warning! a cliche one ahaha
-
bahu aku ditepuk dari belakang. lantas, aku menoleh. wajah yena memenuhi kornea mata.
"i nak pergi hujung sana kejap. you tengok tengoklah dulu baju kat sini. cantik cantik tau"
aku tersenyum nipis seraya mengangguk. yena mula berjalan ke arah hujung butik. entah apa yang dicarinya sampai ajak aku keluar shopping. aku pun bosan duduk rumah, jadi temankan je la dia. dia pun kata dia takde kawan kan.
dia comel apa hahaha.
aku membelek baju yang ada. cantik, memang tak dapat dinafikan. aku menarik keluar satu baju. jahitannya cukup kemas, rekaannya cukup cantik. tiba tiba terbit rasa cemburu, bila aku dapat keluarkan baju macam ni? teringin nak ada butik sendiri.
tak sedar, satu keluhan terbit dari mulut aku.
aku letakkan baju di lengan aku. aku kerling ke luar butik, tiba tiba ada sekujur tubuh yang menarik perhatian aku.
sejeong.
aku berlari anak keluar butik, untuk mencari kelibat sejeong yang baru melintasi butik ni. entah kenapa, aku rindukan dia sangat sangat.
bahu aku tersentak bila alat penggera berbunyi kuat. aku memerhati sekeliling, baru perasan yang benda tu berbunyi sebab aku bawak keluar baju tanpa membayarnya terlebih dahulu.
"cik nak mencuri ke?"
tergagap gagap aku nak menjawab bila penjaga kaunter menyoal aku sebegitu rupa. tangannya merampas baju di tangan aku.
"cik kalau nak mencuri tu pun agak agaklah. terang terangan macam ni. ingat saya tengah leka sikit, saya tak tahu?"
"bu- bukan macam tu. saya takde niat pun nak mencur-"
"bising bising apa ni? kenapa alarm bunyi tadi?"
"puan, cik ni tadi ada cubaan mencuri. saya terleka sekejap tadi, mungkin dia ingat saya tak perasan yang nak mencuri. lepastu dia nak terus lari macam tu je"
mulut aku ternganga dengar apa yang keluar dari mulut penjaga kaunter tu. aku pandang nametag, kim yerim. aku tayang muka tak bersalah, sebab memang bukan salah aku pun! dia yang tuduh macam macam. aku dah kata aku takde niat pun.
"puan, saya betul takde-"
"awak tahu tak baju ni bernilai berapa?"
memang la aku tak tahu sebab tak sempat nak tengok tag pun tadi.
"800000 won tahu? saya rasa awak ni terlalu muda untuk mencuri. apa motif awak mencuri hah? nak bayar yuran belajar? umur macam awak ni baik pergi kerja, usaha cari duit. bukan memalukan mak bapak macam ni!"
aku kan.. kalau orang hina aku, aku boleh terima lagi. tapi kalau sampai bab bab parents aku disebut, tu aku tak boleh. aku sendiri tak kenal parents aku, tengok pun tak pernah, inikan nak kata buruk pasal dorang.
"puan tak layak nak kata macam tu pasal ibu bapa saya. belum tentu puan ialah seorang ibu yang baik" mata aku mencerlung tajam memandang wanita yang berumur dalam lingkungan awal 50-an. mungkin pemilik butik ni.
"betul la ni, mak bapak dia tak ajar betul betul. dah la nak mencuri, biadab pulak. saya ni mungkin baya baya mak awak je tau. mana rasa hormat awak tu?"
bergetar tangan aku saat genggaman dikuatkan. aku ketapkan gigi, menahan geram yang makin berleluasa.
"puan tak layak untuk dapat rasa hormat saya. puan bukannya ibu saya"
YOU ARE READING
fake love ; hwangminhyun
Fanfictionstatus 》 completed "loving you is hard but i won't never regret it" - han seol •geumvengers-2019