|》
|
》
|
》
|
Daging dicencang halus. Pontang-panting Adam memasak. Lirikan mata curi-curi melihat jam. Tujuh setengah?!"Zairi...Zairul! Turun bawah cepat!" Laung Adam.
Muncul anak-anak nakal Adam dengan mamai. Tangan kecil terkial-kial memakai butang.
"Cepatlah,dah lambat ni,karang cikgu marah...jangan nangis pula nanti..." Beleter Adam. Tangan masih ligat mencedok nasi berserta kuah.
"Okay Daddy"Sahut Zairul malas.
Zairi memandang Adam tenang. Menjamah nasi berwap panas perlahan-lahan.
"Daddy..." Adam memaling.
"Daddy tak nak jadikan Mummy Fariesya jadi Mummy kita orang?" Soal Zairul
Badan Adam jadi kejur macam mayat. Terkebil-kebil mata. Otak memcerna perkataan anaknya sorang ni. Fariesya?
"Eh, dah lambat ni...cepat makan" Berdalih Adam. Soalan maut pula ditanya pagi-pagi indah. Bahaya anak aku ni! Nak Mummy Fariesya pula!
Zairul memandang tajam. Tidak puas Daddynya berdalih-dalih. Dia teringin Fariesya jadi Mummynya. Muka mula mencuka.
Adam menelan ludah kasar. Berpeluh-peluh terpandang mata tajam Zairul. Kalah mata pedang!
Mana tak berpeluh Adam. Kunyah nasi ke manusia tu? Daging cucuk macam cucuk badan aku je!***
Kisi-kisi tingkap itu sudah reput dipandang kosong. Perut bergoncang ganas meminta diisi."Ah! Kena cari makan juga aku ni" Ujar Qaliya.
Seperti biasa dia akan mencari di tempat pembuangan sampah. Bau busuk sudah lali untuk hariannya.
"Awak..." Qaliya menoleh. Seorang wanita anggun beserta senyuman manis.
"Awak nak kerja dengan saya?...oh ye saya Faliesya" Cakap Faliesya lembut.
"Kerja apa kau? Dadah? Aku tak nak lah. Cari orang lain!" Tengking Qaliya.
"Eh tak. Ni kerja halal" Bangkang Fariesya cemas.
"Kerja apa?"
"Sebagai pembantu saya di tempat kerja. Kerja awak kemas bilik saya dan buat air. Puan tertarik?" Tawar Fariesya.
"Gaji?..." Fariesya tersenyum.
"Seribu tak termasuk bonus...makan...tempat tinggal saya tanggung" Jawab Fariesya panjang lebar.
"Tipu lah mana ada orang tawar kerja macam itu" Ujar Qaliya.
"Saya tak tipu. Kerja ni memang saya tawar dekat awak aje. Saya tawar kerja sambil itu saya tolong awak...awak setuju?" Pujuk Fariesya bersungguh-sungguh.
Qaliya memandang curiga. Berkerut dahi. Susah nak percayai orang yang tawar kerja macam itu. Ah! Lagi pula aku bukan ada keluarga untuk aku risau. Kalau dia tipu. Aku report polis!
Qaliya mengangguk setuju.
"Okay...now kita pergi makan...lepas ni beli baju...don't worry saya tak tolak gaji awak nanti" Ujar Fariesya gembira. Menarik tangan Qaliya.
Qaliya terpana. Memandang Fariesya heran tetapi tergamam. Tangan kotor tapi dia tak rasa jijik. Apa muslihat dia bagi aku kerja? Sedangkan ramai lagi dia boleh tawar.
Sedang Fariesya dan Qaliya menikmati hidangan.
"Sya?..."
"Eh Adam!"
"Awak buat apa dekat sini?"
"Makan aje"
Adam mengangguk faham. Mata tertumpu perempuan dihadapannya. Beralih kepada Fariesya. Muka penuh tanda tanya.
"Oh ini Qaliya.." Kenalkan Fariesya.
"Oh, Qaliya...saya Adam...nice to meet you" Ujar Adam sopan.
Qaliya menunduk hormat. Senyuman kekok jelas terpancar. Aku dah terperangkap dengan dua malaikat. Apalah nasib aku.
"Eh Adam kenapa muka awak pucat ni?" Soal Fariesya dengan kerutan di dahi.
"Ah ni ke?...tadi serabut siapkan budak pagi tadi haha" Jawab Adam beserta tawa di hujung.
"Kenapa tak ambil maid aje? Kan senang kerja awak" Cadang Fariesya.
Adam mengeleng.
"Saya tak nak..."
"Why?"
"Saya nak cari isteri bukan maid"
Fariesya mengangguk faham. Isteri rupanya...
"Good luck Adam!...nanti adalah penganti tu" Sokong Fariesya dengan mata yang membara.
Adam tergelak kecil. Berapi ya mata Sya? Cute like my wife. Such like kid.
Qaliya memandang kosong dengan agenda love bird. Menyumbat nasi sebanyak mungkin. Aku nak makan tak senang dah dengan terpaksa tengok drama lima sen ni! Ah nasib malang aku hari ni!
Author kembali!..need vote please ahahaha....bye! Enjoy this story!!!
KAMU SEDANG MEMBACA
Janda+Duda=Happy Family
RomanceFariesya Kaliesya berstatus janda anak satu. Kerana perselingkuhan,Fariesya memilih untuk menjadi janda. Satu pertemuan seorang duda anak tiga,Adam Mikael membuat dirinya tak keruan lagi. Adam membuatnya seperti dibuai mimpi yang indah yang tiada pe...