كانت فرح تجلس بسعاده داخل احضان والدها في غرفته و علي سريره يتحدثان بسعاده تحكي له عن كل شئ مرت به و هو يبتسم بسعاده فبرغم معرفته بكل ذلك ألا ان الحديث منها له طعم اخر .
فرح بسعاده : و بعد دا كله رجعتلك يا بابي .
صلاح بضحك : بس بعد ما مراد ضحك عليكي يا روح بابي ها يا فرح ناويه علي ايه .
فرح بهدوء: رغم انه ضحك عليا بس انا بشكره لانكوا كنتوا وحشتوني اوي و كان فعلا نفسي ارجع من زمان ليكوا و مش همشي تاني و اسبكوا ابدا اما ناويه علي ايه فعندي مشروع صغير كده كنت عاوزه اعرضه عليك في الشركه و لو عجبك تبقي شريكي يا بابي يلا انشالله ما حد حوش .
صلاح بضحك : ماشي يا ست فرح بكره اجتماع كبيره لمجلس الاداره في الشركه و تقدرا تقدمي دراسه المشروع بتاعك هناك ايه رأيك .
فرح و هي تقبله : ميرسي يا احلي بابي في الدنيا
دلفت بيري لهم في تلك اللحظه لتصرخ بهم .
بيري : ايه دا خييييانه .
صلاح بضحك : تعالي يا بنت انت كمان الناحيه التانيه يلا .
قفزت علي السرير بسعاده ليحتضنها عمها من الجهه الاخري و يضحك بشده علي وضعه الان .
صلاح بضحك : مهما كبرتوا هتفضلوا في عنيا صغيرين يا ولاد ربنا يحميكوا ليا لما اشوفكوا احلي عرايس .
احتضنته الاثنان بسعاده بالغه لتتحدث بيري لفرح .
بيري : اوعي تكوني هتمشي تاني يا فرح .
فرح بضحك : لا مش همشي ياختي بس لازم نقعد و استجوبك من الاول عملتي ايه و انا مش موجوده يا ست بيري و امتي نبيل خطبك .
بيري بسعاده : هبقي احكيلك كل حاجه يا فرح بعدين علشان عمو مايصدعش لينا قعدت بنات نرغي فيها للصبح .
فرح بموافقة: تمام كده صح .
ظلوا باحضان صلاح يتحدثون ليقاطعهم سؤال فرح المفاجأ لهم .
فرح : بيري فين طنط ألفت و اونكل منصور .
نظرت لها بيري بصدمه و كذلك صلاح التي اسكته السؤال لتتحدث فرح .
فرح بتلبك : انا بسأل عنهم لاني ماشفتهمش هنا لما رجعت .
بيري بهدوء : في بيتنا الشقه اللي كنا قاعدين فيها قبل كده .
فرح بهدوء: طيب هما كويسين انت بتروحي ليهم صح يا بيري اوعي تكوني مقطعاهم خالص .
بيري بنفي : لا بروح طبعا و هما كويسين و فريد بيروح لبابا من فتره لتانيه هما اتغيروا كتير يا فرح و اتعلموا بعد العقاب اللي اخدوه .
هزت فرح رأسها بايجاب لتدلف لهم حليمه بعد ذلك تخبرها بحضور صديقتها .
حليمه : والله يا بنتي مانا عارفه انطق اسمها .
صلاح بضحك : جيسكا يا حليمه مديره اعمال السيده فيرونكا بنتي .
نظرت له فرح بخبث و تساؤل ليضحك صلاح بشده من نظرتها .
فرح بغيظ : اه منك يا صلحوتي اه .
حضرت جيسكا لتلقي السلام علي صلاح و تذهب بعد ذلك مع فرح و بيري لغرفه فرح .
عند مراد .
حضر مازن مع فارس للقصر ليلقي السلام علي فريده بمحبه واضحه تقابله هي بحنان ام كما اعتادت ان تعامله دائما لينفرد بعد ذلك بمراد و فارس و هدي . بعد اغلاق الباب عليهم كان هذا هو اول ما تحدث به مازن .
مازن بسرعه : بقولكوا ايه لازم تساعدوني بسرعه علشان القيها .
هدي بتعجب : هي مين دي .
فارس بسخريه : اقولك انا ياستي بنت الاستاذ قابلها في المطار و اتخانق معاها و حبها و طلبها للجواز و رفضته في اقل من دقيقتين يا عالم دقيقتن يا ناس كنت انشليت قبل ما اتأخرهم عليك يا شيخ جننتني .
هدي بضحك : دا بجد يا مازن .
مازن بعفويه : اه والله دا اللي حصل ها هاتسعدوني القيها .
نظر فارس و هدي لبعضهم لينفجرا في الضحك من افعال مازن و مراد كالعاده مصدوم منه .
هدي بضحك : دا بيتكلم بجد .
مازن بضيق : اومال بهزر خلاص مش عايز منكوا حاجه مراد هتساعدني صح .
قبل ان يتكلم مراد تحدثت هدي بضحك .
هدي بضحك : مراد يساعدك كان القرد نفع نفسه دي فرح بتقوله يا ابيه دلوقتي .
سقطت الكلمه علي الجميع بصدمه ليصمتوا و يعودوا للضحك مجددا بصوت عالي .
مراد بصدمه : قرد يا هدي اخرتها قرد .
هدي و هي تختبأ خلف فارس و تضحك بشده : بصراحه المثل لايق علي الموقف جدا مالقتش غيره .
مراد بغضب : هقول ايه ماهي فرح هي اللي وصلتني للوضع دا و لسه ياما هنشوف .
مازن بضحك : بس ايه ابيه دي جبتها منين .
مراد بغيظ : من فارس قال لها بلاش مستر قوليلي يا ابيه قالت له ماشي قولتها بلاش مستر ليا قالتلي خلاص تبقي ابيه زي فارس و مسكت في الكلمه ماتحركتش يا سيدي .
مازن بضحك: هموت و اشوفها بقت عامله ازاي دلوقتي اكيد بقت زي القمر .
مراد و هو يمسكه من ياقه قميصه بغضب واضح : ولاااا دي مراتي انا هلاحق عليك ولا علي اللي بره دنا قضيت يومين بره كنت خلاص هقتل حد فيهم .
مازن بخوف : اهدي يا مراد اهدي و بعدين انا بحب دلوقتي يا حبيبي و فرح اختي الصغيره من زمان و انت عارف اهدي كده و اقعد .
مراد بهدوء : بحسب .
هدي : المهم البنت اللي بتدور عليها دي تبقي مين عرفت عنها حاجه .
مازن بابتسامه واسعه : اه عيونها زرقه و اسمها جيسكا .
هدي : اه و ايه تاني .
مازن بنفس الابتسامه : بس معرفش حاجه تانيه عنها .
مراد و هو يتحرك للخارج : انا هخرج لان ضغطي بيعلي اليومين دول بسرعه كفايه عليا فرح و عمايلها .
فارس لهدي : قولتلك هيشلني صح انا عارف .
هدي بهدوء : معلش يا حبيبي .
و اتجهت لمازن حتي تكلمه .
هدي : بص يا مازن نام دلوقتي يمكن تحلم بيها و تعرف عنها اي حاجه جديده نوصل لها بيها .
مازن : حاضر طيب و فرح مش هروح اسلم عليها .
فارس بسرعه: فرح هتيجي الشركه بكره تقدر تقابلها هناك و تسلم عليها براحتك اتخمد بقي دلوقتي .
مازن بطاعه : حاضر هدي هحلم بيها و اقولك عليها علشان تجوزهالي بسرعه .
هدي بهدوء : من عنيا يا مازن هو احنا عندنا كام مازن دا هو واحد .
مراد بانفعال : انت هتسمعي كلام الاهبل دا .
هدي بغمزه : طبعا يا مراد مازن حبها يبقي لازم نجوزهاله لما يصحي .
خرجوا و تركوه ينام بسعاده علي امل ان يحلم بها باليوم التالي .
هدي خارج الغرفه لهم : هينام و يصحي بكره ناسيها ماتخفوش اوي كده يلا تصبحوا علي خير .
مراد : و انت من اهله .
اتجهوا لغرفهم ليناموا .
أنت تقرأ
هحبك من تاني بقلم / انوشه
Romantizmهاربه انا من ظلام دنياي الي نور دنياك ، هاربه انا من وحشه عالمي الي دفئ عيناك ، هاربه انا من قسوه حياتي الي حنان احضانك . ارجوك كن أماني و احمني . هربت من مصير اسود لتحتمي به فهل يكون لها مصدر قوتها أم يتخلي عنها !!!