احنا أصدقاء من زمان ماكنتش عايز اخلي صورتك وحشه قدامها بس .
ملك بضيق : اوك يا مراد و بسرها انا مش كوبري يا مراد علشان تستخدمني علشان تختبر فرح مش انا يا مراد مش انا .
مراد : لوسمحتي اقعدي شوفي شغلك دلوقتي .
ملك : اوك يا مراد اوك .في مكتب فارس .
فارس : فهماني يا هدي .
هدي بحزن : عمر ماحد كان بيفهمك زيي يا فارس من يوم ما اتعرفنا علي بعض و عمري ما اتخلي عنك .
فارس : يعني ايه .
هدي و هي تدير ظهرها و تتجه للخارج حتي لا يري حزنها : موافقه موافقه يا فارس اعمل اللي انت عاوزه . و تركته و خرجت لمكتبها .عند سليم .
كان يجلس بمكتبه و هو يعمل حين دلف له عزيز .
سليم : اتأخرت ليه يا عزيز .
عزيز : كنت بتأكد من الناس اللي بتراقب ساره و بشوف بقيه الناس اللي كلفناها تدور علي فرح هانم .
سليم بلهفه : و النتيجه.
عزيز بأسف: مافيش جديد يا باشا و لسه بنقلب الدنيا عليها الظاهر انها اخدت احطيتاتها كويس انا مش عارف بس يا باشا مانزلناش ليه صورها و دورنا عليها .
سليم : كانت ممكن تختفي اكتر و بعدين انت ناسي الورث بتاعها الأسهم كانت هتنزل الارض و ثروتها تضيع انت عارف ان الموضوع مايهمنيش بس يهم الكلب اللي اسمه منصور و هيخلي فريد يسيب اللي وراه و قدامه و يرجع و دا مش هيبقي في مصلحتنا نهائي مسير بنت الخولي ترجع و ساعتها مش هرحمها.
عزيز : اوك يا فندم .
سليم : صحيح عملت اللي قولتلك عليه مع فريد
عزيز : ايوه الناس بتوعنا هناك سببوا مشكله هتستمر فتره تعطله لحد ما يرجع .
سليم : تمام كده .
استأذن عزيز و خرج من مكتبه حتي يعود لأعماله من جديد .
أنت تقرأ
هحبك من تاني بقلم / انوشه
Romanceهاربه انا من ظلام دنياي الي نور دنياك ، هاربه انا من وحشه عالمي الي دفئ عيناك ، هاربه انا من قسوه حياتي الي حنان احضانك . ارجوك كن أماني و احمني . هربت من مصير اسود لتحتمي به فهل يكون لها مصدر قوتها أم يتخلي عنها !!!