الفصل الثاني عشر

16.2K 332 5
                                    

علمت فرح انها لن تستريح اليوم لتذهب سريعا لغرفتها و تتجهز للعمل ارتدت جاكيت ابيض و جيب قصير بالون الأسود من ماركه عالميه تدعي جوش ارسلتهم لها ساره من قبل و رفعت شعرها وضعت المكياج لتخفي اجهاد وجهها و ارتدت حذائها متجهه للمطعم عند فارس و من معه .
أرتدي مراد بدله رسميه بالون الأزرق و صفف شعره و تجهز لينزل لهم علي الافطار .
دقائق ليحضر الجميع و تجلس فرح بجانب هدي التي تجلس بجوارهنا و بجانبها إبيها و مراد بجانب ملك و مازن بجوارهم بعد أن حضر ليرحب بفريده التي تجلس علي رأس الطاوله .
دقائق مرت و هم يتناولون طعامهم لا يقاطعهم اي صوت سوي صوت الملاعق و ضحكات هنا و فرح و هدي الذين يلعبون معها من بعيد .
ليصدر صوت فريده لفرح بعد ملاحظه نظرات مراد العاشقه لها .
فريده و هي تشير لها : وانت اسمك ايه بقي .
توقف الصوت و أنتبه الجميع لها لتتحدث فرح بهدوء : اسمي فرح يا فريده هانم .
فريده : و بتشتغلي ايه هنا .
فرح : سكرتيره لمستر مراد و أوقات يبقي مرشده سياحيه لاني لسه بدرس في الجامعه عن الآثار و الحضاره .
فريده : و انت تشتغلي ليه و انت لسه بتدرسي .
فارس : أصل. أشارت له فصمت فارس لتتحدث فرح بخجل و اعين الجميع مسلطه عليها .
فرح : بشتغل علشان اصرف علي دراستي .
فريده : قصدك يعني أن مستواكي الاجتماعي مفيش عيله فقيره يعني .
فرح : نقول اسره عاديه بس .
فريده بنبره سخريه : اوك يا اه اه اسمك فرح .
نظرت لها فرح تعلم انها تريد اهانتها لا أكثر و لكن لم تستطع الكلام عن خلفيتها لتحمي نفسها .
ملك بتعجب و كأنها ارادت السخريه منها: غريبه يعني انك تبقي لابسه من ماركه كبيره زي ماركه جوش يا فرح .
جحظت عين فرح فالأول مره ينتبه أحد لغلاء ملابسها او يعلق عليها .
فرح بتلبك : أصل أصل هي نسخه مقلده منها .
ملك بضحك : مقلده بس تبان كأنها هي بالظبط و مع اني بهتم بالموضه و بتابع اخبارها كويس الا اني انخدعت فيه و نظرت لمراد ليتقول سوري مراد أصل ساعات بنشوف الفضه و نحسبها الماظ و دا بقي بيبقي مجرد نزوه.
فهم الجميع تلميحها ليرد مازن بضحك
مازن : طب كولي يا نزوه قصدي يا معزه سوري قصدي يا ملك .
نظرت له بضيق ليمسك الجميع بضحكاتهم ماعدا الصغيره التي ضحكت بشده .
هنا بضحك: انا شوفت المعزه مع مازين قبل كده شبه ملك صح .
كلماتها اطلقت العنان لضحكاتهم لتنظر ملك بشر لطفله لتخاف و تتمسك بيد والدها و هدي و هي علي وشك البكاء .
لاحظت هدي حزن الصغيره و فعلت ملك لتهدأ منها قبل أن ينفعل فارس علي ملك بشده .
كانت فرح متجهمه حزينه من كلام تلك الشمطاء و من قربها من مراد لتجد مازن يميل علي اذنها بضحك ليحاول تغيير حالتها.
مازن بصوت منخفض : ايه رأيك في القاعده البروقراطيه دي تشل مش كده . هزت رأسها بابتسامه . ليقول طب ايه رأيك نفلسع احنا .
ردت بابتسامه واسعه : ياريت والله.
نظر لها و امسك بيدها و هو يقف .
مازن : طيب بعد اذنكوا يا جماعه حمد لله علي السلامه يا طنط .
مراد الذي يشتعل منذ اقتراب مازن منها : علي فين ان شاء الله.
مازن : هاخد فروحتي و نروح مع الفوج النهارده اكيد بعد طول اليوم شغل امبارح و كمان باليل مش هتحتجها يعني .
مراد بغضب: و انت ماشيه معاه من غير ما تستأذني حتي أوشكت فرح علي الرد ليتحدث مره ثانيه لمازن و يجعلها تصمت . لا يا خويا ورانا شغل كتير و محتاجلها النهارده خلاص روح انت .
جلس مازن و اجلسها مره ثانيه ليقول لها بصوت عالي : مالناش نصيب النهارده يا فرح خليها يوم تاني .
ابتسمت له و لم تعقب و لكن ملك و فريده تأكدوا من شكوكهم لتصبح مؤكده بعد أن كانت مجرد شكوك .
فرح بحزن : اوك يا مستر مراد مستر فارس لو سمحت اخبار السكرتيره اللي بتدوروا عليها ايه انا شغلي كمرشده وحشني .
نظر لها مراد بحده و غضب بالغ ليحمحم فارس بهدوء و يحدثها .
فارس بهدوء : فرح احنا لسه بندور عليها بس ملك موجوده دلوقتي تقدر تشيل عنك شويه شغل و تقدري من فتره لتانيه تنزلي مع الأفواج بس طبعا بعد ما تستأذني مراد ولا ايه يا مراد .
مراد بضيق: اوك يا فارس نبقي نرتبها.
فرح بسرعه : طيب ممكن اروح مع مازن النهارده و انسه ملك موجوده .
كانت ملك ستتحدث ليقطع كلامها حديث مراد .
مراد و هو يأكل ولا ينظر لها : لا انت ناسيه حصل ايه امبارح و انك لسه تعبانه .
مازن بتساؤل: هو ايه اللي حصل إمبارح.
ادمعت عيناها من ما حدث .
مراد : أصل.... كاد أن يتكلم لتصرخ فرح لها .
فرح بصرخه : مستر مراد .
نظر لها و هي تهز رأسها ففهم انها تريد عدم معرفه أحد بما حدث ليهز رأسه لها بتفهم فهو من الاصل لم يكن سيخبرهم بما حدث ليومئ برأسه لها .
مراد : تعبت و اضطرنا نبقي في المكان هناك الليله اللي فاتت .
فريده : و ايه اللي تعبك بقي .
هدي بسرعه : يا طنط فرح أكلها ديما مش مظبوط قليل بجانب عدم النوم و فترات الشغل الطويله بتنام قليل جدا .
فريده : اوك .
فارس : المهم الشغل تمام خلص و عملت الاتفاق.
مراد : ايوه فرح ابعتي التفاصيل لفارس .
فرح : حاضر يا فندم .
مضي ذلك الافطار الثقيل علي الجميع ليتجه كل منهما الي غرفته للراحه و فرح و مراد للمكتب و كذلك فارس و هدي .

هحبك من تاني بقلم / انوشهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن