شروق"الو ياحسني...وعد دلوقتي نايمه بس بتصحي كل شويه قلقانه وبتنادي باسمه وهي نايمه....انا خيفه عليها اوي....وكمان ليه كريم عمل كده....دا حتي محولش انه يقولها 'لا' ميشي علطول "
حسني "قولتلوا وسألته ليه استسلمت بسرعه.....قالي ان في حاجات بتبقي احسن لو فضلت مستخبيه....قال ان اللي بيحصل حاليا مفيش امل لو وجهناه.....بس المواجهه مش بعيده...المواجهه قريبه قريبه اوي....بس الاستسلام حاليا هو الحل الانسب للكل....انا مفهمتش حاجه من كلامه بس شكل في حاجه حصله اكبر مما احنا متصورين "
عده اسبوع واحد وعبد الحميد خرج من المستشفي ووعد بدأت تفوق وتعرف ان مفيش امل في رجوع كريم وكريم قاعد ف بيته مببخرجش الا قليل ولوحده محدش عارف بيروح فين ومبيكلمش حد غير شروق وحسني عشان يطمن علي وعد بسوعد لسه مش قدره علي بعده وبعد ما عبد الحميد خرج من المستشفي بيومين....في البيت:-
عبد الحميد"وعد...هتقبلي اسامه امتي....عوزين نعمل الفرح بسرعه "
وعد"بابا...انت كويس....يعني في حاجه وجعاك او اي حاجه غريبه "
عبد الحميد "لا متخفيش انا خفيت الحمدالله وصحتي بقت بومب...اقوم اتنططلك شويه ههههه"
وعد "لا خالص انا مش خيفه بس مستغربه....مش شايف انها حاجه غريبه "
عبد الحميد" حاجه ايه....
وبعدين انتي بتكلميني كده ازاي اصلا"
وعد " بس اهدي شويه.....يعني الموضوع غريب اوي....بابا انت جاتلك جلطه..الحمدلله انك خفيت بس ازاي في اسبوع....حاجه غريبه مش كده"
عبد الحميد"انتي زعلانه ان ربنا كرمني وخفيت ايه كنتي مبسوطه وانا في المستشفي....وبعدين تعرفي ايه عن الجلطه انتي عشان تكلمي كده"
وعد" انا معرفش....بس الدكاتره تعرف...سألت دكتور وقالي انه مفيش حد بيجيلوا جلطه وفي حاله متاخره زيي مالدكتور بتاعك قال ويطلع من المستشفي بعد اسبوع واحد ومبيعنيش من اي وجع "
عبد الحميد" قصدك ايه يعني....قصدك ان انا كداب وبمثل....قوليلي انت كداب....مخلاص من ساعه متعبت وانتي ممشياني بمزتجك"
وعد" انا اسفه مكنش قصدي كده...بس صدقني يابابا لو جالي مشاكل من الجوازه دي...لو نزلت مني دمعه واحده....لو ندمت ولو للحظه....صدقني مش هسمحك....انت ظلمتني باجباري علي الجوازه دي....وظلمت اسامه عشان هيجوز وحده مبتحبهوش وهو ملوش ذنب...بس افتكر ان انا مش هسمحك "
واديرت وعد ومشيت وهي بتعيط وعدت الايام واضطرت تقابل اسامه وقالتله انها بتحب واحد تاني بس خلاص بعدوم عن بعض بس مقلتش هو مين...حست بحاجه غريبه بس مش عرفه ايه كلامه يبين انه راجل صالح بس طريقته وحركات جسمه وكل حاجه بتقوللها ان في حاجه هي مش عرفاها...وعدها ان هو مش هيضيقها ولا يجبرها علي اي حاجه ولا يأذيها ومش هيتكلم معاها علي حبيبها ده لحد ماجه يوم الفرح اللي اتفقوا عليه وبسرعه مش فهمه ليه في اليوم ده اللي حصل صدم وعد جدا مكنتش تتخيل ان دا اللي يحصل