Bab 20

643 21 4
                                    

|

|

|

|

      Suasana di kereta milik Khairul sepi hanya lagu bernyanyi-nyanyi memnuhi ruang sepi itu.

      "Oi!" Panggil Laila.

      "Apa?"

      "Turun nak?"

      "Habis, budak-budak ni?"

      "Tak akan kau nak biar kereta tu ikut kita je? Dia serang, kita seranglah balik."

      Khairul memberhentikan kereta Dan memandang Zairul yang setia terjaga manakala yang lain sudah dibuai mimpi.

      "Zairul ambik minyak wangi ni. Kalau ada orang pelik masuk. Sembur je!" Arah Khairul yang sudah melangkah keluar setelah mendaoat anggukkan darinya.

      Laila sudah meninggalkan kasut tumit tinggi. Jangan main-main sekali kena melekat dekat dahi nanti terus tak tanggal-tanggal!

      Secara bersamaan mereka menuju ke arah kereka yang dari tadi mengekori mereka. Khairul mengetuk pintu. Tidak lama kemudian cermin tingkap diturunkan Dan tersembul kepala pemilik kereta tersebut.

      "Kimi?!"

      Kimi hanya tersengih. Matilah nak!

      "Asal kau ikut kita orang?" Soal Laila curiga akan kedatangan Kimi merangkap bekas suami Fariesya.

      Gulp! Berpeluh-peluh dahi Kimi dibuatnya. Dah macam kena soal dengan polis. "Aku..."

      Kening Khairul terangkat sebelah. Gagap sudah budak ni.

      "Aku cari Fariesya."

      Bam! Laila menghentak kereta milik Kimi, tidak remuk tetapi cukup membiarkan Kimi terkejut beruk.

      "Asal kau nak cari akak aku?!"

      "Sya-Syafiq su-suruh aku."

      "Dia suruh apa?"

      "Syafiq suruh bagi surat."

      "Bagi dekat aku."

      "Tapi Surat ni kena bagi dekat Fariesya sendiri." Terang Kimi. Kalau bagi dekat adiknya memang sahlah surat tak sampai nanti.

      "Bagi aje lah! Aku seret kau dekat polis ni karang. Kau nak ke?!" Ugut Laila yang sudah mengcerkam kolar lelaki dihadapannya ini. Kalau boleh dicekik-cekik angry bird ni!

      "Ok. Ok!" Lantas Kimi memberi surat itu kepada Laila.

      Khairul memandang Laila geram. Kalau iya pun bagilah aku cakap. Macam kau pula merompak budak ni! Silap-silap bukan kau seret budak tu dekat balai, aku yang seret kau dekat tar jalan!

      "Kau pergi balik. Kalau kau ikut juga. Aku terajang kau masuk hospital." Ugut Laila sambil mengoyangkan surat didepan Kimi Dan Kimi mengangguk faham Dan terus menhidupkan enjin.

      Setelah kereta milik Kimi beredar. Laila membuka Surat secara paksa.

      "Woi!" Sergah Khairul. Budak-budak surat orang pula.

      "Apa batang nisan?!"

      "Tak apa ke baca surat tu?"

      "Aku boleh cium benda tak baik dekat surat ni." Ujar Laila sambil membuka sampul surat tersebut.

      "Kau ingat kau anjing boleh cium-cium bau?"

      "Kurang ajar punya batang nisan!" Geram Laila. Lantas menepuk muka abangnya kuat. Pekikkan abangnya dihiraukan. Aku manusia bukan haiwan okay?!

      "Okey fine! Kau jangan cari aku lagi!" Ujar Khairul sambil membelangkangi Laila.

      Laila memutar mata malas. Tak sedar diri tu tua. Pangkat pakcik-pakcik! " Ah, tak payah nak mengada. Bukak touch light, aku nak baca." Pinta Laila tanpa memandang abangnya yang minta dipujuk.

      Bibir Khairul tercebir kedepan Langsung melakukan apa yang adiknya pinta. Bukan nak pujuk! Sagat muka kau dekat tar ni baru tahu!

      Laila dan Khairul fokus membaca isi surat tersebut. Angin embun malam yang sejuk tak terasa sama sekali yang sudah menyapa tubuh mereka berdua.

Dear, Fariesya Kaliesya.

    Sebenarnya tujuan saya nak beri surat ni sebab saya nak awak tahu yang saya masih mencintai awak. Saya harap awak dapat menerima saya.

   Saya tahu saya banyak buat awak menderita. Saya merayu dekat awak supaya awak terima saya. Saya akan buat apa sahaja untuk awak. Saya buat surat ni juga sebab dulu kita selalu berbalas surat. Saya mohon awak terima saya kembali.

    Saya sangat mencintai awak. Tolong terima saya. Saya nak sangat jumpa anak saya. Saya ayah dia. Dia memerlukan saya. Terima saya please?

From, Syafiq Rifki.

      Srak! Surat yang baru dibaca terus Khairul mengoyakkan menjadi kepingan kecil. "Bodoh!"

      Laila terdiam sepi.

      "Sampai mati aku tak akan bagi Si bodoh itu dekat-dekat dengan adik aku!" Amuk Khairul. Sebisan surat yang telah mencium lantai jalan diinjak-injak olehnya.
    

***

      Nasi dicedok setiap pinggan. Cengkerik dimalam Hari mulai aktif mengeluarkan bunyi.

      "Ha,harini makcik masak masakan pedas-pedas. Adam makan ke tak?" Soal Husnani ligat menaruh lauk-pauk di meja.

      "Eh, makan. Semua saya makan." Jawab Adam yang masih kekok atas kejadian petang tadi yang masih bermain-main di otaknya.

      "Baguslah. Makan-makan. Banyak lagi ni." Pelawa Husnani.

      Sedang mereka menikmati makanan. Husnani membuka bicara.

      "Bila nak merisik?"

      "Uhuk!"

      "Eh Adam!" Terkejut Fariesya. Tangannya cepat mencapai cawan ke arah Adam.

       Adam meneguk air sampai kering. Ha,nasib aku tak mati!

      "Tersedak tu tandanya betullah nak merisik?" Goda Husnani. Sesekali tersenyum kecil.

      "Mak!"

      Gelak tawa Husnani pecah tatkala Fariesya sudah malu tahap neraka.

      "Makcik cakap aje. Mana tahu betul. Dapat timang cucu baru kan?" Ujar Husnani sambil menyondol bahu anak perempuannya.

      "Mak!" Tegur Fariesya. Malulah mak!

      Tekak Adam yang sudah Lega terus terasa kembali apabila mendengar ucapan godaan dari wanita paruh baya itu. Mana Khairul ni? Aku dah nazak dekat sini karang kejap lagi kena bungkus dengan kain kafan dengan mak kau ni. Tak guna punya kawan!








Should I continue?

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: Nov 23, 2020 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

Janda+Duda=Happy FamilyTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang