Bab 2

1.5K 143 40
                                    

"Tepilah! Kenapa badan kau besar sangat, huh?!" Blaze menolak badan Halilintar ke tepi katil dengan kasar.

"Tepi apa bendanya?! Ni katil akulah, suka hati akulah nak baring kat mana!" Halilintar menatap tajam ke arah Blaze yang baring di sebelahnya sebelum dia kembali membaca majalah yang dipegangnya.

"Korang boleh diam tak?! Ais tengah tidur tu," kata Taufan yang sedang sibuk bermain permainan video di dalam telefon bimbitnya di sebelah Ais yang tertidur nyenyak.

"Heh, ada aku kisah?! Aku nak tanya ni, kenapa dia asyik tidur je? Tak ada kerja lain ke?" soal Blaze.

"Sebab Ais mudah penat. Dia tak boleh gerak banyak sangat sebab tu dia asyik tidur," balas Taufan sebelum dia sambung bermain permainan video.

"Yelah tu. Entah-entah sebab malas je," kata Blaze dengan nada perlahan.

"Aku dengar tu. Kalau kau tak percaya, aku tak kisah sebab aku tahu yang kau bukan kisah aku ni sakit atau tidak," kata Ais dalam keadaan matanya tertutup.

"Oh ya, baru aku perasan. Dalam bilik ni cuma ada tiga katil, abang korang tu tidur kat mana?" soal Blaze sambil memandang ke arah tiga katil saiz queen yang sudah diduduki oleh mereka berenam.

"Gempa ada bilik sendiri," balas Halilintar.

Blaze membulatkan matanya dan bangun dari perbaringannya.

"What?! Kau biar betul?! Ini tak adil!" kata Blaze.

"Tak adil apanya. Abang Gem selalunya sibuk dengan assignments dia, dia perlu bersendirian tanpa sesiapa mengganggu dia. Lagipun itu bilik arwah mama kitaorang," celah Taufan.

"Oohh~ Bilik mama arwah korang rupanya, tak sangka pula abang korang tu anak manja rupanya sebab tu dia nak mama dia, bukannya nak bersendirian. Kan?" Ejekan Blaze itu membuatkan Halilintar dan Taufan memberikan tatapan yang amat tajam kepada Blaze.

"Ini bukannya sebab anak manja atau apa tapi Gempa mudah stress, jadi dia pun nak ada masa untuk bersendirian. Jangan buatkan ianya sebagai satu gurauan. Kau takkan pernah rasa apa yang Abang Gempa rasa," nasihat Halilintar sebelum dia turun dari katil dan berjalan keluar dari bilik itu.

"Betul cakap Hali, kau takkan pernah rasa apa yang Abang Gem rasa. Dialah abang yang paling kuat yang pernah aku jumpa," kata Taufan membuatkan Blaze terdiam sepenuhnya.

"Korang semua, jom makan!" Tiba-tiba suara Gempa yang kedengaran di tingkat bawah terus menarik perhatian mereka semua yang berada di dalam bilik itu.

"Yeay! Makan!" Thorn terus turun dari katil dan berlari keluar dari bilik dengan riang.

"Thorny, tunggu abang!" jerit Solar sambil mengejar Thorn.

"Jomlah makan, aku yakin yang kau belum makan. Kau turunlah dulu, aku nak kejutkan Ais dulu." Taufan terus bangun dari posisi baringnya.

"Okay " balas Blaze ringkas sebelum dia turun dari katil meninggalkan Taufan yang masih bersama dengan Ais.

Taufan memandang ke arah Ais yang masih terbaring di atas katil lalu Taufan meletakkan tangannya di lengan Ais dan menggoyangkan badannya dengan lembut.

"Ais, bangun. Jom kita pergi makan," kata Taufan dengan nada lembut.

"Tak nak, aku tak nak makan. Aku tak ada selera," balas Ais dengan nada lemah.

"Janganlah macam tu, kau kena makan. Nanti kau sakit lagi, siapa yang susah? Aku, Hali ngan Abang Gem juga yang susah," kata Taufan dengan wajah risau.

Ais perlahan-lahan membuka matanya dan memandang ke arah Taufan, Ais mengeluh seketika sebelum bangun dari posisi baringnya.

"Okay. Jom makan," kata Ais lalu dia memanjat belakang Taufan.

[C]Dramarama (BBB Elementals Malay Fanfiction)Where stories live. Discover now