الفصل 10

260 14 0
                                    

جدت من بعيد سلمت علي اسامه "مبروك يابابا مع اني جايه غصب عني"
ولسه جايه تسلم علي وعد "مبروك يا......."
بصدمه "وعد.....وعد يابابا مجوز وحده اد بنتك يابابا"
وعد "مريم...هو اسامه ابوكي"
مريم " ايه مكنتيش تعرفي....بابا انا ماشيه.....انل اصلا غلطانه اني جيت "
اسامه وقف مريم "استني يامريم....ارجوكي متمشيش...نتفاهم بعدين وهفهمك بس خليكي.....الناس هتقول ايه لو مشيتي "
مريم " انت مجوز وحده معايا في الكليه....وحده قد بيتك ودي اقولها ياطنط ولا ياماما "
اسامه "طب نكلم بعدين بس متمشيش"
مريم بغضب "حاضر"
وعد بعد ما رجع اسامه يقف جمبها "مريم تبقي بنتك"
اسامه "اه عنديك مانع"
وعد "مقولتيليش ليه"
اسامه "واقولك ليه"
وعد بغضب "المفروض ان انا مراتك"
اسامه "وانا قولتلك اني عندي بنت اسمها مريم وولد اسمه مروان"
وعد بصراخ "بس مقولتليش ان بنتك تبقي صحبتي في الجامعه"
اسامه مسكها من ايدها جامد "واطي صوتك بلاش فضايح"
مريم وهي ماشيه بنرفزه تروح تقعد علي ترابيزه في الاخر عشان مش طيقه تشوف حد خبطت محمد فكرينوا اخو ياسمين
مريم من وهي صغيره وهي طيبه فاول مخبطته بعيد عن نرفزتها قالتله "انا اسفه مكنش قصدي"
محمد "عادي ولا يهمك " ابتسمتله وكملت طريفها لحد ماجه اخوها مروان هو اكبر منها شويه وقالها "اقومي اقعدي قدام.....بامر من بابا"
مريم بقرف "حاضر جايه"
مروان طيب جدا بس من النوع اللي مش شاغل دماغه بحاجه ولا بيسال ف اللي بيحصل حوليه ومع نفسه ف عالم تاني كده
جهه وقت رقصه السلو واسامه رقص مع وعد وطبعا وعد كانت مدمره ونفسها تعيط غير انها معزمتش حد من اهلها ولت صحابها خالص غير القريبين بس....وشروق رقصت مع حسني....ومحمد طلب من مريم انها ترقص معاه....مريم مكنتش عوزه ترقص بس هي اخلقها وطيبتها متسمحلهاش انها ترقص مع انها بتعمل كده مع حسني وشروق وعوزه تبعدهم بس ده لانها بتحب حسني بس هي طيبه جدا فوفقت ورقصت معاه ويوسف رقص مع ياسمين وخلص الفرح والكل روح فيه اللي كان فرحان ومبسوط عشان شاف حد عزيز عليه وفي نفس الوقت زعلان عشان وعد وفي اللي ميعرفش اللي حصل لوعد وكان مبسوط لانه اتعرف علي حد جميل اوي وفي اللي هتموت عشان وعد وفي اللي قاعد في بيته وهيموت عشان قالها تجوزه مع ان ده مش بايده هي كانت اجوزته اصلا هما لو مكنوش عقدوا القران كان قالها متجوزهوش وفي اللي كان فاكر انه فاز بعروسه جميله وفي اللي عايش ف عالم تاني ومش فارق معاه حاجه وفي اللي بتموت من فكره ان صحبتها تبقي مرات باباها بس برضو كريم مكنش هيسمح لحد انه يفوز بوعد وكان لازم ميسبش وعد مهما حصل....

الوعد (مكتمله)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن