seventeen

195 22 7
                                    

aku pergi ke belakang dapur, konon nak cari sesuatu. tapi tak sengaja aku terdengar perbualan minhyun dengan wanita cantik yang cari dia tadi. apa hal yang nak diborakkan sampai kena sorok bagai tu? muka minhyun pun nampak tegang bila tengok muka perempuan tu.

"i cari you hampir 2 tahun, gaeun. mana you menghilang? baru sekarang you nak muncul balik depan i?"

gaeun... nama ni macam pernah aku dengar. ni bukan bekas tunang minhyun ke? kenapa dia muncul semula?

"i'm sorry, minhyun. i tahu i salah bila i hilang hampir dengan majlis perkahwinan kita. tapi i ada sebab i sendiri. bukan i sengaja nak hilangkan diri macam tu"

terdengar keluhan keluar dari mulut minhyun.

"i dengar you dah kahwin..." sambung gaeun lagi.

"dari siapa?"

"omma i"

"i rasa tak percaya yang you dah move on daripada i. i tahu i salah, dan i pasti yang you masih tunggu i. tak boleh ke kita..."

"kalau you datang awal sikit, semua ni takkan terjadi"

entah kenapa, aku rasa kecewa teramat dengar ayat yang keluar dari mulut minhyun. maksudnya, dia memang masih mengharap pada ex tunang dia. dan aku ni hanyalah sebagai pengganti tunangnya yang tak diiktiraf.

"tapi kita boleh mulakan semula kan? i masih cintakan you dan you masih tunggu i. kita boleh.."

"isteri i mengandung dah sebulan lebih, gaeun. kitorang baru kahwin 2 minggu. apa yang you nak harapkan daripada i?"

"minhyun, you—"

"ye i mengaku i terlanjur dengan dia"

"sebab tu je kan you kahwin dengan dia? takde sebab lain pun kan?"

aku- takut nak dengar jawapan yang bakal keluar dari mulut minhyun. aku dapat rasa yang jawapan dia akan buatkan aku terluka, tapi kaki aku masih menderhaka taknak pergi dari situ.

"i cuma nak jaga anak i"

tak sanggup lagi aku nak dengar apa yang dorang borakkan. aku pergi dari situ, tak perasan yang air mata aku mengalir di pipi.

-

"tadi dorang kata kau balik tiba tiba. kenapa? rasa tak sihat badan ke?"

"han seol.. aku tengah cakap dengan kau ni"

aku bagaikan baru tersedar dari lamunan terus memandang wajah minhyun.

"apa dia..?"

"kau termenung apa tu?"

aku menggelengkan kepala. aku je kot yang banyak sangat fikir pasal minhyun dengan gaeun tu. aku sebagai isteri dia, mestilah ada rasa cemburu. aku tahu aku tak patut kata macam ni.. tapi aku boleh nampak dari mata dia yang dia masih sayangkan gaeun tu. kasih sayang yang melebihi segalanya.

"nak kata kau risau nak jumpa family aku, rasa macam pelik pulak sebab kau dah selalu pun jumpa. kenapa? rasa pening lagi? tak sedap badan?"

"bukan.. takde apa lah. tak payah risau"

tu yang keluar dari mulut aku, tapi dalam hati, aku nak dia tanya lagi kenapa aku macam ni.

"okey kalau kau dah cakap macam tu. jom masuk"

baru minhyun pegang tombol pintu kereta untuk keluar, aku bersuara semula.

fake love ; hwangminhyunWhere stories live. Discover now