الحلقه 17

3.9K 117 6
                                    

الحلقه17
خرجت ملاك بعد أن هدأت قليلاً من غرفتها لتقابل مراد ..وكان العم شهاب لم يعرف بعد بالتفاصيل فظن أن ملاك ما زالت في المزرعة...
فإتصل بسيادة الوزير ليطمئن على ملاك ويعتذر عن عدم المجيىء..فما كان من فريد الا أن طلب ان يقابله في مقهى عام وبعث له السائق ليأخذه الى مكان اللقاء...ذهب عم شهاب وهو لا يعرف بعد ما الذي حصل...
جلس منتظراً فريد والف سؤال يدور في رأسه..بعد لحظات لمحه يتقدم بإتجاهه واليأس والحزن باد على محياه...
- سارع عم شهاب بالقول: في ايه يا سيادة الوزير خير؟؟فين ملاك!
- قال بنبرة عالية : ليه ما قولتليش ان ملاك تبقى بنتي يا شهاب..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شهاب- كانت مفاجأة بالنسبة لشهاب فقال بذهول: قالتلك!!!!!!!!
فريد- ايوة قالتلي...
شهاب- هي دي الحقيقة يا فريد ملاك بنتك...اكيد انصدمت بس هو ده الي حصل؟؟؟
فريد- قال بغضب: يعني انتي جاية هنا عشان تدور علية وتقولي دي بنتي....
- قال بإستغراب: ايه يا فريد مش فرحان مش دي بنتك الي قعدت تدور عليها اللي كرهت الدنيا عشان بعدها عنك....وانا اللى كنت السبب في ضياعها ودلوقت جبتهالك بأيدي...مالك في ايه؟؟
- قال بنبرة حادة: يا سلام كده ببساطة...انا ما نكرش ان فيها شبه من امها الله يرحمها كتير اوي من اول مرة شفتها حسيت بحاجة غريبة...بس....
- قال بعتب: فريد! انت بتقول ايه قصدك ايه؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هي البنت فين؟
وإستمر الحديث بين الإثنين بسلبية فريد وإستغراب شهاب...
.................................
وبدأ الحديث بين ملاك ومراد مشياً في الشوارع...رغم البرد وهطول المطر...سمع منها كل القصة من اليوم الذي عرفت فيه انها ليست ابنة صبحي وصفية الى لحظة عدم إعتراف والدها الوزير بها...مراد لم يقاطعها في الكلام ولكن تعابير وجهه كانت توحي بالكثير من الإستغراب والحزن على ملاك..
ملاك- واخر حاجة قلي ان ما عرفش حاجه عن الموضوع ده وانتي مش بنتي لو عاوزة فلوس من الي بتعمليه خديهم وابعدي عني...تخيل....(نزلت الدموع من عينيها) سبته وخرجت مش شايفة قدامي لغاية ما كلمتك...
مراد قال بذهول: انا مش قادر اصدق الي انتي بتقولي...مش حكاية اني بكذبك لا..انا مصدقك..بس مش ممكن انسان على الأرض ينكر بنته...عشان المال والسلطة والمركز...
ملاك تنهدت قائلة:انا لغاية اللحظة دي مش عارفة ليه عمل كده اخر حاجة توقعتها يرفضني ينكرني ليه.... حظي اطلع بنت لأم ميتة واب عاوز ينكرني...(قالتها بحرقة)
مراد- بس لا...والله لجبلك حقك منه..لو على جثتي....
ملاك- نظرت أليه بإمتنان قائلة: بجد ؟عاوزتساعدني...
مراد قال بإصرار: ايوة انا ما بحبش الظلم...والوزير ده من اول يوم استلم فيه الوزارة وانا بكتب عن الحاجات الوحشة الي بيعملها والتي تضر بالبلد رغم اني اترفدت 3 مرات من 3 جرايد بس انا ما ببعش ضميري لحد ......الغلط غلط...والقضية دي قضيتي...وانا من دلوقت....حفضح اللي اسمه فريد الجمال..
ملاك-قالت بخوف: لا فضايح لا.....
مراد قال بثقة: انتي خايفة من ايه...صدقيني....لازم تفضحيه وتخلي يعترف بيكي..لو الحكاية وصلت لفحص ال Dna
ملاك ضحكت بيأس:dna ؟؟وصلت لكده زي بنت الحرام الي عاوزة تثبت نسبها؟؟؟؟
مراد نظر اليها بعطف قائلاً: قطع لسان الي يقول عليكي كده..بكرة تشوفي..حقنا حناخده ..ربنا معانا مش معاه...
ملاك صمتت قليلاً ثم قالت: ونعم بالله....
مراد- خلاص من بكرة تيجي عندي الجريدة اعرفك على سالم عبد الرحمن المحامي بتاع جريدتنا وحنقولو كل تفاصيل حكايتك وبعدين نشوف حنعمل ايه...
ملاك- مراد عاوزة اقلك حاجة...انت ما تعرفش حجم التعاسة والحزن الي انا فيها...وفي حكاية لازم اخلصها في مصر الاول قبل ما اخلص موضعي مع فريد الجمال هنا...
- قال بإستغراب: قصة ايه في قصة تانية غير دي كمان؟
- اه..امي..لازم اجيب حقي من اهل امي....في الفترة دي ابعد شوية عن هنا اهو الوزير يقتنع اني بعدت ويأست وبعدين ارجع نحدد حنعمل ايه...
- خلاص على راحتك...حتسافري امتى؟
- بكرة ان شاء الله.....
- تروحي وترجعي بالسلامة..حنبقى على اتصال دايم اطمن عنك..وانا في الوقت ده حجمع كل التفاصيل عن الوزير...
- ابتسمتله قائلة: انا مش عارفة اشكرك ازاي...انا ثقتي كلها فيك دلوقت ما تخذلنيش.......
- عيب...تقولي كده....ربنا حيكون معاكي....على فكرة سلميلي على امك وابوكي..
- وقفت للحظات مزهولة: امي وابوية؟
- طبعاً هو في غيرهم امك وابوكي...علفكرة يا ملاك الأهل هما الي ربو مش الي خلفو...انتي لازم تحطيهم فوق دماغك من فوق...ربنا رزقك بلي احسن من امك وابوكي الاساسيين ..دول نعمة ما تفرطيش فيها..
هزت رأسها له مبتسمة وأوصلها الى الفندق ....
وجدت العم شهاب ينتظرها في غرفة الإستقبال... تقدمت منه قائلة...
ملاك- عم شهاب عرفت الي حصل؟؟؟..
شهاب- عرفت يا بنتي ايه والله عرفت كنت معاه
ملاك- حاسة دماغي حتنفجر مش عارفة عمل ليه كده...
شهاب- ولا انا كنت متوقع ابداً....
ملاك- نكرني كمان قدامك؟؟؟
شهاب- لا قال انك بنتو قدامي بس مش حيقدر يعترف بيكي.. وناس كتير حتصطاد في المية العكرة..واتكلم عن امور كتير ما اقنعتنيش خالص كان متوتر ومش عارف بيقول ايه وقالى.......مستعد يديكي الفلوس الي عاوزاها بس مش حيقدر يثبت انك بنته...
- تنهدت قائلة: استغفر الله العظيم....استغفر الله العظيم...لو مش ابوية كنت اتكلمت عليه كلام مش كويس بس لا..لا....حقي حخده..
- قال بثقة: وانا معاكي يا بنتي....
- قالت: بكرة حنسافر مصر تاني حنهي حكاية اهل امي وحنرجع تاني في تدبير محضراه للوزير...
.................................

انا بنت مينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن