الفصل 28

149 9 1
                                    

المحامي " سيدي القاضي انا معايا اللي يثبت ان موكلي برئ.....اتفضلي اقعدي ياانسه مريم.....الورق ده حضرتك يثبت ان المخازن اللي بيتكلموا عليها متاجره لواحد موجود معانا هنا...ومستعد يشهد بكده ودا يثبت ان موكلي ملوش علاقه بالمخازن او بالاطفال اللي في المخازن
تسمحله بالشهاده ؟ ..."
القاضي " اتفضل "
حماده " والله العظيم......"
القاضي " كمل القسم"
حماده بص للمحامي والمحامي شاورله بتحذير
حماده " والله العظيم هقول....الحق"
المحامي " انت ماجر المخازن دي من اد ايه ؟"
فلاش باك
المحامي " حماده هنديك اللي انت عوزه مقابل اننا هنكتب عقد بتاريخ متاخر بان المخازن دي بتاعتك وهطلعك من التهمه زيي الشعره من العجينه صدقني وهديك كل اللي تطلبه ولو حصل واتحكم عليك بسنه او اتنين هعوضك بمبلغ غيره وكل اللي عوزه هندهولك واظن انك محتاج فلوس"
حماده " متاكد اني هطلع براءه "
المحامي " اه "
حماده " موافق وهاخد اللي عوزه"
المحامي " اتفقنا'
باك
حماده " ماجرها من 6 شهور والعقد اللي بنا سنه....بس الاطفال اللي فيها انا معرفش عنهم حاجه وانا كنت حاطت فيهم بضاعه واتباعت كلها من شهر ومدخلتش المخازن دي بقالي شهر والله مليش علاقه بالاطفال دول"
المحامى " شكرا لحضرتك ودي اول تهمه تسقط علي موكلي "
حسام " سيدي اسمحلي احنا كمان عندنا شهود بس محدروش النهارده والشهود دول ينفوا كلام المحامي ارجو استدعائهم للحضور الي المحكمه "
القاضي " تؤجل القاضيه لليوم الموافق 5/7.....رفعت الجلسه "
الشباب كلهم طلعوا من المحكمه وراحوا يقعدوا في كافيه واهليهم روحوا
شروق " تفتكروا مين الشهود دول....انا خيفه اسامه ده يطلع هيقتلنا كلنا"
مروان " متخفيش مش هيطلع....انا متاكد "
حسني " وايه اللي مأكدلك كده"
مروان " الجلسه اللي جايه بعد اسبوع و 10 ايام اصبروا وهتتاكدوا انتوا كمان....اللي اسامه عمله عمره مهيطلع منه برأه دا سفاح "
مريم " اسامه ؟ "
مروان بعصبيه " اه اسامه انتي متوقعه اني اقوله بابا بعد اللي عرفناه...ميستحقش دا غير انه مش ابويا اصلا هو اللي رباني بس مش ابويا "
وعد " خلاص خلاص اهدا بس احنا عرفين هو عمل ايه بس دا مهما كان خيره عليك ورباك وعلمك "
مروان " اه رباني وعملني من فلوس حرام....انا مش هنساله جميله بس برضو مش هنسي هو مين وبيشتغل ايه "
حسني " خلاص خلاص قفلوا علي الموضوع احسن "
ياسمين " ياريت الواحد اعصابه باظت"
يوسف ميل عليها وقالها بصوت واطي " سلامه اعصابك ياجميل "
ياسمين بصوت واطي وبضحك" اقعد ساكت اخويا هيكلك دلوقتي احنا اه قرءنا الفاتحه بس لسه متخطبناش "
يوسف بهزار ونفس الصوت الواطي " اسفين ياصلاح "
وضحكوا والباقي بصلهم وابتسموا
وعد بصوت واطي لكريم اللي قاعد علي الكرسي اللي جمبها " مالك ياكريم"
كريم بلامبالاه" مفيش "
وعد " لا فيه"
كريم " مفيش ياوعد اضيقت بس لما قالوا في المحكمه انك مراته "
وعد " طب خلاص متزعلش وبعدين مراتوا مين دول هبل دا انا سبتلوا البيت بعد ما الفرح خلص علطول ههههه"

حسني " احنا هنعمل الخطوبه امتي بقي "
شروق " بعد مانخلص من موضوع اسامه "
حسني بخيبه امل " يادي اسامه اللي طلعلنا في البخت"
فضلت الاحوال بنهم كده شويه رومانسيه علي شويه هزار علي شويه قلق واضوا حياتهم عادي لحد ماجه اليوم المنتظر اللي تقريبا كل واحد هيتغير 180 فيه يوم 5/7......
في المحكمه الجلسه التانيه والشاهد اللي حسام قال عليه مكنش لسه جيه
مروان " انتي فين "
*** "انا جايه في الطريق متخفش ياحبيبي الدنيا زحمه شويه "
مروان " ماشي ياحبيبتي متتاخريش بس الجلسه خلاص خمس دقايق وهتبدء "
طبعا كلكوا هتقولوا دي منه حبيبته مروان بس لا دي الشاهد اللي حسام قال عليه بس السؤال هنا هي مين وازاي هتقدر تغير مجري القضيه ومجري حياه شخص موجود في المحكمه دلوقتي

الوعد (مكتمله)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن