*BAB 14*

15.2K 378 2
                                    

                بسم الله الر حمن الر حيم

Sepanjang perjalanan Isyah hanya mendiamkan diri di dalam kereta.
‘marah lagi ke budak kecik ni?’ Airi masih berasa serba salah tapi niatnya hanya lah untuk menolong.
“Awak saye minta maaf pasal kejadian tadi tapi niat saye Cuma nak tolong awak je saye betul2 risau tengok awak tadi taw.” Airi cuba menerangkan kejadian sebenar.
‘risau betul ke mamat ni? Kesian pulak dia kena tipu oleh aku. Mungkin td tu balasan aku sebab tipu dia kot. Hah padan muka kau Isyah sapa suruh tipu lagi kan dah kena batang hidung sendri.’ Isyah mulai serba salah sebab menipu Airi.
“Ok2 saye maafkan lagi pun memang saya yang salah.” Akhirnya Isyah mengalah.
“maksud awak salah?” Tanya Airi.
“Aa-aa maksud saye memang salah saye siapa suruh jatuh kan ahh tu lah.. hehe”
“oh tak lah saye yang salah sebab buat awak terkejut.” Airi masih lagi berasa bahawa dirinyalah yang bersalah.
‘Huh sikit lagi aku kena tangkap.’ Bisik Isyah di dalam hati.
“ mmm pasni kite singgah kat rumah abah ngan umi aku jap eh.” Pinta Isyah.
“ook”
Sesampai sahaja mereka di rumah Haji Othman, kehadiran mereka di sambut oleh yusuf dan Soleh.
“eh2 mak acik dah sampai…” serentak Yusuf dan Soleh memeluk Isyah. Isyah membalas pelukan mereka.
“Tok abah ngan Oma mane?” soal Isyah.
“Eh Isyah rupenye. Mana suami kamu?” baru sahaja Isyah bertanyakan tentang abah dengan Umi nya Hajah Salmah sudah keluar.
“Tu ambik buah tangan.” Airi sempat singgah di kedai super market untuk membeli buah tangan untuk mertuanya.
“Assalamu’alaikum Umi” Sapa Airi sambil mencium tangan Hajah Salmah.
“Pak acik!!” Yusuf dan Soleh memeluk Airi. Airi tersenyum sambil tangan kanannya mengusap kepala Yusuf dan Soleh bersilih ganti.
“Amboi budak dua orang ni..dah2 masuk dalam.” Tegur Hajah Salmah.
“abah dan yang lain mana umi?” Tanya Isyah sebaik habis menuangkan air kopi ke dalam cawan Airi.
“abah kamu ada mesyuarat kat balai raya. Kak Efah kamu pula pergi kedai umi suruh beli barang dapur. Adib mungkin tengah bersiap untuk ke masjid sebab ade latihan dikir.” Jawab Hajah Salmah.
“Eh abang Airi, Kak acik bila sampai?” Tanya Airi sebaik sahaja dia Nampak mereka sewaktu dia turun dari tangga.
“Panjang umur adik akak baru je kitorang cakap pasal batang hidung kau tadi.” Gurau Isyah.
“Aa..ngumpat Adib eh?” Adib senghaja mengecilkan matanya.
“takdelah akak gurau je.”
“Hah Adib dah siap dah tak minum dulu?” Tanya Hajah Salmah.
“takpe lah Umi Adib jalan dulu.”
“eh jap, Adib jalan pakai ape?” Tanya Airi.
“basikal”
“Biar Abang je yang antar Adib ye.” Usul Airi.
“boleh jugak..nak jugak Adib rase naik kereta abang ipar Adib ni hehe.” Adib kelihatan begitu teruja.
“ok umi Adib jalan dulu Assalamualaikum.” Adib dan Airi menyalami Hajah Salmah.
“elok2 bwa kreta tu” pesan Hajah Salmah.
Sebaik sahaja kereta Airi beransur hilang Hajah Salmah menutup pintu dan duduk di sisi anaknya.
“Abang long kau tak ikut balik same tadi?” Tanya Hajah Salmah.
“tak mungkin diorang balik malam nanti”
“isyah cmne ngan Airi?”
“Mmm…kitorang ok je..” Isyah berasa kurang selesa apabila bercakap tentang dia dan Airi.
“Hmm elok lah tu.. Alhamdulillah. Bukan apa umi Cuma risau yelah kamu tukan baru je masuk 18 tahun. Pasal masak memasak, kemas rumah umi tak risau tapi pasal jaga hati suami. Orang perempuan ni Isyah besar tanggungjawabnya sebagai seoarang isteri. Isyah mesti taat dengan suami Isyah tak boleh kasar2 ngan suami. Bila orang perempuan dah jadi isteri syurga die bukan lagi bawah tapak kaki ibu tapi kaki suami. Isyah ingat pesan umi ni ye..”
Isyah rasa serba salah apabila mendengar nasihat uminya. Dia rasa bersalah sebab tipu Airi.
“terima kasih umi sebab bagi nasihat” Isyah memeluk erat Hajah Salmah.
**

Hubby I Love You! [Complete]Where stories live. Discover now