الفصل 1

1.9K 43 6
                                    

"جرب بس تقرب مني وشوف هيحصلك ايه"
"ايه ياشباب دا نعتبره تهديد ولا ايه لا بس هي مزه تهدد براحتها😉" واول ماجه يقرب منها نادت باعلي صوتها "كرييييييييم تعالي ف حد عوزك😏" قعدم يضحكوا لحد ماجه ف لحظه واحده الشاب حس بحد بيمسك ايده ورماه بقوه ع الارض وباقي الشباب خافوا وطلعوا يجروا
كريم بنفاذ صبر وغيره ف نفس الوقت "هو انا كل يوم هضرب حد بيعاكسك ، قلتلك متطلعيش من باب الجامعه ومتبعديش خطوه واحده من غير ما ابقى عارف ، من حضانه وانتي بتوقعي نفسك في مشاكل وانا بطلعك منها هتعملي ايه لو انا مش موجود😡"
وعد بدلع "كريم انت اعز صديق عندي هتروح فين يعني😢 ربنا يكرمك و تفضل تضرب المعجبين كل يوم كده...... اعملكم ايه يعني ما هو انا حلوه وزي القمر الله اعترضوا بقي😂 "وقعدت تضحك هي طبعا بتهزر
كريم وهو بيضحك ويسحبها معاه "طب يلا يا ست قمر العيال مستنين جوه"
(وعد بنت جميله جدا باباها عبد الحميد رجل طيب مستواه المادي متوسط هي وكريم وصديقه عمرها شروق وصديق طفوله برضو اسمه حسني في كليه هندسه عندهم 20 سنه تقريبا لكن كريم وحسني اكبر منهم بسنتين تقريبا هما جيران وكانوا ف مدرسه حكومي ولما اهليهم جوم ينقلوهم لمدرسه لغات قلولهم هيضيعوا سنتين ويرجعوا حضانه من البدايه واهليهم اضطروا يوفقوا وهناك اتعرفوا ع وعد وشروق وبقوا اصدقاء طفوله وديما بيقعوا ف مشاكل وحسني وكريم يطلعوهم منها )
شروق :"ايه كنتوا فين"
وعد: " لا متخديش في بالك كالعاده معجبين وكريم ضربهم😂" ضحك الجميع
حسني: "طب يلا نروح ناكل قبل ما المحاضره الثانيه تبدا"
في الكافتيريا بجانب الجامعه:-
الجرسون :"اهلا اهلا ما جيتوش امبارح ليه ليكوا واحشه والله"
كريم :"ازيك يا ابراهيم عامل ايه افتقدتنا صح😂"
ابراهيم:" جدا جدا ما لقيتش حد اقوله نكتي اسمع النكته دي بقي واحد بتاع كشري عربيته عطلت نزل يديها دقه😂" الكل ضحك عشان ميزعلوش ابراهيم
كريم:"امشي من هنا يالا😂"
وعد وهي بتبص لبعيد عند طاوله شخص بيجي كل يوم ويفضل يبصلها "هو الاستاذ مش هيبطل يجيي الكافيه بقى بجد بشوفه بتعصب مش فاهمه بيبص على ايه "
كريم :"بجد انسان مستفز قوي بس لو ترضى اضربه شكله من ضمن المعجبين"
ضحكت وعد وقال بدلع:" ايدا ايدا ايدا دا ف حد بيغير"
كريم بتوتر ومرح :"مين ده انا واغير ليه يعني واغير على مين اصلا انا مش شايف حد هنا اغير عليه انتي شايفه "
وعد بزعل واستغراب وتحدي : " ماشي يا كريم ليك يوم🤥" شروق طبعا بدر في الدفع عن صاحبتها : " على فكره وعد عسل والكل بيغير عليها ويحبها اطلع انت منها😂"
كريم بضحك :"بقى كده اتفقتوا عليا ها.....ايه يا عم حسني مالكش كلمه ولا ايه انا صاحبك برده"
حسني بسرحان وهو باصص لشروق :"ايه ده انت بتكلمني عاوز حاجه "
كريم بضحك :"لا انت مش معانا خالص ايه مين واكل عقلك....هتخبي عليا ولا ايه"
حسني بتوتر وضحك "الاكل اللي جاي من ساعتها وبرد ده مين هياكل عقلي غيروا"
شروق بزعل بسيط وخيبه امل :"لا يا راجل طب كلوا بقي وانتم ساكتين "
الكل كان مبسوط وبيضحك الا شخص واحد بس مكنش عاجبه الوضع و قاعد يبص عليهم من بعيد وبالاخص.........وعد

الوعد (مكتمله)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن